SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Röjtips från röjarproffset (Video)

39 inlägg 17484 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

svampbob  
#647443 nej där ligger stihl efter , jag skaffade husqvarnas sele då jag tycker den sitter åt mkt bättre med men röjsågen är fortfarande en stihl =)[/quote]
Då lär du snabbt slita ut krokarna...
/Niklas[/quote]


menar du att jag sliter ut krokarna för att jag använder hva sele till stihl såg?[/quote]

Ja det är väl så att Stihlsågens fäste är mycket vassare än Hvas och Stihlen gnager då av selens krok.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

nilsszzon  
#647457 du hade helt rätt, var ute och kollade på prylarna nu
stihlens fäste var opåverkat men kroken precis som du säger har börjat nötas nere i kanten och kommer således gå av om man fortsätter

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Avslutat-02  
#647459 Jag brukar slipa av lite med en typ dremel maskin eller så lägger jag på material med gas.

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

nilsszzon  
#647464 bra tips båda metoderna!

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647476
nilsszzon skrev:
Niking skrev:
nilsszzon skrev:
nej där ligger stihl efter , jag skaffade husqvarnas sele då jag tycker den sitter åt mkt bättre med men röjsågen är fortfarande en stihl =)

Då lär du snabbt slita ut krokarna...
/Niklas



menar du att jag sliter ut krokarna för att jag använder hva sele till stihl såg?


Japp! Husqvarna kör med blötjärn i sina krokar, medan Stihl kör med kvalitetsjärn i sina krokar. Så Stihls krokar håller för Stihls röjsågar, medan Husqvarnas krokar blir en förbrukningsvara ihop med Stihls röjsågar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Avslutat-02  
#647478 Går dock att modifiera dit en stihl krok på en Hva sele..

Avatar Fallback

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

brassel  
#647849 Intressant film!
En grej jag tycker är energibesparande som kan påminnas om är att följa höjdkurvan vid ungskogsröjning.
Och då börja längst ner i terrängen först.
En annan grej jag mer har börjat göra på hemmaskogen är att gå stråk med klinga på lämpligt sätt, men mer jobba i "cirklar/halvmånestråk utifrån enskilda träd" när ev kedjeröjning görs (istället för klen förstagallring...).

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Loudwig  
#648420
vinterrojarn skrev:Jag brukar slipa av lite med en typ dremel maskin eller så lägger jag på material med gas.


Samma här, jämnade av de vassa kanterna i hålen med dremeln innan jag använde sågen första gången och den husqvarnakroken håller fint fortfarande. Hade läst om problemet tidigare och tänkte mota olle i grind så att säga..

Användarvisningsbild

Re: Röjtips från röjarproffset (Video)

Hunnern  
#648519 Han var tydlig och duktig på att visa och hade ju nån poäng....
Men att slingra sig fram, fälla framåt och dra ner stammarna med handen torde inte innebära produktionsrekord.
(Om slingrandet är effektivt, har jordbruket mycket att lära... 😀 )
Vill ni röja mycket så lär er, att med händerna på styret, fälla stammarna dit ni vill. Trampa inte runt utan gå framåt och täck areal.
Lämna kedjeröjaren hemma. (Jämför gärna skärhastighet mellan klinga/kedja)
Bestämmer ni över marken, röj i rätt tid. (För tidigt kostar, för sent kostar)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).