Skogsröjning

Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

109 inlägg 56039 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529627
källefall8 skrev:
Niking skrev:Japp! Handtagsvärme finns på Stihl 490 KW. Å har du svårt att nå handtagen, så får du väl fälla styret bakåt en aning.

Bränsletanken är ju stor på Stihl 490 och räcker längre än på åtminstone Husqvarna 252. Har dock inte kört Husqvarna 555, men det verkar ha varit en hel del problem med dem, om man läser gamla trådar...
/Niklas


För att få den att balansera och samtidigt räcka styret skulle jag få fälla det mycket bakåt och då blir handlederna allt annans än raka - styret pekar rakt upp eller bakåt när det bör luta framåt. Med raklånga armar blir det iaf inga långa dagar för mig. Jag kan inte förstå varför man vill ha en tyngre såg med lägre effekt? 460 tycker jag däremot är helt ok om det bara var 225 klinga på.


Därför att en 490 håller väldigt bra. Själv har jag långa armar och inga problem att nå styret på min 490. F.ö. kör jag med lång rigg, för att slippa riskera att såga mig i foten. (Nej, kängornas klass 3-skydd ger jag inte mycket för när det gäller klingsåg).

F.ö. flyttar jag kroken framåt på 490:in allt efter som mängden bränsle i tanken minskar. När 490:in är fulltankad, så gäller hål nr 4 (framifrån räknat). Efter ca 1/3 tank, så flyttar jag fram kroken till hål nr 3. Efter ca 2/3 tank, flyttar jag fram tanken till hål nr 2. Eventuellt kör jag den sista biten på hål nr 1 (framifrån räknat).

Beträffande 460, så går det ju att montera på en 225-klinga, bara du har ett 225-anpassat klingskydd...
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

JensSkoog  
#529684
Värmlänning skrev:Någon som har hunnit prova nya Stihl selen?

Den är bara några ljusår bättre än den gamla Stihlselen min :-bd :-bd

Har inte körd mycket men jag känner att allt sitter som det ska
och att belastningen fördelas enligt det den ska.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Värmlänning  
#529691
JensSkoog skrev:
Värmlänning skrev:Någon som har hunnit prova nya Stihl selen?

Den är bara några ljusår bättre än den gamla Stihlselen min :-bd :-bd

Har inte körd mycket men jag känner att allt sitter som det ska
och att belastningen fördelas enligt det den ska.

Vad bra :-bd
Passar den till en Husqvarna såg?

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

JensSkoog  
#529698
Värmlänning skrev:[
Vad bra :-bd
Passar den till en Husqvarna såg?


Det vet jag inte, men tidigare har jag användt olika selar med olika sågar, Hva sele med Stihl och Jonsered sågar, och Jonsered sele med Stihl och även Stihl sele med Jonsered såg, och det har aldrig varit något problem med det annat än småsaker som fixas snabbt. Men vi kan ju fråga den stora experten på röjselar här på Forum, @Niking. Om någon vet, så är det han :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529706 Då jag inte har någon Husqvarna röjsåg, så vet jag ej. Men har du en modern plastögla, så BORDE det funka.

Har du däremot en äldre variant med skena, typ Husqvarna 252, KAN det kanske bli problem, då Stihls krokar är av klart hårdare material än Husqvarnas blötjärnskrokar. Husqvarnas blötjärnskrokar går ju av titt som tätt när de används ihop med Stihls röjsågar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

källefall8  
#529770 Att vikt/effekt spelar liten roll håller jag inte med om, visst är det så att 100g inte känns i en sele på samma sätt som en motorsåg eller liknande men här handlar det om mer, då är det givetvis skillnad. Röjsågen ska ju inte bara hänga i selen den ska ju hanteras/styras hela dagen å det påverkas även det mycket av vikten. Sedan har de allra flesta betydligt mer produktivitet att hämta ur bättre arbetsteknik än en mer effekt och i arbetsteknik kommer vikt/effekt in igen. Samma sak med motorsåg, att kvista gran med en 70cc är tokigt när man är betydligt snabbare med en liten såg och blir mindre trött, lägg därtill att normalt är ca 85% kvistning och 15% kap vid upparbetning av gran så inser man vad som är mest lämpat. Det är få självverksamma som klarar en utnyttja kapaciteten i en hva 545 eller stihl 460, men med bra arbetsteknik kommer det bli mer gjort än med en stor motor....

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Seb macahan  
#529776
Hema skrev:
fura skrev:Enligt infoblad i butik verkar Stihlröjsågarna gå tystare än Husqvarnas med liknande hästkrafter.

Förr har iaf Stihl haft mer vibrationer, sedan gillar många Husqvarnas ögla som man fäster selens krok i. Samt förr har iaf Husqvarnas selar upplevts som än Stihls motsvarande. Dock har de släppt en ny som verkar lovande. Ja de har lite guldkorn här o där.


Konstigt vad olika rykten som går, eller uppfattningar. Jag har alltid hört att Stihl sågarna har mindre vibrationer än HQ. Jag har nu en Stihl 450 och den kanske inte ska jämföras med en 15år gammal Hq252rx men jag kan lova att jag inte kommer o hänga på mig 252'an igen. Har bara positiva erfarenheter av Stihls röjsågar än så länge. Har annars alltid hållt HQ högt och har mycket HQ produkter.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

JensSkoog  
#529783 Nu har jag inte körd någon Husqvarna på länge, men efter att dom "nya" EU regulativerna kom, så ändrades det på båda HVA och Stihl. Verktyg med för höga vibrationar blev olagliga. En såg som blev borta var MS200 och 201 kom med mycket mindre vibrationar.
Min FS 460 känns bra, men min FS480 har för mycket vibration, så
jag använder den inte mycket, och Stihl kom med 490 som ersättning.
Min gamla Jonsered som skulle ha varit 30 år nu, vibrerade så illa att
efter en dag med den blev det fröe på supen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Hema  
#529822
Seb macahan skrev:
Hema skrev:
fura skrev:Enligt infoblad i butik verkar Stihlröjsågarna gå tystare än Husqvarnas med liknande hästkrafter.

Förr har iaf Stihl haft mer vibrationer, sedan gillar många Husqvarnas ögla som man fäster selens krok i. Samt förr har iaf Husqvarnas selar upplevts som än Stihls motsvarande. Dock har de släppt en ny som verkar lovande. Ja de har lite guldkorn här o där.


Konstigt vad olika rykten som går, eller uppfattningar. Jag har alltid hört att Stihl sågarna har mindre vibrationer än HQ. Jag har nu en Stihl 450 och den kanske inte ska jämföras med en 15år gammal Hq252rx men jag kan lova att jag inte kommer o hänga på mig 252'an igen. Har bara positiva erfarenheter av Stihls röjsågar än så länge. Har annars alltid hållt HQ högt och har mycket HQ produkter.

Jag var lite sugen på att testa en Stihl med några år på nacken, men det är först på senare år som Stihl fått ned vibrationerna på riktigt, även deras nya handtag är flera snäpp uppåt. Dock saknar de Husqvarnas ring att fästa röjsåg till selen. Angående vibrationer, så gick jag efter de värden som stod i respektive manual. Sedan kan siffror och verklighet vara två helt olika saker.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

jannee  
#529828 Har nog kört med en RS 51 i ca 30 år, införskaffade senare en HVA 555 RXT.
Enda egentliga skälet var att jag inte hade någon värme i handtagen på Jonsereden.
Inbillar mig att Jonsereden är bensinsnålare (mindre tank och får tanka - vila - oftare :grin: )
Inga märkbara vibrationer i någon såg = 555 är varken bättre eller sämre
Inbillar mig att Jonsereden varvar högre men axar inte lika snabbt som 555an.
Kör utan klingskydd med Strands material - ibland 3 udd ibland röjklinga (225).
På något sätt känns Jonsereden smidigare att arbeta med (bättre balans), båda har ungefär lika rigglängd

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Seb macahan  
#529912
jannee skrev:Har nog kört med en RS 51 i ca 30 år, införskaffade senare en HVA 555 RXT.
Enda egentliga skälet var att jag inte hade någon värme i handtagen på Jonsereden.
Inbillar mig att Jonsereden är bensinsnålare (mindre tank och får tanka - vila - oftare :grin: )
Inga märkbara vibrationer i någon såg = 555 är varken bättre eller sämre
Inbillar mig att Jonsereden varvar högre men axar inte lika snabbt som 555an.
Kör utan klingskydd med Strands material - ibland 3 udd ibland röjklinga (225).
På något sätt känns Jonsereden smidigare att arbeta med (bättre balans), båda har ungefär lika rigglängd


Helt oväntat :surp: :surp: :lol: :wink:
Ibland får jag en känsla @Jannee att du jobbar mer i skogen än letar efter prylar att ha i skogen :wink: Men jag kan ju vara helt ute o cykla. Hoppas du tar det som den komplimang det är!

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592379 Har ca 7 Ha underväxtröjning att göra före jag ska gallra. Har en HQ 545 med handtagsvärme som funkat bra. Men har fått lite problem med den och då funderar jag på att köra med min "gräsröjare" i stället. Det är en Sthil 410 C som jag trivs utmärkt med. Kan den fungera ok i skogen för den typ av röjning jag har framför mig? Får lite blandade bilder i olika trådar, men flera är från 2014 så vad säger ni som vet?

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592380 Den duger fint... möjligen så kan riggen störa lite pga att den är längre...

vad är det för fel på hva röjaren...?

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

JensSkoog  
#592382 Kolla bara om vinkelväxelen som sitter på är bekväm
att jobba med när du sätter på blad.
Annars duger 410'an bra i röjning om det inte är för grovt.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592416
vinterrojarn skrev:
vad är det för fel på hva röjaren...?


Har börjat kärva i gasreglaget så den går inte ner på tomgång ordentligt. Tog isär men då for allt isär på ett så j-la drygt sätt att jag inte orkar greja med den längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).