Skogsröjning

Syn på röjning

72 inlägg 16562 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Syn på röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550919 Tja, eldar jag mest med ved, skulle jag nog gynna löv, då det ofta har ett högre värmevärde per volym. Med huvudsakligen fliseldning blir det inte kanske lika självklart.

Med virkesproduktion skulle nog lövet röjas bort, utom i luckor.

I naturvård skulle mer för området sällsynta arter gynnas och trivialträd missgynnas.

I viltvård passar jag, då jag inte jagar.
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550928 Fick ett samtal i dag ifrån en kund ja har haft några år, hans problem var att han köpt en fastighet där de har föryngrat med endast tall och lärk, nu skulle tre ha röjas som stått orört i 12 år.

Hans beskrivning av beståndet blev,kaos med inslag av älg.
Vid kontroll hade han räknat upp till 15000 stam per ha. Och det skulle ner till 4500 i första röjning.

Nu till min fundering, då ja inte är van eller särskilt insatt i lärk, klarar den av dessa förhållanden.? :surp: :???: 🧠 :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

isteskog  
#550958 15 000 lärk/ha eller var det 15 000 tall/lärk/ha? Lärk är annars ett pionjärträd och ska väl tåla att ställas ut hårt!

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550959 totala antalet stammar per ha 15.000 st
det finns säkert lite gran också..

min fundering är bara kommer de att klara att bli isär sågade så pass och sedan överleva härjedalens vintrar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

isteskog  
#550969 Vintrarna tror jag inte är något problem i sig, däremot mycket snö och gängliga stammar av lärk kan skapa stor avgång. Men att inte röja är nog det sämsta man kan göra. Kanske röja ändå svagare och återkomma efter bara några år?

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#550980 ja får höra med honom igen, han verkar vara inne på att röja en gång och sedan en sista röjning om ca 7 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#551032 Nä skulle tydligen, göra så och sammalägga sista röjningen och underröjningen samtidigt..... Om 10-15 år.... :shock:

Jaja det där blir säkert roligt.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Palakangas  
#551034
vinterrojarn skrev:Nä skulle tydligen, göra så och sammalägga sista röjningen och underröjningen samtidigt..... Om 10-15 år.... :shock:

Jaja det där blir säkert roligt.....


Du är ju van att röja med snö till midjan så är det sommartid kan du till och med se vad du gör. Två flugor på smällen =)) =)) :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#551036 Kanske ska ta det vid den här tiden på året, så man känner igen sig... =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#551044 Har en intressant röjning till våren, där ska alla barr träd sågas ner och ek lönn och björk, rönn lämnas på ett förband på 1-1.5 meter.

Lite husgrunder och dylikt.....
:d

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Palakangas  
#551048
vinterrojarn skrev:Kanske ska ta det vid den här tiden på året, så man känner igen sig... =))


Allt som är vitt ska bort😁

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#551050 Ta inte bort mitt hem :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Palakangas  
#551059
vinterrojarn skrev:Ta inte bort mitt hem :d

Färgblindhet kan vara till besvär.

Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Avslutat-02  
#551062 Ja lever i ett mörker.

Röjer med blindkäpp och hoppas på det bästa, något måste ja ju träffa :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Syn på röjning

Palakangas  
#551070 Om inget skrik hörs så är det nog bra. Många famlar i blindo men få ser ljusknappen =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).