Skogsröjning

Stor brist på skogsarbetare i Sverige

252 inlägg 35105 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#577229 jaha där ser man, 41 % i stöld innan lönen ens betalats ut är ju rätt otroligt, sen 30% i stöld på lönebeskedet och sen ytterligare 25 % i stöld i moms. det är ju rätt konstigt egentligen att folk ens har pengar kvar! och inte ett dugg konstigt att skogsföretagen har det så illa!

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#577230 Är därför bland annat som jag håller på att skaffa annat jobb, just nu lever jag på att laga bilar.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577236 Verkar knappt som att svenskar är intresserade av fysiskt krävande jobb längre.
Jag jobbar själv i industri och efter ett haveri i torsdags så har det passerat polska ställningsbyggare, slovakiska svetsare, litauiska isolerare och tjeckiska svetsare.
Arbetsledaren över de sistnämnda svetsarna sa att de inte betalade nämnvärt mindre än till en svensk, det bara var omöjligt att hitta svenska svetsare.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#577239
D Brown skrev:Verkar knappt som att svenskar är intresserade av fysiskt krävande jobb längre.
Jag jobbar själv i industri och efter ett haveri i torsdags så har det passerat polska ställningsbyggare, slovakiska svetsare, litauiska isolerare och tjeckiska svetsare.
Arbetsledaren över de sistnämnda svetsarna sa att de inte betalade nämnvärt mindre än till en svensk, det bara var omöjligt att hitta svenska svetsare.



Vet inte hur det är nu, men tidigare så var inte eleverna från skolorna speciellt eftertraktade, de kunde för lite och ingen ville bekosta utbildning.
Om man då har ett bemanningsföretag som sköter detta och man får jobbet gjort då tjänar alla pengar.

Jag skulle gärna ta ett svetsjobb, men har inget på papper bara i händerna.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Arvid0  
#577246
trojka skrev:jaha där ser man, 41 % i stöld innan lönen ens betalats ut är ju rätt otroligt, sen 30% i stöld på lönebeskedet och sen ytterligare 25 % i stöld i moms. det är ju rätt konstigt egentligen att folk ens har pengar kvar! och inte ett dugg konstigt att skogsföretagen har det så illa!


??? men vadå det är väl samma för alla? eller finns det branscher där man slipper betala skatt och avgifter? vågar lova att it-konsulten i storstan har samma "kostnader". Vi konkurrerar väl alla på samma villkor? förstår inte hatet mot skatt och sociala avgifter. vad är alternativet?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Hema  
#577249 "Problemet" är väl att man har effektivisera bort marginalerna på skogsarbete. Tom skogsägaren har svårt att få skäligt betalt nu för tiden.

Samt se på Norge, som tar in svenska ungdomar, till jobb som de själva inte vill göra. Ju mer "utvecklat" ett land, desto mindre intresse för fysiskt arbete finns det. Samtidigt när marginalerna och arbetsmiljön är mer påfrestande än för andra jobb.

Konkurrensen har varit och är fortfarande hänsynslös.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

halvproffs  
#577251
trojka skrev:När jag gick på skogsbruksskola så berättade en skogsentreprenör att han fick ungefär 100 000 kronor för varje maskin men efter stöld(skatt) och utgifter så hade han bara 5000 kr kvar i månaden. jag tror att anledningen till att skogsjobb är så oattraktivt är för att staten stjäl så mycket skatter att det inte blir så mycket kvar när staten stulit sina 70% som en löntagare blir bestulen på i vad staten kallar för skatt på sin lön.

Det finns mycket skog i sverige och många som skulle kunna leva bra på att arbeta i skogen. det är ju ganska välkänt att höga stöldnivåer (skatter) dödar innovation och motivation till arbete.
det blir ju även dyrt att anställa folk för skogsarbete då staten stjäl procent stöld utöver det företaget betalar i lön till den anställda(arbetsgivareavgift). som jag tror är på ungefär 10% vilket gör att en anställd som tjänar 20 000 egentligen kostar företaget 30 000.
en ägare till ett företag blir också bestulen på 75% i stöld för att få ut pengar i företaget har jag för mig.

så på så sätt är det inte så konstigt att skogen är en oattraktiv arbetsplats när 70% av det man tjänar blir bestulet av staten vilket praktiskt sätt gör en skogsarbetare till en slav på 70 % av sin arbetstid. samtidigt som arbetsgivaren inte får något betalt då även denne måste betala en massa stölder.


Staten stjäl inga pengar. I skatten ingår utbildning, tandvård, sjukvård, pension, mm mm. Skulle du vilja vara utan det? Hellre betala själv?
I arbetsgivaravgiften ingår försäkringar och tjänstepension bla. Skulle du vilja vara utan det och du är säker på att du skaffat egen pension och försäkring om olyckan är framme? Är det en arbetsolycka kan det vara enormt stora pengar som står på spel om du blir arbetsoförmögen.

Momsen är ingen inkomst. Om ingen betalade skatt hur skulle då samhället vara? Sen att pengarna inte används perfekt är ju en annan sak, bara att tänka på Karolinska sjukhuset så blir jag arg besviken.

Hur hade du tänkt dig samhället då så att fler blir skogsarbetare @trojka?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#577258 It- konsulten kanske får in mer pengar för sitt arbete? Om du inte förstår varför människor ogillar skatter, så är det för att det är ett brott mot mänskliga rättigheter. Människan har en naturlig rätt till liv, frihet och egendom. Det kallas för naturliga rättigheter. Som står över statens lagar. Skatt är utpressning/beväpnat rån då staten tvingar folk att betala de pengar med hot om att låsa in människor eller alternativ skjuta människor som inte betalar skatt då även rätten att försvara sin egendom är en naturlig rättighet. Lite förenklat är därmed skatt=stöld.

Att dölja skatt i form av andra namn som sociala avgifter, moms, arbetsgivaravgift osv är egentligen ganska löjligt och det gör staten för att lura dig. Det är en avgift som går till staten och därmed är det stöld(skatt).

Vad är alternativet till skatt? Väldigt enkelt! Hur låter det att du själv kan bestämma vad du vill göra med dina egna pengar? Spara till pension och placera de pengarna själv , betala själv för utbildning och sjukvård när du behöver det och därmed även välja vem du vill att ska utföra den tjänsten åt dig. Eftersom staten stjäl 70% av din inkomst och lämnar dig med med 30% kvar så skulle det även bli ett billigare alternativ i slutändan.
Tycker också att Det är ganska korkat att tro att staten kan använda dina pengar på ett bättre sätt än vad du själv kan göra och därmed bestämma åt dig vad som är bra och inte bra. Och vad du ska göra utan att fråga dig om lov först! Det är som att stora mamma stjäl majoriteten av din inkomst för du att du inte kan hantera din pengar själv och lämnar dig med lite fickpengar för att köpa godis!

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#577261 Hela upplägget är ett av socialdemokratins
tankar.

De är en blandning av socialdemokratin och kommunism.

Det är väl ingen som tror på att alla dessa pengar går enbart till försäkringar mm?

Alla pengar som man betalar in går till integration, immigration, sociala försäkringar mm.

Men den minsta delen av dessa pengar går till din egen försäkring.

Det går till allt annat, även att betala statsministerns lön, och flera med honom.

En viss poäng finns i ovan inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

halvproffs  
#577262 Det är möjligt att du är så duktig på att placera pengarna på ett vettigt sätt och se till att dina barn föds på en dyr privat förlossningsklinik.
Likadant får du gå till en dyr privatläkare som inte staten betalar för. Blir du ofta sjuk skenar försäkringsavgifterna precis som försäkringen på bilar om du krockar flera gånger.
För du menar väl inte att staten ska ställa upp om det går snett för dig

Men vi andra då som tycker att vi har ett relativt bra ordnat med äldreboenden mm och får den svindyra cancermedicinen gratis. Hur ska vi klara oss?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

isteskog  
#577265 Vi kan ju gå tillbaka ett århundrade och kolla hur bra det var då ..... 😉 Innan det var en massa skatter, arbetsgivaravgifter, moms och annat ont! Då levde väl den fattige bra! Eller hur? 😉

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

jannee  
#577267 Skatt (avgifter) måste vi ha hur gärna vi än vill vara utan.
Utan skatt(er) skulle samhället vara ännu mer ojämlikt än vad det idag är.
Se bara på hur det fungerar i USA där vissa stater inte ens har någon inkomstskatt.
Problemet (som jag ser det ) är att just själva transfereringen kostar för mycket och inte sällan är ineffektiv.
Ingen säger ingen vill uppge hur många % av inbetalda pengar till socialförsäkringssystemet som just betalas ut till dem som dessa behöver. Byråkratin äter kanske inte upp huvuddelen men det är inte långt ifrån.
Mer eller mindre alla vill väl lägga så lite skatt som möjligt och är man tillräckligt rik och smart behöver man inte betala någon skatt, så enkelt är det.
Nolltaxerare har väl alla hört talas om, dessa lever gott och just på att andra är mer seriösa och betalar skatt.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#577269
halvproffs skrev:Det är möjligt att du är så duktig på att placera pengarna på ett vettigt sätt och se till att dina barn föds på en dyr privat förlossningsklinik.
Likadant får du gå till en dyr privatläkare som inte staten betalar för. Blir du ofta sjuk skenar försäkringsavgifterna precis som försäkringen på bilar om du krockar flera gånger.
För du menar väl inte att staten ska ställa upp om det går snett för dig

Men vi andra då som tycker att vi har ett relativt bra ordnat med äldreboenden mm och får den svindyra cancermedicinen gratis. Hur ska vi klara oss?


Låter helt klart bättre att betala för det själv än att låta barnen gå i En skola med låg budget och oengagerade lärare. Vänta i 6 månader på att få sjukvård för att bli av med cancer eftersom det inte finns tillräckligt med läkare. Eller se den lovade pensionen gå upp i rök för att politikerna vill prioritera andra saker och har fifflat bort alla pengar för att öka sina chanser att vinna nästa val.
Jag förstår inte var du får påståendet om att en privat läkare skulle vara dyr. När statlig sjukvård kostar dig 70 % av din lön. Som därtil är mycket sämre eftersom de inte finns något vinstintresse i statlig sjukvård.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Vardon  
#577273 Och försvaret hade du tänkt avveckla? Ser jag dig får stryk på stan bemödar jag mig inte ringa ett vaktbolag eftersom jag inte vet vilket du har avtal med och du har ju faktiskt inte bett mig ringa. Lika gäller vid bilolycka naturligtvis om offret inte är kapabel att larma själv.

För att inte prata om det opraktiska när man hela tiden ska betala vägavgifter och den cituation vi markägare kommer få när markbtvångsinlöses för att någon vill bygga en konkurrerande väg....

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#577275 Nja, jag för egen del kan ju inte se fördelar med att förvalta alla mina intäkter själv, och få punga ut med ett jättestort belopp för att köpa en sådan enkel medicin som t,ex alvedon.

Eller att få lägga undan för min egna pension, och leta fonder själv.

Men samtidigt så är funderingar helt klart att vad får man egentligen för sina skattepengar.

Alla avgifter som regeringar smyghöjer.
Och detta med miljö skatter, det är ett sätt i raden att få åt sig mer till statskassan.

Naturligtvis hade man det inte bättre förr, för då hade vi adelsmän innan socialdemokraterna tog styret, och de skulle ju också försörjas.

Usa är ingen bra förebild, men deras skatte upplägg är baserat på en annan ideologi, vi har inte samma frihets tänk i Sverige.

Nä, jag betalar mina skatter och ser ju varje dag vart de går, är jag lycklig över detta?
Nä, men har inte den politiska makten att förändra detta heller.

Ingen förändring kan bli heller när politiker hellre lyssnar på miljö Greta eller att svälten är i flyktingläger.

Politiker ska enbart styra och tänka på sveriges bästa, vår ekonomi och våra värderingar.

Om staten inte kan ge tillbaka av de som de ska ha i skatt, då ska inte staten ha mer, för då är staten girig, se bara när bank krisen var, vårt är alla de pengarna som staten lånade ut? Jo det är du och jag som får betala tillbaka, för bankerna är för fina och ska ha aktie avkastning till sina ägare oavsett om den finns eller ej.

Samhället är girigt och fattigt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).