SKOGSFORUM ARTIKEL

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Kommentar  90 inlägg  10315 visn.  17 följer
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
lfq skrev:
Älgfoderodlare skrev:
1577707147_cimg2822.jpg
Nu kan man ju ställa sig frågan om nyttan eller effekten av att stamkvista. Är det onödigt jobb ? Får jag bara en mer estetisk o lättgången skog ? Tog för ros skull o gjorde en del mätningar idag men då på Gran i Björkskärm. Detta är ju inget vetenskapligt utan mest på kul. Försökte leta upp Granar som var ca. 5 m. Och när jag gick o letade så slogs man ju av skillnaderna. Alla Granar står i så gott som samma läge; NO i Björkskärm. Likartad täthet i beståndet oavsett om de stamkvistats eller ej. En mätning ca. 30 cm upp på stammen, nästa i BH samt toppskottens längd. Alla värden i mm.
Nog fick jag mig en funderare !

Om granarna är lika höga så måste de ej stamkvistade vara äldre. Det skulle vara intressant om du mäter samma granar om ett år så man får ett tidsperspektiv.

De som stamkvistats har skett de senaste 3-4 åren. Så fram till dess så har höjdtillväxten varit ganska lika. Men helt klart ska jag fortsätta mäta dessa. Nu kommer väl jag så småningom att även stamkvista de som idag inte är det. Det kommer då att bli roligt att se om även dessa svara på samma sätt. Men som sagt det är ju inget vetenskapligt, bara för kul ! Lite märkligt är ju att träd 4 av de ej stamkvistade som hade längst toppskott, stod i det absolut tätaste beståndet. 20-30 stammar / m2. Ingen näringsbrist där inte ! Man kan ju undra om ljuset ändå spelar sin roll ?

Stihl
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#603646 Om du stamkvistar så flyttas tyngdpunkten uppåt. Inne i kronan brukar stamformen oftast vara nästan exakt som en kon, men nedanför är den proportionell mot kronans storlek och hävstångens längd, mätt från kronans tyngdpunkt ner till höjden där du mäter diametern.

Om du stamkvistat så har du ju tagit bort närmare halva kronans längd, av bilden att döma, och om granarna då svarat med att öka barrmassan på den kvarvarande kronan och dessutom öka toppskottslängden, så har du en tätare krona som samlar mer vind och dessutom sitter högre upp, vilket ger grövre stam.
Men så småningom kommer ju även de okvistade granarna börja hissa sina kronor, och när alla träden är 15 m och har 8-10 m krona så kommer skillnaderna i diameter ha försvunnit. Träden ändrar stamform utifrån förändringar i vindbelastning på stammen, och träd som ser likadana it och har samma sorts bestpmd runt sig kommer se i stort sett likadana ut.

Det är höjdtillväxten som är den intressanta detaljen, om du faktiskt fått de kvistade granarna att ändra sin höjdtillväxt på ett sätt som gör att de kommer vara längre från och med nu. Men jag har aldrig läst att man sett nåt sånt nånstans i nåt försök.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Lars Lundqvist SLU skrev:Om du stamkvistar så flyttas tyngdpunkten uppåt. Inne i kronan brukar stamformen oftast vara nästan exakt som en kon, men nedanför är den proportionell mot kronans storlek och hävstångens längd, mätt från kronans tyngdpunkt ner till höjden där du mäter diametern.

Om du stamkvistat så har du ju tagit bort närmare halva kronans längd, av bilden att döma, och om granarna då svarat med att öka barrmassan på den kvarvarande kronan och dessutom öka toppskottslängden, så har du en tätare krona som samlar mer vind och dessutom sitter högre upp, vilket ger grövre stam.
Men så småningom kommer ju även de okvistade granarna börja hissa sina kronor, och när alla träden är 15 m och har 8-10 m krona så kommer skillnaderna i diameter ha försvunnit. Träden ändrar stamform utifrån förändringar i vindbelastning på stammen, och träd som ser likadana it och har samma sorts bestpmd runt sig kommer se i stort sett likadana ut.

Det är höjdtillväxten som är den intressanta detaljen, om du faktiskt fått de kvistade granarna att ändra sin höjdtillväxt på ett sätt som gör att de kommer vara längre från och med nu. Men jag har aldrig läst att man sett nåt sånt nånstans i nåt försök.

Men just höjdtillväxten verkar ha ökat åren efter stamkvistningen. Men hur många "skogstokar" har du hört om som stamkvistar Gran ?
Senast redigerad av Älgfoderodlare mån 30 dec 2019, 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Älgfoderodlare skrev:[hur många "skogstokar" har du hört om som stamkvistar Gran ?

Inga. :)

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:[hur många "skogstokar" har du hört om som stamkvistar Gran ?

Tänkte väl det ! Men inför en förändrad framtid så gäller det väl att tänka om o tänka nytt ? Vi vill ju har mer biomassa som binder mer CO2 ! Vi vill ju ha en ökad produktion av biomassa / areal som kan tillgodose framtidens behov ? Och som det ser ut nu så är det ju främst massaindustrin som växer mest. Om fler träd växer mer under en begränsad tid o tillför mer av den råvaran, kan det ju inte behöva vara fel ?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Här är en :grin:

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
th skrev:

Här är en :grin:

Har du gjort några mätningar eller särskilda iaktagelser ? Kunde ju vara kul om vi kan se om det finns likartade samband, även fast vi kan ha så olika förutsättningar beroende på var i landet vi håller till !

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:Har du gjort några mätningar eller särskilda iaktagelser ? Kunde ju vara kul om vi kan se om det finns likartade samband, även fast vi kan ha så olika förutsättningar beroende på var i landet vi håller till !

Jag har inte gjort det särskilt organiserat och bara de senaste 10 åren. Framförallt för att få bättre framkomlighet och "utsikt" i granskogen. Min enda observation är att även "ängskantgranar" med ganska grova kvistar klarar en stamkvistning ganska bra om man ser till att inte skada grenkuddarna. Jag har dock inte fällt och sågat upp några sådana ännu. Det tar nog en 10-15 år till innan de är mogna att avverka.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#603827 Ett par frågor Lars L.
Var ute o kollade runt lite nu på morgonen innan jag bar in ved, ang. övriga effekter ang. stamkvistning. Och som du säger när det gäller underväxt Gran i slutna bestånd, verkar ju inte stamkvistningen ha någon som helst effekt på tillväxten där. Det är ca. 3-10 cm oavsett. Men sen gick jag ut på hygget norr om Björkskärmen för att kolla på tidigare stamkvistade Granar. Övervägande så verkar de flesta ha stannat av i höjdtillväxt ju större de blir. Med en som jag fotade kan jag försöka visa det. Granen stamkvistades sommaren -15. Var då ca.4-4,5 m hög. Kvistade upp till ca. 2 m höjd. Under åren -16, -17 o -18 verkar höjdtillväxten ha varit 50-50 kanske även 60 cm nåt år. Utom i år då den verkar vara 30-35 cm. Och tittar man på övervallningen så har ju den gått rätt fort ( ökad diam. tillväxt ). 4 m på sidan om denna Gran, står en som är ca 5 m idag. Stamkvistades våren -19. Toppskottet är nog drygt 60 cm i år. Så förutsättningarna för tillväxt borde ju ha varit ganska likartade i år för dom båda, men blev det inte. Så frågan är då om stamkvistningens effekter på höjdtillväxt är så pass begränsad som till högst 2-3 år ? Kan just den ökade mekaniska påverkan på stammen vara orsaken ? Kan träd mer generellt inte göra 2 saker samtidigt fast de verkar ha förutsättningarna att göra det med tanke på hur tillväxten sett ut under de tidigare åren ? Skulle fortsatt stamkvistning kunna upprepa tillväxtförbättringen i höjd om man gör det vart 4-5 år ? Skulle detta ev. fungera bäst i relativt täta. likåldriga Granbestånd ?
1577784755_cimg2825.jpg
1577784731_cimg2824.jpg
1577784710_cimg2823.jpg

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Älgfoderodlare skrev:Så frågan är då om stamkvistningens effekter på höjdtillväxt är så pass begränsad som till högst 2-3 år ? Kan just den ökade mekaniska påverkan på stammen vara orsaken ? Kan träd mer generellt inte göra 2 saker samtidigt fast de verkar ha förutsättningarna att göra det med tanke på hur tillväxten sett ut under de tidigare åren ?

Det är väldigt bra frågor.
Det finns en kanadensisk studie där man band ihop stora träd (contorta) med vajrar så dom inte kunde svaja när det blåser. Effekten blev att dom byggde ut större kronor och ökade höjdtillväxten. Så man skulle kunna tänka sig att den mindre kronan gör att dom svajar mindre och av det skälet kan växa mer på höjden. Men det gör samtidigt att dom bygger ut kronan mer, vilket ökar svajningen och därmed måste öka stammens diametertillväxt och kanske gör det att höjdtillväxten går tillbaka till ett mer normalt läge.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#603843 Jag ska hålla koll på dessa träd under de närmaste åren då det snart är dags för ny kvistning r.t. höjden o vad som händer med tillväxten. Tack Lars !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#603859 Ny fråga Lars L.
Ursäkta tidpunkten men nu när man är mitt uppe i det så ju mer man funderar så dyker nya frågor upp. Man har ju lärt sig att man ej bör stamkvista mer än ca. 50 % av stamhöjden när det gäller Gran. Men finns det då någon övre "kritisk" gräns då förlusten av bladmassan som trädet behöver för sin tillväxt, kan påverka den ev. ökade höjdtillväxten r.t. just kronstorleken. För om nu mindre krona gör att stammen svajar mindre o trädet kan öka sin höjdtillväxt, så sker det mer kontinuerligt bör man alltså kunna förvänta sig en bibehållen tillväxt i höjd. Samt det man ev. förlorar i tillväxt på stammen nedan kvistning, kan man förhindra ev. stambrott då om man bibehåller tätare bestånd ? Detta ser jag ju främst på de Tallungskogar jag har. då jag haft mycket få toppbrott eller stormskador r.t. vad jag tror är just tätheten. Och där blir ju de få låggallringsuttagen att föredra. Men hur borde man resonera när det gäller Gran ?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#603860 Jag tror inte det finns några studier där man tittat på det systematiskt på det sätt man skulle behöva göra. Hela fältet biomekanik-tillväxt är väldigt ungt och det finns väldigt lite gjort. Och det mesta är på tallar just därför att det är lättare att i efterhand mäta höjdtillväxten.

Så, bra frågor, men inga svar. Du får observera och försöka bidra på egen hand. :)

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag tror inte det finns några studier där man tittat på det systematiskt på det sätt man skulle behöva göra. Hela fältet biomekanik-tillväxt är väldigt ungt och det finns väldigt lite gjort. Och det mesta är på tallar just därför att det är lättare att i efterhand mäta höjdtillväxten.

Så, bra frågor, men inga svar. Du får observera och försöka bidra på egen hand. :)

Ok ! För jag tänker ju närmast på Granens relativt låga tendens att självgallra sig även i tätare bestånd. Om det kunde vara en fördel att förlänga tiden fram tills bestånden sluter sig helt innan man ev. behöver börja gallra o i så fall om det skulle kunna finnas ytterligare en vinst i det.
Men tack i alla fall !

Användarvisningsbild

Nyborg  
#603862 Jag har alltid fått lära mig att man inte ska kapa grangrenar nära stammen. Men funkar det så skulle det ju bli mycket snyggare i skogen. Där man nu lägger ner den tiden. Kvalitetsmässigt skulle väl isåfall kvistrent virke vara bättre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).