Sida 1 av 2

Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 14:05
av Exempel
Hejsan!

Ska möjligtvis delta i en upphandling gällande röjning av ledningsgator åt ett mindre lokalt elbolag. Och undrar då om det är standard att man anger ett km/hektars pris? Eller om det finns möjlighet till att kunna gå på timme istället då det inte är ett stort elbolag och att det dessutom skall erbjudas trädfällning av riskträd samt högkvistning.

Skall väl tilläggas att man är helt grön när det kommer till offentliga upphandlingar :roll:

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 14:58
av Avslutat-02
Där tror jag att @uvskogen
Eller @anersimyra skulle kunna hjälpa till.

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 15:15
av Uvskogen
Exempel skrev:Hejsan!

Ska möjligtvis delta i en upphandling gällande röjning av ledningsgator åt ett mindre lokalt elbolag. Och undrar då om det är standard att man anger ett km/hektars pris? Eller om det finns möjlighet till att kunna gå på timme istället då det inte är ett stort elbolag och att det dessutom skall erbjudas trädfällning av riskträd samt högkvistning.

Skall väl tilläggas att man är helt grön när det kommer till offentliga upphandlingar :roll:


Antar det är ett kommunal bolag som upphandlar enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling).
I ett sådant underlag ska det tydligt framgå hur de vill ha ditt pris specificerat, dvs per timme eller kilometer eller vad de nu hittar på.
För egen del så har jag valt att aldrig offerera själv med eget bolag i offentliga upphandlingar. Går alltid tillsammans med något större bolag som får stå som anbudsgivare och med mig som ue. Skälet är att jag är för liten för att "ta på mig" allt som de brukar kräva få svar på.
Dessutom så offererar jag aldrig annat än per timme, då risken blir för stor för mig annars.
Men är bolaget litet så kanske det kan vara ide att gå själv, beror väldigt mycket på hur förfrågningsunderlaget ser ut. Tyvärr har utvecklingen inom LOU lett fram till underlag som är fullständigt nedlusade med märkliga och i mitt tycke ovidkommande krav. Allt från jämställdhetsplaner till detaljerade specifikationer på vilken kedjeolja du använder.
Så något enkelt rakt svar har jag svårt att ge då det bero på förutsättningarna i just ditt fall. "anersimyra" tror jag har omfattande erfarenhet av kommunala upphandlingar i större sammanhang/företag.

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 15:50
av Skogsola
Du skriver "lokalt elbolag". Då är det inte LOU som gäller och är inte en offentlig upphandling. Även om det skulle råka vara kommunen som äger hela bolaget.

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 15:57
av Defender
För kommunal bolag gäller alltid offentlig upphandling oavsett hur stora dom är. Dock är det inte LOU som gäller utan det är LUF som är tillämplig när det är ett kommunalt bolag in energi branschen.

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 17:01
av Uvskogen
Defender skrev:För kommunal bolag gäller alltid offentlig upphandling oavsett hur stora dom är. Dock är det inte LOU som gäller utan det är LUF som är tillämplig när det är ett kommunalt bolag in energi branschen.

Är det inte så att den välja LUF eller LOU beroende på vad de tycker passar bäst vid varje upphandling?
Är lite osäker här så korrigera mig gärna, många år sen nu som jag berördes av LUF (Banverket)

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 17:26
av svampbob
Är det offentlig upphandling så måste man svara exakt på det som efterfrågas. Är det kr/ha så går det inte att komma med kr/tim. Då blir ditt anbud förkastat. Jag har råkat ut för det några gånger t.ex. då jag har missat att bifoga något strunt dokument.

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 18:06
av ÅsaNisse
Det ska stå i UF (upphandlingsföreskrifterna) om "sidoanbud" accepteras eller inte. Står det inget så kan du lägga in ett sidoanbud med dina Kr/ tim, men du måste först sätta pris på det som efterfrågas. Du kan ju sätta lite höga priser på km och Ha så kanske de tittar på dina timpriser istället.

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 19:33
av Skogsola
Vi vet fortfarande inte om det verkligen är en offentlig upphandling. Det kan ju trådskaparen kolla ett varv till.

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 22:06
av Defender
Uvskogen skrev:Är det inte så att den välja LUF eller LOU beroende på vad de tycker passar bäst vid varje upphandling?
Är lite osäker här så korrigera mig gärna, många år sen nu som jag berördes av LUF (Banverket)


Nej man kan inte välja. Lagen är väldigt tydlig vilken som skall tillämpas. LUF ger mera friheter och större belopp för direkt upphandling

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 22:07
av Defender
Skogsola skrev:Vi vet fortfarande inte om det verkligen är en offentlig upphandling. Det kan ju trådskaparen kolla ett varv till.


Skall man vara petig så måste alla elnätsbolag göra offentlig upphandling även om dom är privata. Det har att göra med att dom har en dominerande marknadsställning (monopol)

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 22:09
av Skogsola
Vet dom det och bryr de sig..?

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 22:27
av Defender
Antagligen inte, många som inte vet detta

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: fre 27 dec 2019, 23:22
av Vardon
Var noga med att läsa ordentligt, som sagts innan du ska svara på det de vill ha sen ska du läsa noggrant. Det är det de inte frågar på men som ska göras du tjänar pengar på

Re: Frågor gällande upphandling...

Postat: lör 28 dec 2019, 07:03
av anersimyra
Vad många stupar på och som även kan gälla lite större aktörer är avsaknad av erfarenhet av specifika arbetsuppgifter. Ingår till exempel arboristtjänster i viss utsträckning inom ett naturvårdsuppdrag så kan man inte bara uppge att man tillhandahåller dessa tjänster. Som regel efterfrågas flertalet skriftliga referenser från liknande uppdrag, och då ofta referenser från just kommunala/statliga uppdrag. Efterfrågas minst tre referenser så är det just tre som är ett minimum. Själv så gör jag sen ett antal år detsamma som ” uvskogen ” och deltar som UE då jag har ett stort antal referensuppdrag att erbjuda till aktörer som saknar dessa referenser vid kommunala upphandlingar. Ett problem vid upphandlingar kan vara att upphandlingsavdelningens tjänstemän som formulerar kraven i upphandlingen har dålig uppfattning om vad uppdraget kräver i praktiken och ställer rent löjliga krav i upphandlingen. Den sista upphandlingen där jag deltog höll vi nära på att missa då jag saknade ” utbildningsbevis ” RA.. :shock: för att kvalificera mig som UE var jag alltså tvungen att skaffa ett bevis på att jag kände till röjsågen och dess delar, att jag fått en genomgång av röjning av klent sly och grästrimmning.. :lol: :lol: :lol: vid tidigare upphandlingar där jag deltagit så godtogs bevis på beställd kurs av de delar som saknades, men vid den sista så var det ett fysiskt utbildningsbevis ( plastkort ) som var ett benhårt krav.