SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

188 inlägg 63859 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#575795 Amen på den... :-bd :-bd

Men det blir bara hälften så mycket country utan kärring... :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Leif Arvid  
#575802 Nei, har ikke kjøpt meg radiokåpor enda. Hvilke anbefaler dere??

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

dotcom  
#575804 Jag var på skogskväll med mellanskog i norra dalarna härom kvällen, det begav sig i Siljansfors. Vi tittade på olika röjningsförsök. Framför allt röjningsförband, allt från 2500 till 600 stammar per hektar. De hade olika diameterutveckling, nån centimeter per 1000 stammar, men fasen så fint beståndet med 2500 var, kanske jag själv skulle satsa på lite färre, typ 2000, men beståndet med "slutbestånd/produktionsbestånd" 600 stammar per hektar är definitivt något att fundera på för den som har bestånd svårtillgängliga, t.ex. på myrholmar, bortom farväg. De växer ack så bra, grovkvistiga förvisso och, uttaget per hektar blir lägre över tid, men kanske trumfar det vinsten av att skippa kostnaden för väg över myren vid gallringarna.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Värmlänning  
#575819
Leif Arvid skrev:Nei, har ikke kjøpt meg radiokåpor enda. Hvilke anbefaler dere??

Jag gillar Husqvarnas, men du kan även köpa peltorhjälm och komplettera med peltor ws alert!
Senast redigerad av Värmlänning lör 13 jul 2019, 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Värmlänning  
#575820
dotcom skrev:Jag var på skogskväll med mellanskog i norra dalarna härom kvällen, det begav sig i Siljansfors. Vi tittade på olika röjningsförsök. Framför allt röjningsförband, allt från 2500 till 600 stammar per hektar. De hade olika diameterutveckling, nån centimeter per 1000 stammar, men fasen så fint beståndet med 2500 var, kanske jag själv skulle satsa på lite färre, typ 2000, men beståndet med "slutbestånd/produktionsbestånd" 600 stammar per hektar är definitivt något att fundera på för den som har bestånd svårtillgängliga, t.ex. på myrholmar, bortom farväg. De växer ack så bra, grovkvistiga förvisso och, uttaget per hektar blir lägre över tid, men kanske trumfar det vinsten av att skippa kostnaden för väg över myren vid gallringarna.

Intressanta funderingar, tror helt klart att det ibland kan vara lämpligt att röja ut till slutförband pga svårtillgänglighet mm.
Vore intressant att se de försöken

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

isteskog  
#575836 Har själv några bestånd i brant och stenig terräng som jag inte tänker gallra. Siktar att ha 1500 stammar i slutbestånd där. 🌲

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#575841 Tycker att det låter lite lite med 600 stam per ha, skulle nog ha lämnat till avverkning ca 900-1100 isåfall.

Man ska ju komma ihåg att det ska växa i minst 45-55 är till, så mycket hinner hända på den tiden.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Amatörhuggare 62  
#576157 I dag som vägga framför 545fxt n

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Värmlänning  
#576161
Amatörhuggare 62 skrev:I dag som vägga framför 545fxt n

Tätt! Vad försöker du nå för slutmål stam/ha efter röjning?

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

isteskog  
#576166 Finns det mycket barr?

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Amatörhuggare 62  
#576167 Slutmålet är att hitta dom planterade granarna.
Och Björk i luckorna, för hornbärande vilt.
När det kliar i mellan horna :smile:

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Amatörhuggare 62  
#576168 Ja man får vara nöjd med granen. kunde varit sämre.
Mobilen lade av så ingen efterbild, Synd.
Men kör inte tie mil igen.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

isteskog  
#576170 Röjer i något liknande som ditt fast lite lägre höjd och självföryngring i botten. Syns på min tråd: En skogsbondes vardag. 🙂

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Amatörhuggare 62  
#576172 @isteskog En mycket intressant och bra tråd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576211
Amatörhuggare 62 skrev:isteskog En mycket intressant och bra tråd :-bd :-bd


Det instämmer jag verkligen i! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).