Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 Svara  7 inlägg  1456 visn.  3 följer
Användarvisningsbild

Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 
#563751 Den här tråden ingår som en hel serie trådar om röjning. Här hittar du de andra trådarna:

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa! Röjning del 1 (starttråd)
Röjning del 2 - Varför ska man röja?
Röjning del 3 – var ska jag börja?
Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?
Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?
Röjning del 7 - Vad ska jag röja bort?
Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?


Passa in selen
Innan du startar sågen och börjar röja så måste du passa in röjselen så att den sitter bekvämt. De nya röjselarna från Stihl och Husqvarna har höftbälten vilket avlastar axlarna på ett skönt sätt. Häng på röjsågen och justera in så att viktfördelningen blir jämn på båda axlarna. Justera höjden på upphängningskroken så att sågens riggrör hamnar 1-2 dm under “höftkammen” (översta delen av bäcken/höftben som du kan känna på sidan). Ett bra tips är att sätta tummen på högerhanden mot höftkammen och sträcka ner långfingret så långt ner mot benet du kan. Där någonstans ska riggröret vara.

1556271732_sele.jpg


Passa in sågen
Det finns två viktiga inställningar som ska göras på röjsågen också. Dels så ska du ställa in balanspunkten. Det gör du på Stihlsågen enkelt genom att välja vilket av upphängningshålen du använder när du hänger upp den på kroken. Röjsågen ska inte dippa ner med klingan i marken om du släpper handtagen. Bättre att den vill upp än ner. På Husqvarnasågen finns ett snäpplås på upphängningsöglan. Öppna det och skjut öglan fram eller tillbaka tills du hittar rätt balans.

1556271731_handtag.jpg


När detta är gjort lossar du skruven till handtagsjusteringen. Handtagen ska vara i en sådan vinkel att du kan stå med raka handleder när sågen är på lagom arbetshöjd (ca 20 cm över marken). Känn dig fram och dra fast justerskruven när du hittat rätt. Både röjsåg och handtag kan sedan finjusteras efter behov om det inte känns bekvämt.

Säkerhet
Det är inte så enkelt att skada sig själv med röjsågen. Däremot är det livsfarligt att vara flera som jobbar för nära varandra. Håll avstånden om ni är flera!

En risksituation som kan uppstå är om det fastnar ris eller någon stamdel mellan klinga och klingskydd så att man måste plocka bort det med händerna. Det är då lätt gjort att sträcka sig fram med handen mot klingan och försöka åtgärda problemet. Men det ska man inte göra! Kommer man åt gasen när man sträcker sig över styret så kan man snabbt bli några fingrar fattigare. Häng av dig sågen och stäng av den innan du börjar fingra runt klingan!


Ta kontroll över fällriktningen
Den allra viktigaste tekniken och förmågan för att röjningen ska bli ett roligt och produktivt arbete är att kunna kontrollera fällriktningen för det man röjer ner. Lyckas man inte med det hamnar man snabbt i ett virrvarr av sly och buskar och får ägna mycket tid åt att bara ta sig fram. För att ta herraväldet över fällriktningen finns det några grundläggande knep som man bör ta hjälp av:

Vinden
Om det blåser i röjbeståndet så får man fin hjälp med fällriktningen. Speciellt om man röjer under lövad säsong. Jobba alltid med vinden. Aldrig emot.

Terrängen
Om man röjer i ett bestånd som ligger i sluttande terräng så lutar många av träden nedåt. Börja därför alltid längst ner i sluttningen. Ju högre trädhöjd desto viktigare.

Klingans rotationsriktning
Röjklingan snurrar moturs. Beroende på vilken del av klingan man sätter an när man sågar så “skickas” rotänden åt olika håll. Det här kan användas för att få träden dit man vill. Mer om det längre ner.

1556271731_225-klinga-hva.jpg


Sneda stubbar/sveprörelser
Genom att såga av en stam med ett snett skär kan man få rotändan att glida eller hoppa i en viss riktning vilket påverkar fällriktningen. Man kan även “dra med sig” rotändan åt ett visst håll efter att den är avsågad för att få trädet att falla dit man vill.

1556271732_snedkap-vänster.jpg


1556271732_snedkap-höger.jpg


När man kommer igång och har röjt lite så utvecklar man en förmåga att använda sig av alla de senaste tre knepen samtidigt. D v s röjklingans riktning, snedkapning och sveprörelser. Vi ska gå in lite mer i detalj om hur man gör men först några rader om att använda de största musklerna mest när man röjer.

Jobba med benen
En viktig del i arbetsmetodiken är rörelsemönstret man använder när man röjer. Man ska sträva efter att använda benen och höfterna så mycket man kan och minska ner rörelserna med armar och axlar. Benmusklerna är de största och starkaste muskler vi har i kroppen och de blir inte lika lätt trötta som musklerna i armar och överkropp. Om man går fram mot en buske som ska röjas så tar man den sista finjusteringen fram till stammen genom att böja benen framåt och skjuta fram höften, inte genom att trycka på med armarna. Testa dig fram och försök lägg så mycket som möjligt på benen.

1556271733_jobba-med-benen.png


Jobba i slag och håll ordning på det röjda
Hur ska man lägga upp arbetet? Var ska man börja? Om terrängen eller vindriktningen styr så börjar man utifrån det. Annars är det lämpligt att börja i en beståndskant och jobba sig fram i slag om 2-4 meters bredd. Gå fram och tillbaka med slagen så att du inte kommer för långt från bensindunken. Fäll hela tiden ut i det röjda.

Något att tänka på när man ska förflytta sig “i tomme” (utan röjsågen igång) är att det är jobbigt att gå där det är röjt (mycket ris) och ibland även jobbigt att gå där det är oröjt om det är tätt. Det brukar vara enklast att gå precis i kanten mellan röjt och oröjt förutsatt att man lyckats fälla ut i det röjda. Det är med andra ord ingen bra idé att först röja av allt närmast ankomstvägen till beståndet så att man sedan måste kliva i ris till och från det oröjda. Lägg hellre slagen vinkelrätt mot den beståndskant där du går in och ur beståndet.

Vilken sida på klingan?
Om du går framåt i ett slag och har röjt till höger och oröjt till vänster. Då vill du att träden ska falla åt höger. Om du sätter an klingans högerkant (kl. 1-4 på klockan om man tänker sig klingan som en klocka) mot stammen när du sågar så kommer klingans rotationsriktning att skicka rotänden framåt/vänster och trädet faller då förhoppningsvis bakåt/höger. Skär du dessutom snittet lite snett uppåt (höger) så förstärks den effekten. När man sågar med höger sida av klingan äter den sig lätt in i virket och sågar mycket effektivt. Däremot har man inte så bra precision i snitten vilket kan vara viktigt att beakta om det står en stam som man vill spara nära den som ska bort.

1556271731_klinga-vänster.jpg


1556271731_klinga-höger.jpg


1556271731_klinga-front.jpg


Om du sätter an klingans framkant (kl. 11 - 1) så skickas rotändan också till vänster och stammen till höger. Mycket effektivt men: OBS! När man sågar med den här främre delen av klingan har men en stor kastrisk vilket innebär att man inte har så bra kontroll över klingrörelsen. Kastet skickar klingan åt höger med hög fart och står det då en fin granplanta där… (svordom…). Men är det klent och en bit till nästa träd man vill spara så är det OK (och effektivt).

Kontrollerade kap
Vill du ha full koll på kapningen är det vänster sida på klingan som gäller (kl. 8-11). Här kan du enkelt kontrollera hur snabbt och djupt du skär och står det träd nära intill så är det säkrast att kapa med vänstersidan. När du kapar med vänster sida dras rotändan mot dig vilket innebär att trädet faller från dig. Ofta innebär det att det ramlar in i oröjt där man inte vill ha det. Ett sätt att undvika är att såga av stammen med vänster sida av klingan och sedan “skicka” iväg den åt vänster när den är avkapad men fortfarande står kvar på klingan. Ett annat sätt är att såga ett snett kapsnitt (nedåt/vänster) så att rotändan åker mer åt vänster än bakåt.

Är det klen sly kan man svepa som med en lie ungefär. Såga med vänstersidan och svep från höger mot vänster. Lutar man sågen lite med vänstra handtaget nedåt så drar man lättare med sig avkapade rotändar åt vänster och träden faller åt höger.

1556271734_slå-med-lie.png


Svårare att fälla åt vänster
I och med sågklingans rotationsriktning så är det alltid enklare att röja ett slag med oröjt till vänster och röjt till höger. Teoretiskt sett skulle man ju kunna öppna ett “hål” i mitten och sedan äta sig runt medsols så man hela tiden hade “rätt” fällriktning men det kan ju bli lite svårt med “depålogistiken” i större bestånd. Därför måste man även kunna röja åt andra hållet. D v s fälla åt vänster. Då kan man inte använda sig av klingans rotationsriktning på samma sätt utan får försöka få rotändarna att hoppa åt höger på andra sätt. T ex genom att snedkapa stubbarna snett nedåt höger med högersidan av klingan. Gärna “snärta” till dem lite så att de hoppar iväg någon decimeter extra. Eller ett annat bra trix: såga av stammen med klingans vänstersida, låt stammen stå kvar på klingan och lyft upp och “skicka iväg” stamändan i önskad riktning.

Utnyttja luckor
Ofta finns det naturliga luckor där det inte är lika tätt. Dessa kan användas för att fälla i så att man får undan det röjda.

Ägna lite tid åt att testa och kapa på olika sätt. Se hur träden beter sig och hur de faller. När du får kontroll över fällriktningen har du fått kontroll över röjningen och arbetet blir avsevärt mycket lättare och roligare.

Har du fler bra tips på hur man kan underlätta arbetet när man röjer?


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 26 apr 2019, 14:24, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 
#563753 Bästa metoden för att fälla åt rätt håll och anpassa sågen är att stöta med ben och höft framåt, emot stammarna.

Då lägger man stammarna bakåt,luta klingan åt vänster eller höger beroende på vart du vill ha träden...

Jag använder detta jämnt, sällan jag lägger stammarna framåt.

Stammar i klungor kapas lättas i brösthöjd och sedan kapar man stubben.

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 
#563941
vinterrojarn skrev:Bästa metoden för att fälla åt rätt håll och anpassa sågen är att stöta med ben och höft framåt, emot stammarna.

Då lägger man stammarna bakåt,luta klingan åt vänster eller höger beroende på vart du vill ha träden...

Jag använder detta jämnt, sällan jag lägger stammarna framåt.

Stammar i klungor kapas lättas i brösthöjd och sedan kapar man stubben.


Så gjorde jag också, fällde nog det mesta med högersidan av klingan för att få stammarna bakom mig, eller vänster sida om jag samtidigt drog sågen mot mig om den behövde fällas framåt. Såga rakt åt sidan med klingan parallell mot marken slutar bara med att man har röjstammar liggandes över riggröret, även om stammen i teorin ska falla framåt.
Kan vara bra att tänka på det som vinterröjarn skriver om att stöta framåt (eller dra bakåt som jag skrev ovan) och inte svänga från sida till sida så mycket. Dels så trasslar man lättare in sig bland röjstammar och sen blir man trött i ryggen av att svänga från sida till sida hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 
#563944 Helt korrekt min vän, armarna ska nästan inte röra sig alls.

Sedan mår ju vinkelväxeln mycket bättre om man inte går och stöter åt sidan hela tiden, blir bra belastning på lagren.

De nya växlarna har lagerbanor i plast och de tål inte riktigt påfrestningarna.
Visst kan man såga åt höger och vänster.
Men det viktigaste är planeringen.
Var ska depån vara? Var har jag lämpligaste väg om olyckan inträffar?
Kommer jag hela tiden tillbaka hit eller?

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 
#563947 Mettämies - Röja i stråk?

Länkar till ett inlägg med tips om hur man kan lägga upp stråken. Är det en stor trakt så röjde iaf jag smalare stråk längs ena kanten för att ta mig till bakkant och sen jobba "hemåt" ungefär enligt skissen i det där inlägget. Med bra planering behöver man aldrig gå i det röjda.

Bra initiativ Fredrik och Torbjörn :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 
#563950 Toppen beskrivning... :-bd
Jag har en oljebehållare i en karbinhake på vänstersida, en sådan som sitter på hva kombidunk, rymmer ca 2,5 L bränsle då kan jag springa runt som jag vill, sedan har jag en filhållare bakom också i karbinhake.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?

 
#564003
vinterrojarn skrev:Toppen beskrivning... :-bd
Jag har en oljebehållare i en karbinhake på vänstersida, en sådan som sitter på hva kombidunk, rymmer ca 2,5 L bränsle då kan jag springa runt som jag vill, sedan har jag en filhållare bakom också i karbinhake.

:-bd
Så har jag oxå...men filen och dunken hänger på ryggen under camelbacken med vätska i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Vill jobba i skogen! HUR? av Kiddo - tor 06 okt 2011, 07:09
i Före och efter jobbet
12 svar
8478 läst
av elis     
tor 13 okt 2011, 08:28
Skogsmästare, vad kan man jobba som? av Bryan - sön 30 okt 2011, 15:48
i Före och efter jobbet
2 svar
2472 läst
av Bryan     
sön 30 okt 2011, 23:08
Jobba i Finland! av falkestrom - mån 31 okt 2011, 10:44
i Avverkning (slutavverkning)
2 svar
2574 läst
av falkestrom     
tis 01 nov 2011, 01:16
jobba skift/ helg av neslund - sön 08 jan 2012, 16:26
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
22 svar
9489 läst
av conny matsson     
tis 17 apr 2012, 13:28
Jobba som F-skattare av mooos73 - sön 19 feb 2012, 10:45
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
5 svar
2787 läst
av PerDal     
ons 13 mar 2013, 21:54