SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

143 inlägg 45844 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

halvproffs  
#604291
Uvskogen skrev:1) Är det för sent att stamkvista 20 årig tall?

2) Något skäl till att inte använda en motordriven kvist såg?


Fråga 1, beror helt på hur gest beståndet varit. Jag bruka tänka att kvistens grovlek ska inte överstiga 20mm i diameter. Blir för stora öppna ytor som tar lång tid att läka.

Fråga 2 korrekt besvarad redan :-bd

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

halvproffs  
#604292
Älgfoderodlare skrev:
halvproffs skrev:Tyvärr lite suddig bild


Är det tänkt att dessa kommer att få stå fram till avverkningsdags eller ?
För där börjar man väl tro att gränsen går för vad som kan producerar optimalt på just den marken kan jag tro ?
Börjar själv att ha ganska likartade bestånd. Bara att gratulera !


Blir nog en slutavverkning med timmerställning kvar. Kommer inte att hända under min livstid.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#604296 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Emanuel90  
#604298
Torbjörn Johnsen skrev:Bra idé Jens! Då behöver vi en bra plats att vara på. Där det finns stamkvistade träd och bestånd, helst även äldre sådana.
Förslag?

@skogspodden har väl 15000 stamkvistade tallar om jag inte minns fel

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604300
halvproffs skrev:
Fråga 1, beror helt på hur gest beståndet varit. Jag bruka tänka att kvistens grovlek ska inte överstiga 20mm i diameter.


Det är beståndet både till vänster och höger om vägen när man går mot kojan. Ca 20 år och ogallrat, så du tyckte senast du var på besök "på tok för tätt" :d
Så i stället för att gallra direkt så tänkte jag mig att stamkvista. Känns det bra så ger jag mig nog på även de yngre beståndet uppåt myren till.
Några yngre än 12 år har jag inte (förutom lärken och småtallarna förstås)

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

halvproffs  
#604314 Det blir bra att stamkvista 👍

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Brozzlaren  
#604351 Tänk du Älgfoderodlare om din tanke att kvistningen skulle hjälpa trädets försvar mot allehanda elände som nu kan drabba trädet visar sig vara det rätta. Allt levande behöver ju ett imunförsvar. 👍
Värka klöva och frisera busken med jämna mellanrum behöver vi ju lite till mans både folk och fä, kanske även trä. 🙂
Röjarn har varit tidigt ute med certifrisering. 😉
Gott nytt stamkvistarår på er.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Skogspodden  
#604533
Emanuel90 skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Bra idé Jens! Då behöver vi en bra plats att vara på. Där det finns stamkvistade träd och bestånd, helst även äldre sådana.
Förslag?

@skogspodden har väl 15000 stamkvistade tallar om jag inte minns fel


Det stämmer, vi har nog drygt 15 000 stamkvistade tallar. Vi har också ett helt avsnitt i Skogspodden som handlar om stamkvistning. Det blir en del intressanta samtal mellan Bo Jonasson (dvs min far, som har stamkvistat de 15 000) och en gäst vi har med, Alf Arvidsson, fd prefekt på SLU och med stamkvistning som specialitet. Finns att lyssna på här:
http://www.skogspodden.se/standiga-forb ... kvistning/

Hälsningar
Per

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#604552 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

forest.  
#619714
Älgfoderodlare skrev:Har stamkvistat åtskilliga tusentals träd genom åren. Alla arter sköts likadant. Börjar kvistningen redan vid späda träd, ner mot 3-5 cm. Tallen är ju lättast med sekatör vid den tid jag börjar. Men Björken förtjänas ju också att nämnas då senare tids studier visat på förbättrad virkeskvalitet även där. Bildserien visar stamkvistning av just Björk för ökat ljusinsläpp i kommande blandskog med mycket Gran som underväxt. Som högst står jag ca. 9 m upp o använder såväl stång som handsåg.


Blir det inte röta om man stamkvistar björk eller rätt årstid som avgörande?

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#619720 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#624488 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#624491 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Brozzlaren  
#624620 Att du är nått på spåren är jag säker på, men det är komplext, en livstid är för kort för att reda ut hur det hänger ihop. Att det handlar om balans kan vi väl va överens om och att man varje dag lär sig nått nytt.
Jag hadde inte en aning om va en gallmygga va, det blev till att googla. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#624634 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:48, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).