Skogsröjning

Röjtvång??

7 inlägg 2922 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjtvång??

Ldsaren  
#496242 Varför tog man bort röjtvång för ,och köra med eget ansvar .Alla tar inte ansvar ,eller kanske inte orkar bry sig helt enkelt ,eller inte har råd
Det finns ju ett stort röjbehov enligt alla källor o så är det ju ,har sett hemska ställen där snö vikt ned allt .
Med det är återväxtskyldighet!
Någon form att hitta en bra lösning för dom som inte röjer kanske man kunde finna utan tvång.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjtvång??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496247 Kommer ihåg början på 90-talet när hela skogsbruket skulle vändas upp och ner. Då skulle det självföryngras och lämnas oröjt för det skulle bli så naturvänligt då och så hög kvalite. :lol: I den svängen togs många tvång i lagen bort och lika bra det. Det dröjde inte så länge förrän allt återgick till det normala men eftersom det inte syns någon nationell virkesbrist så är det bra att skogsägare får göra som de vill. De får till och med bläda för en förstörd skog är bara markägarens eget problem. Fattas det virke så kan industrin importera.

Avatar Fallback

Re: Röjtvång??

rikard_e  
#496256 Kunna göra någon form av rot/rutavdrag hade nog bidragit.

Tror aldrig jag har varit och gjort en röjning i tid, verken förröjning eller normal plantröjning.

Avatar Fallback

Re: Röjtvång??

Ldsaren  
#496257 Felet är att skogen förhållande vis växer sakta ,man kan ju alltid skjuta på det lite o lite
Annat är det ju med jordbruket
där man lever mera i nuet
Nä ska vi vara ett land med en bra skogsexport så måste det skötas också
Man äger ju bara tillfälligt, någon gång måste man släppa över det

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjtvång??

Ldsaren  
#496267 Rot rut skulle väl gynna fler yrken än det som är nu. tex bilreparationer och annan service yrken och kanske röjare[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjtvång??

Göt  
#496303 Röjning gör man väl med oskattade pengar vad jag förstår= bättre än rot

Användarvisningsbild

Re: Röjtvång??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496314 Exakt! Skogen är näringsverksamhet och således gäller oskattade pengar här. Rot och rutavdrag fungerar ju bara där man använder skattade pengar, typ områdena privatbil, hus, hem och trädgård.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).