Skogsröjning

Tankar kring röjning av gran i södra Sverige

2 inlägg 2282 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tankar kring röjning av gran i södra Sverige

Kalleskog  
#531836 Jag har en fastighet i Skåne med mycket god bonitet. Det innebär att det blir mycket björksly några år efter plantering. Vid vilken höjd på granen brukar ni utför första- och andraröjning? Totalröjer ni eller utför ni brunnsröjning? Vid vilket höjd skär ni av björkslyn, själv brukar jag kapa björken några decimeter över mark pga att det några år senare blir en bukett av björkupplag från stammen jag kapat och jag kan då kapa hela buketten med ett snitt utan att risker att såga i sten.

Jag har flera bestånd som är röjda både två och tre gånger där grantopparna är betydligt högre än björken som finns i beståndet. Bör jag utföra ytterligare en röjning eller kommer granen knäcka bjröken som är i underläge?

Tacksam för alla erfarenheter för att uppnå den/de perfekta ungskogsröjningarna!



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Tankar kring röjning av gran i södra Sverige

jannee  
#531841 Perfekt vet jag int, men så här gör jag.
Trampar bräken ( slår av topparna) varje år, 1 till 5 efter plantering.
Brunnsröjer år 3 eller 4 efter plantering, avgörande är hur tätt björket är.
"Riktig" röjning 8 till 10 år efter plantering och då lämnar jag halvmeterhöga stubbar.
Ca 2 till 5 år INNAN första gallring slutröjer jag = soprent på allt som inte ska vara kvar + alla stammar (en bits) som kommer att ge ett negativt resultat vid kommande gallring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).