Skogsröjning

Stor brist på skogsarbetare i Sverige

252 inlägg 34715 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578152
trojka skrev:kom att tänka på denna! :d

Beskatta hans mark, beskatta hans hus, beskatta både brädor och grus.
Beskatta hans traktor, beskatta hans häst, lär honom att skatt är bäst.
Beskatta hans jobb, beskatta hans lön, han jobbar ändå på under stånk och stön!
Beskatta hans ko, beskatta hans gröda, beskatta hans vatten, beskatta hans föda.
Beskatta hans slipsar, beskatta hans hatt, beskatta något mer bara därför att.
Beskatta hans tobak, beskatta hans sprit, beskatta hans nöjen, beskatta hans skit.
Beskatta hans bil, beskatta hans vin, beskatta hans cykel, beskatta hans bensin.
Beskatta allt han äger och svara hans ilska med att allt blir lättare utan hans trilska
När han skriker och klagar; beskatta honom mer, beskatta honom så han bönar och ber
Bry dig ej om hans vädjande skri, det kostar faktiskt att vara slav för staten!
Beskatta hans kista, beskatta hans gravsten, beskatta jorden som håller hans ben
Sätt dessa ord på hans grav: Krossad av skatter, dog som slav.
När han är borta, tacka för solidariteten och lyft på hatten. Nu kan staten se fram emot arvsskatten.



Sluta med detta trams.
Som jag skrivit tidigare, lägg av med detta innan det spårar ur och någon moderator låser tråden och det roliga är över.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578153
isteskog skrev:Dom betalar väl skatt i "Trumphland" också ...... Det kanske finns någon liten söderhavsö där man inte betalar skatt? 😉


Kuba? ^#(^ Colombia?
Cayman Islands.
Qatar.
Dubai.
Bermuda.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

isteskog  
#578154 Låter som rena rama demokratierna det! Fast det kanske inte "Trojka" är intresserad av? ...... 🙃

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#578155
vinterrojarn skrev:Det är inget fel att ha medmänsklighet och att avstå sin egna girighet.

Att faktiskt ta grannens bil är ett brott, att betala skatt är en självklarhet.

Jag tycker nog du ska fundera på en enkelbiljett till USA, och samtala lite trumph och se om han håller med om dina radikala åsikter. Jag gör det då inte.


isåfall kan du förklara på ett logiskt intelligent och moraliskt sätt vad skillnaden mellan att stjäla en bil och att stjäla skatt är!

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578157 Att stjäla är ett lagbrott, som i minsta möjliga mån kan ge böter.

Medans att stjäla skatt är nästan teoretiskt och praktiskt omöjligt. Det finns ingen lag om att inte betala skatt är brottsligt.
Men det finns en skattelag från 1971, som anger att man frias från skuldfrågan om betalning,men kan dömas för skattebrott om man struntar i att lämna in uppgifter, eller lämnar felaktig uppgifter med avsikt.




När du betalar skatt så går det till skatteverkets rikssaldo. Där registreras din betalning på ditt skattekonto, sedan så går själva summan till staten, för att fördela till övriga betalningar i samhället.

Ditt saldo är ett tillgodokvitto, för att betala mer skatt eller få tillbaka vid deklaration.


Man kan inte själa skatt för det finns inget att stjäla.

Det är inte Robin Hood det här.

Staten själ inte, detta har jag förklarat för dig tidigare i den andra tråden.
Det finns massor av forum där man diskuterar detta och helt klart så har man ingen koll som vanligt.
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 26 jul 2019, 06:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578159
isteskog skrev:Låter som rena rama demokratierna det! Fast det kanske inte "Trojka" är intresserad av? ...... 🙃


Trojkas radikala åsikter är mer av en ultra liberalism med en hint av anarki.

Det är en farlig väg att vandra, där man lätt kan välja fel väg. Stigar som man tror leder till vishet men egentligen bara leder tillbaka till samma ankdamm.

Det skulle också kunna förklaras med en nyans av nyliberalism, en radikalare form av liberalism, som också haft sitt fäste i Usa och Storbritannien, har för mig att Reagan och Thatcher företräde dessa tankar.

Det hela går ut på att varje person är helt fri från staten och att ställa alla skatter lågt i tröskeln,. Så att man på så sätt ännu mera kan distansera sig från grupp sammanhållning.

Klassisk liberalism skiljer på staten och samhället, man accepterar att staten ska driva polisen och militären och domstolarna. Medans man anser att staten är ett tvång på varje individ, och därför sk statens makt begränsas.

Medans en nyliberal anser att man ska ställa sig fri och stöttar kapitalism och den ekonomiska liberalismen ska gälla varje individ.
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 25 jul 2019, 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578161 Men trojkan varför har du denna insikt att staten stjäl av dig?

Känner du att det är så fruktansvärt att vara delaktig i samhället? Så skriv då till staten och be om att få slippa att vara en del av vårt samhälle.

I Sverige lever många människor utanför ramarna, och betalar ingen skatt, de är precis som vi övriga, men har inget svenskt skattenummer.

Kan det vara något för dig?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#578166
vinterrojarn skrev:Att stjäla är ett lagbrott, som i minsta möjliga mån kan ge böter.

Medans att stjäla skatt är nästan teoretiskt och praktiskt omöjligt.

När du betalar skatt så går det till skatteverkets rikssaldo. Där registreras din betalning på ditt skattekonto, sedan så går själva summan till staten, för att fördela till övriga betalningar i samhället.

Ditt saldo är ett tillgodokvitto, för att betala mer skatt eller få tillbaka vid deklaration.


Man kan inte själa skatt för det finns inget att stjäla.

Det är inte Robin Hood det här.

Staten själ inte, detta har jag förklarat för dig tidigare i den andra tråden.
Det finns massor av forum där man diskuterar detta och helt klart så har man ingen koll som vanligt.


att använda "det är lag på det" är bland de sämsta argumenten som finns.
när staten fungerar som den ska finns lagar till för att skydda människors rättigheter och det ska finnas logisk anledning till att en lag existerar som gör det rimligt och logiskt för människor att följa lagen.

om skatt inte är stöld så kan du ju argumentera för det logiskt, men det har du inte gjort.

så förklara gärna varför skatt är frivilligt att betala. hur man inte hamnar i fängelse eller får böter om man inte betalar skatt.

skatt är inget annat än utpressning från statens sida för att politiker ska få behålla sin makt och tjäna en massa pengar samtidigt som de lurar människor att tro att de får lite tillbaka.
så förklara gärna hur det är logiskt att staten inte stjäl som du påstår!

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578170 Eller så kan vi helt enkelt hålla oss till det som tråden handlar om.

Nämligen, brist på skogsarbetare.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

JensSkoog  
#578172 Såg en pojk på vandring i skogen här om dan. Han gick med sin morsa, hund och en
syster. Vad gjorde pojken? Jo, han gick med ögonen limmade till sin telefon. För det
första så är det så många unga idag som inte anar att det finns en verklig värld där
ute, och absolut inte att det finns en skog där någon behövs för att jobba. Senn finns
liv och jobb bara i sådana saker som man läser och ser på skärmen. Coola
saker, bloggar, träning och fotbollsmiljonärar :sad:

Det finns brist på så många som kan göra fysiska jobb. Det vara sig chaffisar,
rörmokare, snickare och skogsarbetare. Jag tror att så många unga idag bara
ser före sig en framtid vid en skärm, och inte anar att det finns en värld
där annat behövs.

Kommer ihåg när det skulle gjutas ett betongfundament på skolan där jag
jobbade många år tillbaka. Han som körde betongbilen frågade mig om han
inte borde komma när alla ungar var borta, men jag svarade att han fick
komma när alla var där och kunne titta på. "Du vill väl ha någon till att ta över
när du slutar." sa jag. "Det får du inte om ingen vet att du finns." Det var faktisk
många som gillade att vara åskodare till han som som gjorde jobbet lätt och
elegant och stod där med fjärrkontrollen och styrde betongen dit den skulle, och
jag fick många frågor från ungar efterpå: "Hur kan jag bli en som
körer en sådan bil?" :grin:

När jag har ungar i skogen, så är det viktigt för mig att förmedla att skogen faktisk
är en arbetsplats, och att den ger möjligheter för dom som skulle gilla ett sådant
jobb. Det är faktiskt så att om ingen vet att sådana möjligheter finns, så blir
det ingen till att ta över.

Så jag skulle säga: Visa fram Er, och visa fram att skogen ochså är en arbetsplats. Inte
på det sättet som stressfyllda amerikanska "the logs must be out yesterday, if not the
world ends", men som ett lite annorlunda och trevlig alternativ 🤗

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

r93  
#578175
utgård skrev:
r93 skrev:
utgård skrev:Problemet med att få folk till skogsarbete är nog inte lönen eller skatten. Man kan tjäna upp till 2000 kr dagen efter skatt om man är villig att ta i lite. Sen får man inte vara rädd för mygg, regn, svett, myror eller björn. Det är ganska få i svergie som vill jobba under sådana förhållanden, och då har man inte tid heller för snapchat eller andra sociala medier. Att ta bort skatten skapar inga nya arbeten heller, möjligen att ta bort sjuklöneansvaret och sänka arbetsgivaravgiften skulle få fler att våga anställa.


Nu blir jag nyfiken! Vilka skogsjobb är det??

Runt 40 rent i månaden, då behöver man ligga på 60+ brutto.
Låt säga att du har ett rakt ackordspris 1400 kr ha. Jobbar du på lite och är van röjare så kan du ligga på 2 ha om dan. Netto 2000


Ok, är 1400/ha ett normalt pris? Jag har ingen aning.
Men en mulen novemberdag har jag svårt att se att man skulle klara av att plöja igenom två hektar, likaså i två decimeter blötsnö.

Nu blir säkert en del upprörda men jag tycker inte det är så konstigt att de unga ratar röjarjobben, Det är ensamt, lite lön i förhållande till arbetsinsatsen, långa resor, gå ute en hel vecka i snöblandat regn, sitta och äta i bilen, (här i södra Sverige har jag aldrig sett röjare med koja, men vi har ju inte lika stora hyggen heller.)
brist på omväxlande arbetsuppgifter, som hantverkare så är sällan den ena veckan lik den andra.

Men för en del så passar detta perfekt, men dom är få.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578181 1400 kr? Är en ganska bra beskrivning då vi inte vet vad det handlar om, ungskogsröjning? Underväxt?

Jag tycker att 1400 kr är för klen lövröjning
Möjligen hyggesröjning.

En "normal" röjning för min del är ca 3000 kr/ha.

Det är en första röjning i bland bestånd.
Ca 2.5 till 3.5 meters höjd.
Hyfsad markförhållanden och nära till väg, Inga diken eller surhål.

Lövandel efter röjning, ca 10%.
Stammar före röjning ca 15000/ha.

En generell beskrivning för att man ska få en bild om vad jag pratar.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578184 Att jobba i skogen är ett ensamt arbete om man inte jobbar i lag.

Att alla inte trivs i snö och blask, eller regn är ju naturligt, men det är ett jobb och nästan mer en livsstil att jobba i skogen.

Men är det verkligen mer ensamt än att jobba som nattvakt eller något annat yrke?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

isteskog  
#578194 Jens gör ett fantastiskt jobb med sina "elever"! Även om de inte blir något inom skogsbruket så får de iaf förståelse för detta.
Det skulle behövas fler "Jensar" ....... 👍

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Amatörhuggare 62  
#578304 Ja Jens är toppen.
Du har rätt isteskog.
Skulle finnas många fler.
Som honom :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).