Skogsröjning

Planterings- och föryngringssäsongen 2020

105 inlägg 27647 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Torbjörn Johnsen  
#637732 Nu är det full fart på planteringen i södra delen av landet och det skrivs och pratas mycket om plantering just nu. Det skulle vara intressant att följa era föryngringsprojekt i den här tråden. Jag skrev både plantering- och föryngring i rubriken för att även fånga upp sådd.

Vad planterar ni för trädslag? Planttyp? Gör ni jobbet själv eller med lejda plantörer? Markberedning? Sådd?

Mata på med bilder och information. Alla som går och hackar i sten hela dagarna behöver all inspiration de kan få :-bd



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Skogrates  
#637879
1586934891_93033502_1325221737677905_8376447173763530752_n.jpg


Jag smygstartade lite i påskhelgen med vaxade barrotsplantor i Västergötland.

Jag avstod markberedning då grävmaskinen har varit upptagen med annat (jordvärme och avlopp).

Tanken är att så lite tall mellan glesplanteringen av granen.

I eftermiddag så fortsätter planteringen, då påskhelgen tydligen innehöll annat också :smile:

Lycka till med era föryngringar!

Jonas

Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Fredrik Reuter  
#637959 Snyggt! 👍

Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

HannuRöj  
#637990 Första plantleverans kommer nästa vecka. Byggte i dag en ny sele med plantkorg,
dottern börjar sin skogliga karriär 🙋.

Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638122 Plantorna kommer den 29 så vi planterar valborgshelgen! Lärk igen.

Avatar Fallback

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638175 Några tallar blåste ner i skogen där jag rastar mig själv och hunden. Har hittills blivit 10 liter kottar som är i full fart att öppna sig. Samlar varje dag

Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638491 Finns redan vissa objekt man skulle kunna komma igång med uppe i västerbotten! Skulle nog nästan vara rekordtidigt om man drog igång nu... Blir dock avvakta och dra igång som vanligt runt 7:e maj

Första plantbeställningen kan man däremot mejla iväg nu :)

Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638609 Körde igång idag, ska sätta drygt 2000 på ett nytt hygge o drygt 1000 i hjälpplantering. Fick ner 850 idag, imorron ska sonen följa med har han lovat👍
Valde bort markberedning på detta hygget men har ändå fått en del markberett😀
Tänk om man kunde dressera grisarna🙂
Svårt att se på bilden kanske men dom har bökat undan riset lite varstans
1587228051_dsc_0389.jpg


Magnus M

Avatar Fallback

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Avslutat-02  
#638611 Hårt i marken?
Brukar försöka komma upp i ca 1500-2000 plantor om dagen för att få en bra förtjänst på plantering..men det har hänt jag fått gett mig med bara 550 st på en 8 timmars arbetsdag...

Avatar Fallback

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

jannee  
#638614 Ni är allt bra duktiga på att plantera. :!: Jag räknar med 100 plant/timme men då ingår hämta plantor (upp till 150 meter) rök och drickpaus :oops:
Motsvarande barrot 75/timme.
En jäkla tur att man är sin egna dräng :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638616 En van plantör skulle nog sätta det dubbla där jag är nu. Riktigt fin mark o ingen sten.
Jag tar det lite lugnt o stressar inte. Det var riktigt skönt att gå i solen o påta🙂

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Erre  
#638617
Magnus M skrev:En van plantör skulle nog sätta det dubbla där jag är nu. Riktigt fin mark o ingen sten.
Jag tar det lite lugnt o stressar inte. Det var riktigt skönt att gå i solen o påta🙂

Magnus M

Rätt.
Sätt dom bra istället för att stirra dig blind på antalet i marken per timme.

Avatar Fallback

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Avslutat-02  
#638619
Magnus M skrev:En van plantör skulle nog sätta det dubbla där jag är nu. Riktigt fin mark o ingen sten.
Jag tar det lite lugnt o stressar inte. Det var riktigt skönt att gå i solen o påta🙂

Magnus M


Det var inte alls att antyda till din insats, utan mer en fråga om markförhållandet..

Det är viktigt att man som sagt får ner dem riktigt och bra, sedan om man får ner 1 eller 10.000 är skitsamma när man gör åt sig själv.

Avatar Fallback

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Avslutat-02  
#638620
jannee skrev:Ni är allt bra duktiga på att plantera. :!: Jag räknar med 100 plant/timme men då ingår hämta plantor (upp till 150 meter) rök och drickpaus :oops:
Motsvarande barrot 75/timme.
En jäkla tur att man är sin egna dräng :mrgreen:


Jag går inte och hämtar plant utan har räknat ut vart varje låda tar slut och där står det en ny, jag bär ut lådorna före plantering och sätter sedan en eller två lådor så jag får ut avståndet emellan varje ny låda.

Räknar ca 200 st i timmen om det är normala förhållanden, gynnsamma ca 3-350 st, börjar oftast tidigt på morgonen, runt klockan 04.30-05.00 och planterar oftast bara till klockan 11.00 sedan blir det för varmt och då tar jag hellre en tur på eftermiddagen/kvällen istället...

Avatar Fallback

Re: Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Tikka  
#638637 Det är nog en jäkla tur att jag inte livnär mig som plantör när jag ser vad ni andra presterar under en arbetsdag.. 😱
Stora barrotsplantor, omarkberett, stenigt och planteringspunkt vald med omsorg, ja får jag i 400 plantor på en dag så är jag nöjd.
Men bra vill det gärna bli!😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).