SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsröjning

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

137 inlägg 23760 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Skogsvaktaren  
#690729 Jag röjer först en sväng väntar några år sen stamkvistar jag tall, ca 600-700 per hektar till ca 3,5m väntar några år sen stamkvistar jag upp till ca 4,6-m när tid finns över.
Gran undviker jag att kvista utom runt hus och stuga/bebyggelse runt grannarna t e x.
Även björk stamkvistar jag om de är raka eller nära bebyggelse och i mån av tid.
Bra att ha en hopvikbar handsåg när man röjer.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

HannuRöj  
#705495 😎 Nu har jag ett älgfoderbestånd med.

Istället att röja denna fjortonåriga granodling bestämde jag stamkvista naturligt födda tallarna som jag ser har möjligheter att hinna med granarna.
Beståndet hade lite utmaningar på första två åren pga nattfrys dödade årskottet och jag måste röja ner gräset. Ca 2 m höjden röjade jag allt löv ner.
Inte många bra tallarna hittade jag. De är mest alldeles för klena men finns också några som har född tillräktligt tidigt.
Björkslyn är tätt men fortfarande betydligt kortare än granarna och den börjar böjda och dö så ingen direkt röjningsbehov finns för granarna.
Tätt underväxtgran blir även lättare att röja om de får växa lite och nedre kvistarna torka.
Älgarna trivs bra så de får gärna äta så mycket som vill 😁.
Har lövfria granodlingar med självyngrad tall i närheten som hoppas får bli i fred.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).