Skogsröjning

Vinterröjning?

178 inlägg 34541 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Norrtälje  
#552832
Skogs Vimek skrev:Antingen så väljer man jobb eller så blir man utan så enkelt !!! ……


Exakt det är avtalet för en anställd mot arbetsgivare ställt på sin spets.

vinterrojarn skrev:Ja satte press på ett av bolagen, där är ja inte med om att få jobben länge, var för besvärlig.


Tror knappast du begärt mer än du är värd så din sämsta uppdragsgivare kan väl dra då, eller?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#552833
Norrtälje skrev:
Skogs Vimek skrev:Antingen så väljer man jobb eller så blir man utan så enkelt !!! ……


Exakt det är avtalet för en anställd mot arbetsgivare ställt på sin spets.

vinterrojarn skrev:Ja satte press på ett av bolagen, där är ja inte med om att få jobben länge, var för besvärlig.


Tror knappast du begärt mer än du är värd så din sämsta uppdragsgivare kan väl dra då, eller?


Anställd ?? Nej jag är entreprenör och det blir helt annat när en är egen tyvärr bara o välja

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#552835
vinterrojarn skrev:Ja satte press på ett av bolagen, där är ja inte med om att få jobben länge, var för besvärlig.

Förlorade kanske ca 25-30 ha röjning per år.


Förlorade ett bolag för en massa år sedan för att jag inte passade
Men jag är tillbaka nu igen på de bolaget när de har bytt folk och nu går de hur bra som helst

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Norrtälje  
#552837 Det var ju bra, då är du inte fast i en arbetsgivare utan kan sälja dina produkter och tjänster till vem du vill i hela världen. Vill du begränsa dig till inom landet och inom skogstjänster så finns det ändå över 300.000 skogsägare bara i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#552839
Norrtälje skrev:Det var ju bra, då är du inte fast i en arbetsgivare utan kan sälja dina produkter och tjänster till vem du vill i hela världen. Vill du begränsa dig till inom landet och inom skogstjänster så finns det ändå över 300.000 skogsägare bara i Sverige.

Den privata marknaden är ju än värre ju !!! Känns som du inte har nån större koll på de här me skogs vård tyvärr

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552843 Det är ju tyvärr så här: bolagen betalar ej över 360 kr exklusive moms per timme.
Privata betalar helst inte över 355 kr exklusive moms per timme.

Om inte just den skogsägaren vill ha just den entreprenören.

Skogsvård får inte kosta pengar för en del.

Ja får ut ca 320 kr per timme exklusive moms.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#552846
vinterrojarn skrev:Helt rätt skogs vimek, helt rätt.
tackar

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552850 När bolagen har ringt om akut förröjning har jag sagt att jag absolut kan åka men först till dagen efter, måste kanske hämta hem sågar eller göra klart nåt annat först. Skulle aldrig svara om de ringde mitt i natten, om man inte har brandbevakningsjour eller liknande förstås.
Det har aldrig varit några problem. Har de inte tid att vänta ringer de nån annan, har aldrig påverkat kommande arbeten.
Det finns ingen anledning att stå med mössan i hand och ta emot all möjlig skit från uppdragsgivare, det ska vara rimligt bemötande från båda håll. Ni ska väl skriva nya kontrakt nu i dagarna, om årets säsong?
Lägg till en punkt om att akutjobb debiteras extra.
Det är inget konstigt med det.

Jag har precis gjort upp om årets kontrakt och har lagt till några egna punkter, jag är säkert mer besvärlig än många andra i det här skedet men sen har man ju en klar bild av vad som gäller.
Har varit verksam sen 2004, först som röjare och nu planeringskonsult så inte har jag blivit utan jobb pga att jag ställer lite egna krav heller. Utgångspunkten måste ju vara att alla ska vara nöjda och det gäller båda sidorna.

Håller dock med om ersättningsnivån för röjning hos bolagen, det är alldeles för lågt och en direkt anledning till att jag la ner röjningen, och det var jag öppen med. Men inte ens det påverkade mina chanser till uppdrag utan jag var välkommen att börja med planering istället efter utbildning.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Amatörhuggare 62  
#552860
Skogs Vimek skrev:
Norrtälje skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:22.47 är d senaste dom ringt.
Å undrat om man kan vara m
Sågen klockan sex på morron.

Det är framförhållning !


Skogs Vimek skrev:Låter bekant de där har råkat ut för samma här me de bolagen jag jobbar åt stress stress


vinterrojarn skrev:ja va ska man göra när skördarn står och väntar på att röjningen skull varit klar.


Man tar smällen och stressar sönder som en slav eller så står man upp för sig själv. Bara ett av alternativen är långsiktigt hållbart. Låt säga att ni kan ta brådskande jobb och vara på plats för en röjning redan nästföljande dag men begär ett jourtillägg med början idag. Låt alla veta vad som gäller och stå sen fast vid det.
Inkompetensen är inte på era axlar så stå upp för er själva!

Fungerar inte riktigt så i denna värld antingen så gör man jobbet eller så har man inga jobb så enkelt är de oavsett vad en tycker om de


Den gången var jag kvart i. Så först.
Men man kan inte göra så jämt.
Kan vara planerat i veckan, så man är i något annat Län. Till och med.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552861 Röjde lite idag innan sågen sa upp sig.
Den delade sig emellan riggen och motorn.
Ganska vanligt på hva-jonsered.

Tog lite bilder innan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Palakangas  
#552862 Gå bara två steg då 💮

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552863 Två steg fram och ett tillbaka... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Norrtälje  
#552865
Mettämies skrev:Har de inte tid att vänta ringer de nån annan, har aldrig påverkat kommande arbeten.
Det finns ingen anledning att stå med mössan i hand och ta emot all möjlig skit från uppdragsgivare, det ska vara rimligt bemötande från båda håll.


Ja precis, vill bara flika in att det verkar vara en stor psykologisk faktor i spel, min erfarenhet är att har man redan fullt med jobb blir man positivt bemött och jobberbjudandena ramlar in. Omvänt om man är desperat och står med mössan i hand.

Skogs Vimek skrev:
Norrtälje skrev:Den privata marknaden är ju än värre ju !!! Känns som du inte har nån större koll på de här me skogs vård tyvärr


Jag tyckte du framställde dig som ett offer och jag menar att du har ju själv valt att rikta in dig röjning för denna handfull bolag eller vad det nu kan vara i din närhet. Då är det närmare en anställning än om du hade många olika kunder.

Jag har jobbat billigt för att det varit kul mest, nu håller inte det så jag sa att jag begär höja 50% eller sluta så nu har jag visst mer jobb i år igen. Men visst, nej det är inte skogsröjning åt andra, där har jag sagt nej.

Vinterröjarn, röja i snöskor? :grin:

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552867 Jajemän det gör ja varje år, blir ca 25-70 ha med snöskor.

Ja röjer åt bolag och privatpersoner.
Men fan att man inte får runt 400 kr exklusive moms.

Ja tjänar mer på att sälja hö, skruva traktorer, svetsa,skruva maskiner.

Men det är röjning ja lever på 365 dagar om året.
Det ger ett jämnare inkomst tillskott sett över lag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#552869 Undrar hur det skulle bli om våra politiker sänkte momsen på skogsarbete i en mandatperiod.

Skulle vara kul att se.

Vet inte om jag tycker det är värt det längre.
Skulle vilja ha ett AB med fullt snurr enbart i skogen, men det finns inte förutsättningar för detta.

För få kunder som är villiga att betala för röjning.
Har börjat se mig om efter en anställning istället. :((

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).