Skogsröjning

Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

11 inlägg 4535 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

honkmeister  
#649178 Hej! Jag har konsekvent använt Husqvarnas filmall till alla röjklingor (Husqvarna/Oregon Maxi, Scarlett och Strandklingan, m.fl., både 200 och 225 mm klingor). Jag har alltid brukat lägga 15-graders-markeringen på filmallen i förhållande till tandens överkant (och ser till att ha skränkt tänderna innan jag börjar fila). Men nu så slog det mig plötsligt - har jag kanske gjort fel i alla år? Är det möjligen 15 grader i förhållande till själva klingan som avses? Det blir ju en förhållandevis stor skillnad i vinkel beroende på vilket man utgår från... Och hur brukar ni andra göra?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

machonisti  
#649182 Där ser man hur olika man kan uppfatta saker. Jag har filat 15 grader till klingan. Det har bara blivit så, vet inte vad som är rätt.

Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

Avslutat-02  
#649206 Mallen ska ligga så markeringen blir 15 grader i förhållande till klingan..inte tanden.

Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649208 Det kan ju inte vara många grader som tanden är vinklad? Är det ens inom den noggranhet man kan hålla för hand? :)

Jag minns inte hur jag brukar göra, men troligen har jag jämfört mot klingan.

Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

Avslutat-02  
#649211 Å andra sidan så filar jag strand klingan rakt över tanden ingen vinkel...eller så gott det går...

Användarvisningsbild

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

Camaro1969  
#649242 haha mycket bra fråga!

jag har ju gjort likadant som trådskaparen... måste kolla detta nästa gång jag filar...

Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

honkmeister  
#649345
Mangan skrev:Det kan ju inte vara många grader som tanden är vinklad? Är det ens inom den noggranhet man kan hålla för hand? :)


Det tänkte jag också först, men det beror väl också på hur man skränker antar jag. Jag har mycket sten och hägg som hunnit bli alltför grov, så jag skränker allt som går med filmallen (1,8 mm spåret om det är Scarlett och 1,6 mm spåret för Strandklingan, spåren har lite olika brant vinkel). Jag knäcker bara till längst ut på tanden, strax bakom eggen, och då blir vinkeln rätt påtaglig. Har ju aldrig mätt, men gissar kanske nånstans runt 10 grader jämfört med klingan. Så beroende på vad man ska utgå från så skulle det alltså kunna anses vara 5, 15 eller 25 grader för samma filning...? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

honkmeister  
#649350
vinterrojarn skrev:Å andra sidan så filar jag strand klingan rakt över tanden ingen vinkel...eller så gott det går...


Det var precis det jag läste i en annan tråd som började sätta griller i mitt huvud!
Jag måste bara få höra om jag förstått det rätt, betyder "rakt över tanden" att filen alltså löper vinkelrätt (90 grader) jämfört med tandens överkant?
Det här är förstås väldigt teoretiskt, men borde inte det innebära att spånet skjuts iväg snett utåt, istället för in mot mitten (som jag har inbillat mig är tanken)? 🤓

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

Avslutat-02  
#649352 Jo, det bör det göra.
Strandklingan är slipad så i stort sätt när den är ny..
Jag försöker så gott det går att fila 90° grader, tycker mig känna att klingan svarar bäst så och sedan en vanlig rundfil för den nedre tanden...

Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

honkmeister  
#649362
vinterrojarn skrev:Jo, det bör det göra.
Strandklingan är slipad så i stort sätt när den är ny..
Jag försöker så gott det går att fila 90° grader, tycker mig känna att klingan svarar bäst så och sedan en vanlig rundfil för den nedre tanden...


Ok! Det låter ju klart intressant. Det borde även innebära att det är en negativ vinkel gentemot klingan? Isåfall hamnar det ju vinkelmässigt närmare mitt sätt att lägga an filmallen, som alltså landar på kanske 5 grader gentemot klingan (istället för 15 grader).

Har du noterat någon skillnad på mjukare resp. hårdare träslag (i mitt fall gran vs. hägg) med denna filning? Och märks det någon skillnad när du filar den nedre tanden?

Jag måste nog testa någon gång, men med en nyare Strandklinga. Har bara testat en ännu och den har hängt med alldeles för länge pga. lathet/snålhet. Diverse stensågningar med påföljande plattfilning har därför gjort att tandens överkant nu är mer rak än välvd, lite som en Scarlett.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjklinga filmall 15 grader - i förhållande till vad??

Avslutat-02  
#649370 Så fort du filar den undre tanden, så ökar effektiviteten rejält...

Annars så har jag inte märkt någon skillnad på trädslag...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).