Skogsröjning

Röjsåg med trimmer likt en lie

12 inlägg 3730 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsåg med trimmer likt en lie

BWK  
#647759 Såg en man för några år sen som röjde högt kraftigt gräs med en röjsåg/trimmer, det märkliga var skärvertyget som satt vid vinkelväxeln det var ingen slyklinga av metall eller pollycut/tråd utan ett 25-30cm runt roterande föremål Kanske med en typ av växel i med en eller två relativt långa linor kanske 30-40cm och rotationshastigheten var betydligt lägre än en vanlig slyklinga/tråd, som en slags lie, har någon erfarenhet av nåt liknande
Hälsningar Bengt



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

BWK  
#647762 [quote="BWK"]Såg en man för några år sen som röjde högt kraftigt gräs med en röjsåg/trimmer, det märkliga var skärvertyget som satt vid vinkelväxeln det var ingen slyklinga av metall eller pollycut/tråd utan ett 25-30cm runt roterande föremål Kanske med en typ av växel i med en eller två relativt långa linor kanske 30-40cm och rotationshastigheten var betydligt lägre än en vanlig slyklinga/tråd, som en slags lie, har någon erfarenhet av nåt liknande
Hälsningar Bengt

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

Fixaren1  
#648046 Jag har kanske det du söker. Istället för trimmersnöre är det 3 knivar i plast. Det skär av gräset utan att slunga iväg det så man blir inte nersprutad av grässaft. Räcker med halvgas på motorn. Mycket bra i högt gräs men absolut inte i närheten av fasta föremål.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

BWK  
#648332 Tack Ok, vad heter produkten? Hur ser den ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

axwell  
#648367 Det fanns "swing-cut" två knivar av hårdmetall och i satsen ingick ett bastant skydd för föraren.

Jag försökte förbättra säkerheten, rättare sagt minska farligheten genom att hänga knivarna runt rullager.
Dom lossnade ändå, en livsfarlig konstruktion som fick mycket kritik från myndighetshåll.

Annars mycket effektiv i högt sly, hallonsnår och liknande som värsta trådarna inte klarar.

Ändå inget att rekommendera !

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

Elmhult  
#648376 Om du tänker på ett klipphuvud med knivar som hänger "löst" så tror jag dom är förbjudna inom EU. Var någon stackare som miste livet eller blev allvarligt skadad av en kniv som lossnade. Inte riktigt säker på hur det var men jag är 99% säker på att sådana knivar är förbjudna.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

Avslutat-02  
#648380 https://www.clasohlson.com/se/Trimmerhu ... r412338000

Möjligtvis till stora röjsågar..
Men stihl har ju polycut...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

Elmhult  
#648383 Hittade en PDF här om ämnet.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

axwell  
#648389
Elmhult skrev:Om du tänker på ett klipphuvud med knivar som hänger "löst" så tror jag dom är förbjudna inom EU. Var någon stackare som miste livet eller blev allvarligt skadad av en kniv som lossnade. Inte riktigt säker på hur det var men jag är 99% säker på att sådana knivar är förbjudna.


Arbetsmiljöverket ville förbjuda dom mot vite har jag för mig. Tillverkaren gjorde då en förbättring, (den serien hade jag) men den var fortfarande livsfarlig.

Vid ett tillfälle sägs en kniv ha gått genom en vägg i en husvagn men nåt dödsfall har jag inte läst om.

Borde ju aldrig ha fått säljas så jag kan tänka mig att den blev helt förbjuden.


Edit: Försökte läsa PDF:e , mycket text om att den är farlig och så sent som 2010. Den jag hade var nog mycket tidigare, kanske slutet av 90-talet.
Senast redigerad av axwell tor 04 jun 2020, 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

Palakangas  
#648391 Fick ett "tips" av en säljare i en Husqvarnabutik. Använd vajer från moped, gasvajer typ. Det håller länge, sa han. Udda råd.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

Elmhult  
#648392
axwell skrev:
Elmhult skrev:Om du tänker på ett klipphuvud med knivar som hänger "löst" så tror jag dom är förbjudna inom EU. Var någon stackare som miste livet eller blev allvarligt skadad av en kniv som lossnade. Inte riktigt säker på hur det var men jag är 99% säker på att sådana knivar är förbjudna.


Arbetsmiljöverket ville förbjuda dom mot vite har jag för mig. Tillverkaren gjorde då en förbättring, (den serien hade jag) men den var fortfarande livsfarlig.

Vid ett tillfälle sägs en kniv ha gått genom en vägg i en husvagn men nåt dödsfall har jag inte läst om.

Borde ju aldrig ha fått säljas så jag kan tänka mig att den blev helt förbjuden.


Nu när jag läser dokumentet så verkar det som att knivar är tillåtna medan kedjor är förbjudna. Men bara knivar som du säger verkar helt livsfarligt det med. Räcker man får en liten sten på benet för att det ska svida ordentligt. Lossar en kniv så vill man inte tänka på hur det kan sluta.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med trimmer likt en lie

Avslutat-02  
#648407
Palakangas skrev:Fick ett "tips" av en säljare i en Husqvarnabutik. Använd vajer från moped, gasvajer typ. Det håller länge, sa han. Udda råd.


Nej för tusan..den splitrar och kommer som en projektil emot någon annan som står bredvid...
Farliga saker..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).