Skogsröjning

Inställning av röjsågssele

9 inlägg 6994 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inställning av röjsågssele

Axel98  
#529712 Hej! Jag får ofta ont i axlarna vid arbete med röjsåg. Finns här någon som har tips på hur man ställer in en röjsågssele på ett bra sätt? Tack på förhand!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

hemhuggare  
#529713 Först o främst vad har du för sele?

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Axel98  
#529718 Stihl Röjsele ADVANCE PLUS

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Ldsaren  
#529723 Jag har Husqvarna sele
Jag drar åt midjeremen riktigt hårt och pricis över höftlederna så bärigheten blir där ,axlarna blir liksom lediga så.
Det är bra för mig .

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Seb macahan  
#529726 Det brukar stå i instruktionsboken men. Får du ont i axlarna har du nog höjden felinställd. Till o börja med så ska selen vara inställd på "Forest" inte "grass" (om du röjer skog). Kanske lite olika på olika selar men remmen till kroken är fäst i ryggplattan det är där dessa två lägen finns. Denna rem går o korta o länga, rätt inställd så ska kroken sitta i höjd med höftkulan. Med 3/4 till full tank ska klingan hänga 1-2dm ovan mark i "flytläge" d.v.s när du inte tar i sågen, flytta i de olika hålen för rätt balans. Magremmen ska sätta åt men inte spänna. Bröstremma justerar du så du får balans (lika belastning på båda axlar). Ställ dig utan sele, låt överarmarna hänga lodrätt ner och vinkla armbågen ca 45 grader. Tummarna upp som om du skulle hålla sågen, där du nu har dina händer placerade dit ska du justera in handtagen. Är man lång (har långa armar) brukar man behöva ha "styret" mycket åt vänster ibland nästan helt åt vänster. Är man kort blir ofta styret mer åt höger men jag vill påstå att styret alltid ska vara mest åt vänster. När du står helt avslappnad utan att spänna dig eller påverka sågen ska du ha klingan rakt framför dina fötter ca 1-2dm ovan mark.
Lutningen på styret kommer ofta på köpet om du hittar ovan nämnda positioner. Sen handlar det inte bara om selen. Många svänger sågen (vrider kroppen) det är fötterna som gör jobbet. Att gå med röjsågar är som o dansa, typ foxtrot. Nu behöver man inte gå danskurser för o röja😀men tänk på att förflyttningar görs med fötterna både framåt och i sida. När man är otränad och börjar bli trött brukar man fuska o sträcka sig. Då är det oftast bäst o lägga av. Har någon andra idéer så kom med dem men så här har jag lärt mig.

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529785 Nu är det bara Husqvarna/Jonsereds selar som har olika infästning för gräsröjning och skogsröjning. Främst på grund av att Husqvarna/Jonsereds gräsröjare har ett ca 17 cm högt torn, medan deras skogsröjare och kombiröjare endast har ett ca 11 cm högt torn.

På Stihl är det samma tornhöjd på både gräsröjare och skogsröjare, varför Stihls selar bara behöver ha en enda infästningshöjd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Axel98  
#530387 Tack för bra svar! Har provat nu och får inte ont i axlarna längre!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Seb macahan  
#530424 Vad skönt o höra. Det blir hundra gånger roligare o röja med rätt inställning och en klinga med bra bett (skärpa vid varje tankning och skränkning vid vad tredje tank).

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530441
Seb macahan skrev:Det brukar stå i instruktionsboken men.


Just så är det, på och kör utan att läsa ordentligt! Tack för det här Seb , ska gå ner och göra precis som du, skriver. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).