Skogsröjning

Underväxtröjning är bristande skogsvård

61 inlägg 15985 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

isteskog  
#656822
vinterrojarn skrev:Vanligt på mellanskogs medlemmars skogar.
Finns en del äldre som mellanskog skött skogen åt och där ser det ofta ut så,,innan de ska gallra eller avverka...

Då ska man inte nämna ungskogarna...

Knappast om de har skogsskötselavtal och följer en skogsbruksplan!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

isteskog  
#656823
Amatörhuggare 62 skrev:Det vore en önskedröm för skördaren.
Om allt hunnit sörna ner.

Men här är d just in time.
När ja tar sågen,ur kåpan.
Lurvar dom av trailern.
Eller i värsta fall,har dom kommit.
Dagen innan.

Det där har man varit med som skogsentreprenör! Dålig planering av de som ställt i ordning objekten kan man tycka.....

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

bodaedet  
#656826 Planering, vad är det???? Söker med ljus och lykta efter en tredje till företaget, vill kunna rotera på skördare, skotare, röjsåg och kolla upp kommande objekt. Händer allt för ofta att vi rullar av trailern och inget är förröjt och det är inte lätt att få en röjjare på dagen, vore fint med en " i huset" 🙂
Det är inte lätt att hitta nån som vill sitta i en liten H8a samt villig att gå med röjsåg 🤔
Senast redigerad av bodaedet lör 18 jul 2020, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Södra sänker priset på massaved, barkborrevirke & kubb

Avslutat-02  
#656830
isteskog skrev:
vinterrojarn skrev:Vanligt på mellanskogs medlemmars skogar.
Finns en del äldre som mellanskog skött skogen åt och där ser det ofta ut så,,innan de ska gallra eller avverka...

Då ska man inte nämna ungskogarna...

Knappast om de har skogsskötselavtal och följer en skogsbruksplan!


Jo då..inte ens planterat på vissa hyggen trots avtal, men avverka gör man gärna....

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#656831
bodaedet skrev:Planering, vad är det???? Söker med ljus och lykta efter en tredje till företaget, vill kunna rotera på skördare, skotare, röjsåg och kolla upp kommande objekt. Händer allt för ofta att vi rullar av trailern och inget är förröjt och det är inte lätt att få en röjjare på dagen, vore fint med en " i huset" 🙂
Det är inte lätt att hitta nån som vill sitta i en liten H8a samt villig att gå med röjsåg 🤔


Här har du en... 👍
Men du håller väl inte till så pass nära...
Som vanligt.. 😥

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656848 På vårt område lägger vi upp underröjningen på gallringsentreprenören som sedan har kontakt med ett av de bolagen som röjer. Oftast har de en eller två som även planerar. De gör detta på timid och lägger själva upp vika trakter de vill ta och i vilken ordning. Två av grupperna håller sig med egna röjare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656851 Ska ägna mina 3 veckor med egentid åt att underväxtröja. I egen skog! Och fiska i Voxnan! 😁

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Palakangas  
#656857
Uvskogen skrev:Ska ägna mina 3 veckor med egentid åt att underväxtröja. I egen skog! Och fiska i Voxnan! 😁

Vart då utefter Voxnans lockande vatten och sköna stränder?
Jag hyr nästa vecka en stuga i Hamra och fiskar mig Krokströmmen och nedströms.
Torsdag ansluter sonen med fiol och hälsingepolskor 👍

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656861 Oj, vi tänkte åka upp på torsdag till ställplatsen Lossjön eller Voxnan camping och börja där! Såg de bygger om men man fick stå där utan service, passar oss. Totala noviser på området.

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Palakangas  
#656869
Uvskogen skrev:Oj, vi tänkte åka upp på torsdag till ställplatsen Lossjön eller Voxnan camping och börja där! Såg de bygger om men man fick stå där utan service, passar oss. Totala noviser på området.

I Hamra finns det två ställen med bra service. Jag hyr av Yvonne Platte.
https://www.stugknuten.com/stuga.asp?stugid=27840

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

bodaedet  
#656872
vinterrojarn skrev:
bodaedet skrev:Planering, vad är det???? Söker med ljus och lykta efter en tredje till företaget, vill kunna rotera på skördare, skotare, röjsåg och kolla upp kommande objekt. Händer allt för ofta att vi rullar av trailern och inget är förröjt och det är inte lätt att få en röjjare på dagen, vore fint med en " i huset" 🙂
Det är inte lätt att hitta nån som vill sitta i en liten H8a samt villig att gå med röjsåg 🤔


Här har du en... 👍
Men du håller väl inte till så pass nära...
Som vanligt.. 😥

Håller till i v:a Värmland 😥 Vill själv gå med sågen för att komma ur hytten ett tag.

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#656874 Det förstår jag..synd att det var för långt bort..
Annars hade kanske det slagit in...
👍

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

80-90  
#656885
bodaedet skrev:Planering, vad är det???? Söker med ljus och lykta efter en tredje till företaget, vill kunna rotera på skördare, skotare, röjsåg och kolla upp kommande objekt. Händer allt för ofta att vi rullar av trailern och inget är förröjt och det är inte lätt att få en röjjare på dagen, vore fint med en " i huset" 🙂
Det är inte lätt att hitta nån som vill sitta i en liten H8a samt villig att gå med röjsåg 🤔

Hade gärna hjälpt dej !!! Men detta med h8 blir ett STORT problem 🙈röjsågen fixar jag däremot

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#656891 Jag tror nog du skulle klara av en rottne H8.
Varför inte?

En eller par instruktioner så är du igång sedan.
Finns bara intresse så finns kunnandet.
Bor du nära och vill prova, kör då på..
👍 👍

Hade jag bott närmare så hade jag anslutit direkt...

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

80-90  
#656892 Jag har allt försökt seru 😂😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).