Skogsröjning

Hur få skog av skog?

9 inlägg 4776 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur få skog av skog?

plax  
#500388 Hur tänker ni inför ett projekt som detta? 2,2 ha som blev lämnat åt herren att sköta efter kalavverkning för ca 15 år sedan. Vilttrycket har varit stort på området men en nybyggd skogsbilväg torde få viltet att flytta på sig litegrann.
Det är en svag västsluttning med bra vattenströmning.
jag har ju en uttänkt plan som jag delar med mig senare under diskussionen



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hur få skog av skog?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500410 Röj lövet så granen får chans att chans att komma ikapp. Avverka de stammarna som troligen lämnades vid slutavvekningen och som nu är runt 10m. Alltså satsa på en barrblandskog genom att utjämna beståndet. Driv på vad du kan i luckorna och försök hålla igen på de delarna som har fått en försprång.
Detta förutsätter att du vill manuellhugga och kan skota skonsamt. Är du inte självverksam så kanske det är bäst att röja den grova granen.

Användarvisningsbild

Re: Hur få skog av skog?

machonisti  
#500453 Röj...
Vänta...
Röj igen eller en vedhuggning.
Några år efter vedhuggningen har du en skog.
PS
Jag har ett antal hektar runt "Tallmåsan".

Avatar Fallback

Re: Hur få skog av skog?

isteskog  
#500464 Macho har rätt! RÖJ ......

Användarvisningsbild

Re: Hur få skog av skog?

machonisti  
#500494
1519671920_20180224_152617.jpg

Detta område torde ha liknat ditt projekt för 15 år sedan.
Imorgon menar jag ändra på dess karaktär.

Avatar Fallback

Re: Hur få skog av skog?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500501 Har erfarenhet av din situation. Håller med majoriteten. Du kommer få slutet bestånd inom 15-20 år även om det känns svårt att tro. Röj! Vad annars ska du göra. Spara allt barr, skulle jag göra.
Jag provade en annan röjningsstrategi på mitt bestånd (20-25 år sen). Lövtrycket från björk var starkt genom kraftig skottskjutning efter röjningen, vilket jag insåg skulle bli tufft mot barret eftersom björken snabbt kommer ifatt och piskar sönder gran/tall. Nästa röjning tog jag björken så högt man kan med röjklingan utan att lyfta sågen i selen. Mer än halvsågade och knäckte ner, så björken levde men växte vidare men inte bara med en dominerande snabbskjutande topp. Det är fin skog nu som förstagallrades för 2 år sen. Det är svårt att veta om den röjtekniken var väldigt bra, men väldigt dålig var den i alla fall inte jämfört med nedsågning.
Jag hade idén att "björkbuskarna" som skapades skulle hålla fukten i beståndet så tallen självkvistade sej bättre.

Avatar Fallback

Re: Hur få skog av skog?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500506 Tillägg. De fina björkarna som du satsar på att spara bör stå LÅNGT ifrån de tallar du ser kan bli kvar resten av omloppscykeln. Tallen ska ha ljus och tar också snabbt mycket stryk av björkrispiskan.

Användarvisningsbild

Re: Hur få skog av skog?

plax  
#500517 Jo, röjning är nog det som jag har tänkt men det blir nog satsning på energi. Syns dåligt på bilderna men ca 80% av Tall och Gran är viltskadade eller krokiga. Tänker försöka börja fylla ut de större luckorna med Granplantor så att mina barnbarn kan få en fin stockskog.
Det som växer nu driver jag hårt till energi och förhoppningsvis får jag fram en fin björkskärm med tiden.
#Macho, det här skiftet är vid gamla malaxrån där ytterbyaren håller på och matar hjort

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få skog av skog?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500541 Luckorna är utjämnad om 15 år

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).