Skogsröjning

Långt riggrör

14 inlägg 5972 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Långt riggrör

Lillpite  
#574196 Hej,

Ska köpa röjsåg men skulle vilja ha förlängt riggrör på grund av längd (1,94). Kan någon delge sig sina erfarenheter av en sådan manöver.

Vill han en proffsmaskin och en bra lösning är viktigare än att det är billigt.

Tack på förhand.

Sture



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Långt riggrör

axwell  
#574198 Ett fall för @Niking så långt jag vet.

Lillpite skrev:Hej,

Ska köpa röjsåg men skulle vilja ha förlängt riggrör på grund av längd (1,94). Kan någon delge sig sina erfarenheter av en sådan manöver.

Vill han en proffsmaskin och en bra lösning är viktigare än att det är billigt.

Tack på förhand.

Sture

Användarvisningsbild

Re: Långt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574202 Stihls röjsågar har samma diameter på riggröret för både gräsröjare och skogsröjare (givet samma modellnummer). Alltså går det utmärkt att sätta på ett långt gräsriggrör + lång drivaxel på Stihls skogsröjare. (Å är det ett nyköp, så borde detta riggrörsbyte ingå i priset).

På Husqvarna/Jonsered blir ett riggrörsbyte lite knöligare, då det brukar vara lite klenare riggrör på deras gräsröjare än på deras skogsröjare (givet samma motorstorlek). Det går alltså inte att sätta på ett längre riggrör på en 555 FX(T), men förmodligen på en 545 FX(T).

Vad röjselen beträffar, så kan ju även axelremmarna behöva förlängas. Mer om detta i tråden
Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Dock verkar Cramer ha fått fram en röjsele, som är tillräckligt lång för min rygg (även om jag inte riktigt gillar deras snabbutlösning). Cramer säljs på Swedol. (Cramer har dock ingen skogsröjare i sitt modellprogram och deras starka 82V gräsröjare blir fruktansvärt framtung).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Långt riggrör

576xp  
#574205 545 fx/fxt och rxt har samma rör diameter och 555 fx/ fxt och 555 rxt har ett grövre riggrör men samma diameter på skogs- och gräsröjaren så det går fint att bygga om båda skogsröjarna med det längsta röret och dom blir då ca 10 cm längre.

Användarvisningsbild

Re: Långt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574206 Jag utgick ifrån att trådskaparen avsåg en traditionell skogsröjsåg.

Avses bensindriven kedjeröjsåg (Husqvarna 535 FBx) eller en kombimaskin, så finns det även här längre riggrör (1100 mm) att tillgå, jämfört med normalängden 850 mm (trimmer) och 730 mm (kedjeröjsågsdelen).

För min del blir det alltid sågskyddsbyxor med kort riggrör och valfria byxor med långt riggrör ihop med 535 FBX (med kedja).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Långt riggrör

Avslutat-02  
#574209 Ingen skillnad på en gräsröjare eller skogsröjare från hva/Jonsered.

Samma riggrör, går att förlänga som man vill.

Avatar Fallback

Re: Långt riggrör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574211 Har jag inte tänkt på att man kan förlänga röret på Stihl, vet du ungefär vad det kan kosta? Har en FS-450(460?)

Användarvisningsbild

Re: Långt riggrör

Camaro1969  
#574223 jag hade samma tanke som dig pga längden, 1.90
bekant fd proffsröjare säger att jag inte ska bry mig om det utan gå på med en vanlig husqvarna ändå.
han är 1.95.

jag litar på honom men har inte köpt ny såg ännu

Avatar Fallback

Re: Långt riggrör

Avslutat-02  
#574224 Drygt en tusenlapp med återförsäljar priser.

Användarvisningsbild

Re: Långt riggrör

Lillpite  
#574230
Niking skrev:Jag utgick ifrån att trådskaparen avsåg en traditionell skogsröjsåg.

Avses bensindriven kedjeröjsåg (Husqvarna 535 FBx) eller en kombimaskin, så finns det även här längre riggrör (1100 mm) att tillgå, jämfört med normalängden 850 mm (trimmer) och 730 mm (kedjeröjsågsdelen).

För min del blir det alltid sågskyddsbyxor med kort riggrör och valfria byxor med långt riggrör ihop med 535 FBX (med kedja).
/Niklas


Yes, jag avser en vanvlig röjsåg, dvs med klinga.

//S

   TS
Avatar Fallback

Re: Långt riggrör

Avslutat-02  
#574256 Jag hade hellre bytt växel än riggrör.
En med 30 graders lutning i stället för 24.

Användarvisningsbild

Re: Långt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574289 Tja, det är ju bra om man inte kan såga sig i foten under röjning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Långt riggrör

Ådii  
#574294
Camaro1969 skrev:jag hade samma tanke som dig pga längden, 1.90
bekant fd proffsröjare säger att jag inte ska bry mig om det utan gå på med en vanlig husqvarna ändå.
han är 1.95.

jag litar på honom men har inte köpt ny såg ännu


Håller nog med här, hade förut en Stihl 410 med längre riggrör p.g.a längden 1,94 och det gick nog bra men blir fruktansvärt bökigt på vintern när det kommer snö.
Bytte till en 555FXT som är mycket kortare och går nog nästan bättre med den i all terräng.

Användarvisningsbild

Re: Långt riggrör

Lillpite  
#574949 Tack för alla inspel och synpunkter!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).