Skogsröjning

NY Husqvarna 555 FXT Problem

19 inlägg 8406 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

NY Husqvarna 555 FXT Problem

dannertskog  
#606159 Jag har nyligen fått hem en ny Husqvarna 555 FXT från Maskinklippet.
Packade upp alla tillbehör och monterade ihop röjaren.

Röjaren startar lätt, men sen ligger tomgångsvarvet kvar, så högt att klingan snurrar.

Har provat att köra den en stund, men tomgången ligger kvar för högt.

Vid försök att ljusters tomgången händer absolut ingenting när jag skruvar på tomgångsskruven, har skruvat den hela vägen in och hela vägen in.

Misstänker att det har något att göra med gasvajern.

Garantin bör rimligtvis täcka detta, men om någon har en quickfix på detta så vore jag tacksam.

MVH Erik Dannert



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Avslutat-02  
#606178 Lossa vajern vid tanken.

På tanken sitter det en lucka, under där sitter en vajersträckning.
Sedan om detta inte hjälper så kolla sedan går fri uppe vid förgasaren.

Man lossar på filterkåpan och sedan på filter hållaren.
Två muttrar och två skruvar.
Sedan drar man kåpan utåt.
Nu bör du se vajerfästet på vänster sida och att den är monterad korrekt.

Man vrider vredet mot motorn för att demontera vajern och montera den

Kolla så att den övre spjällaxeln går fritt.
Är det krångel där, måste förgasaren ur.
Brukar räcka med att man håller motstånd på vajern....så märker man om vajern löper korrekt eller hakar sig..
På den främre delen av sågen framför tanken, nedanför upphängningsöglan så sitter det en plastskena, ta bort den om känn på vajern..
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 12 jan 2020, 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

anersimyra  
#606187 Annars går man till närmsta auktoriserade HVA handlare.. :-bd

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606188 Skulle hellre köpt den där från början och gått tillbaka och slagit den i skallen på dem om den inte funkat. Alla gör ju som de tycker men gäller det jobbgrejor så ska det bara funka. Hellre än att spara någon hundring vid köpet.

Användarvisningsbild

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Kraft  
#606190 Det är inte så enkelt att du inte gasat upp den så att halvgasen släppt.

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Avslutat-02  
#606195 Det bästa är ju om man köper över disk...

Men det viktigaste är att man provat sågen innan leverans, annars kan det vara mycket tok..

Den kan ju vara testad, men i paketering så fastnade något i fel läge...

Syns väl lite dåligt på skissen men den kan behövas längre fram.
Hör av dig om mer hjälp behövs...

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Avslutat-02  
#606204 Ni som har dessa sågar kom ihåg att spraya vajern en gång i månaden ungefär.

Leta gärna efter vattenfritt silicon...
Finns på sprayflaska.
Det fryser inte, vid vinterkörning... :-bd

Användarvisningsbild

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

stegmaster  
#606209 Lite off topic, men handler om röjsåger, dog inte til skogen:

Läste just om et firma som helt hadde slutat med proffsmodeller til vägkant röjning, och numera köpte bara billiga "bondmodeller".
Dom bytte til nytt varje eller vart annat år, och gubben mente proffsmodellerna inte var mer driftsäkra enn 3 gånger billigare "bondmodeller", bara lite vassare i motoren, men det var visst inte nåt problem.
(dom hadde tidlgare haft lika mycket problem med proffsmodellerna enligt gubben som drev firmaet)
Finns det verkligen "bondmodeller" til 1/3 av priset til proffsmodeller (typ40- 45cc), eller ens halften? :surp:
Dom var 2 lag med 2 mann(altså fyra såger som gick helttid), som röjde langs med offentliga väger för Mesta(om jag inte mins fel.)
Vil minnas det var mestadels gräs och sly dom röjde langs med vägen, säkert med nån 3kants klinga skulle jag tro.
Han mente det gav bättre ökonomi att göra så, rett eller fel? :???:

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Avslutat-02  
#606214 Nja det GÅR att köra med en billigare variant av såg... Men du får offra något annat som t,ex ergonomi eller vibrationsdämpning mm


Om du köper en semisåg t,ex hva 343 så gör den samma jobb som en hva 545 men något får man offra...

Lika med stihl 410 emot en 460.
Varvtal, axellängd, styrka på motorn.

Men ska man byta såg vart annat år så duger semi proffs gott.

Blir nog mera slitdelar att byta, om möjligt.

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

hfab  
#606247
Kraft skrev:Det är inte så enkelt att du inte gasat upp den så att halvgasen släppt.

En mycket rimlig teori.
Ligger halvgasen i går inte tomgång att justera. :-bd

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Tralsmo  
#606259
Skogsola skrev:Skulle hellre köpt den där från början och gått tillbaka och slagit den i skallen på dem om den inte funkat. Alla gör ju som de tycker men gäller det jobbgrejor så ska det bara funka. Hellre än att spara någon hundring vid köpet.



Stämmer ju te hundra procent.

Användarvisningsbild

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

dannertskog  
#618880 Tack för tipsen!

Är ny på forumet, fantastiskt att få feedback så snabbt!

Problemet är löst, vet inte exakt vad som löste det, men tror det var som @Kraft sa men jag löste det med @vinterrojarn s tips :smile:

Lossade cylinderkåpan och höll emot på gasspället samtidigt som jag spände vajern med tumgasen.
Efter lite finljustering av tomgången i morse har den gått som en dröm hela dagen.

Det egentliga problemet i detta fallet var nog mitt eget tålamod. Trött småbarnspappa med sproilarns röjare och sjukt mycket ha att förröja framför maskin.

Tack för sprängskissen @vinterrojarn !

Följ mig gärna på instagram om ni är intresserade av röjning i Gotländska skogar! @dannertskog

   TS
Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Avslutat-02  
#618885 Roligt att det fungerade.
Hör av dig om det är något annat som vi kan hjälpa till med... :-bd

Alltid roligt att hjälpa.
Varsågod för skissen.

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Nonkan  
#624800 Alla Husqvarna ska levereras monterade och provstartade. Det är inte ok att skicka sågen utan att styret och skärutrustningen är monterad t.ex.
Sådana här saker ska helt enkelt inte kunna hända.

Det betyder att i det här fallet är sågen inte såld på ett korrekt sätt och då gäller inte Husqvarnas garanti (eftersom garantin är frivillig från Husqvarna och den är villkorad med att en korrekt PDI är gjord (pre delivery inspection).
Däremot gäller t.ex. konsumentköplagen (om kunden är privatperson). Det är alltså inte bara att gå till närmaste åf vid problem som man tänkt lösa med garanti, utan garantin blir Maskinklippets ansvar fortsättningsvis.

Sen orkar man inte ta den diskussionen med en besviken kund sm köpt maskinen någon annanstans alla gånger såklart, energin ska räcka till annat också.
Senast redigerad av Nonkan tor 13 feb 2020, 20:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: NY Husqvarna 555 FXT Problem

Avslutat-02  
#624803 Nja monterade ska handtag vara men klinga eller svärd finns det ej krav på.

Däremot att intyg om att sågen ska vara startad och ställd hos återförsäljaren finns det krav på.

Annars skulle inga sågar få skickas.
Men jag håller med, inga sågar ska gå dåligt, trots det så struntar många återförsäljare fullständigt i att bry sig..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).