Skogsröjning

Köpt ovårdad skog.

35 inlägg 11380 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

axwell  
#496694
svampbob skrev:Min erfarenhet är att alla granar med toppbrott får röta men när rötan kommer den vägen så blir den sällan så allvarlig. Jag har ofta huggit toppbrutna granar där det har gått att få en massa bit från den nya toppen och rötan har gått ned en meter eller två från brottstället.

Inte riktigt samma erfarenhet med toppbrott, rötan kryper längre neråt i stammen under varje ny växtsäsong.

Efter första vintern är det ingen röta alls, på platser som inte besöks tillräckligt ofta kan röta ha hunnit gå ner flera meter.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

svampbob  
#496695 Jag tycker att 70 och 80 talet gick åt till att jaga 60 talets toppbrott undrar om det var vintern 67 som var svår.
Jag brukar få lumpa bort en meter ungefär och sedan funkar sista biten som massa och första som timmer.

Användarvisningsbild

Re: Köpt ovårdad skog.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496716
@opekka skrev:Det är en ganska liten skogsbit och är allt i anslutning till där ni bor o ska skåda ut över detta..

Jag håller med, på andra sidan byvägen utanför köksfönstret har jag stamkvistat både gran och björk och tack vare
det så ser jag älg och annat som passerar en bra bit in i skogen, jag har åxå glesat ut genom att ta de största granarna
och då och då får jag ta nåt träd med snöbrott och nog känns det att det lönar sig att finputsa och plockhugga det som syns från köksfönstret.

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497495 Ta till ved samt det som ger sågutbyte sågar du virke av, grenar och toppar på mark försvinner fortare än man tror, det behöver du inte lägga energi på.

Avatar Fallback

Re: Köpt ovårdad skog.

Rindiz  
#501668 Hej.
Jag har haft den samma sits som du beskriver. Jag har gjort såhär.
I ett område där lövträden dominerar inklusive fina gamla naturvårdsekar har jag under en två års period tagit bort all gran för att släppa in ljuset i denna fina skog, det är bergigt och kuperat. Jag lämnar även tallarna, dem släpper igenom ljuset. Resultatet bli kanon. i detta område betar även får på sommaren så dem sköter det lite åt mig när jag är klar. Det grova säljer jag som stock, lite sparar jag till mig själv till mitt Bamsesågverk, det klena som skulle blivit massaved kör jag genom vedmaskinen. Jag tror att jag tjänar mest på detta sätt.
I nästa bit så är det precis som du beskriver, en ovårdad skog som jag köpte till fastigheten, jag har inte heller mer än 8 hektar. Men det är precis lagom för att sköta det och göra det fint runt i kring sig. Här kommer det få vara blandskog. Men jag gallrar varsamt ur, tar bort övergrovt innan värdet försvinner och tar bort skadade träd. Skogen sköter planteringen själv när man tar varsamt, men att stödplantera en naken plätt är aldrig fel. kanske med några andra arter, för att få mångfald.
Detta är mitt sätt att försöka sköta skogen och göra den fin, när det senare är lite mer plats så går allt mycket lättare. Vi drar oxå en hel del ris och eldar under tiden vi hugger, frugan drar ris och eldar och jag hugger, vissa vill att allt skall ligga kvar, andra vill inte ha något ris kvar. jag tar bort så mycket vi orkar sedan får resten försvinna i marken med åren.
Stormfällorna skall du börja med.
Men detta förutsätter att man har det lite som hobby och tycker det är kul att jobba i skogen, ja istället för att gå på gymmet.
Det tar tid, det är jobbigt. men det är kul och mödan värt.
jag är ingen expert, men en glad amatör, detta beskriver endast hur jag gör det.
Lycka till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).