Skogsröjning

Äldre nyanlända kan röja sly.

65 inlägg 26526 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Bison  
#488156
knaggen skrev:Det tar ungefär 7år för att bli utbildad skogsarbetare . Vad tar det för en politiker att bli fullt utbildad 1 dag =)) då det inte behövs så mycket kompitens.

Du har en poäng där [emoji23]

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

bgl  
#488161 Enligt internationell statistik är förväntad livslängd för en person född i Somalia 52,8 år.
Länk: https://www.cia.gov/library/publication ... 2rank.html
För dom liksom för oss är förväntat antal friska levnadsår ca 10 år kortare än antalet förväntade levnadsår.
Det borde innebära att ytterst få som anlänt från Somalia över huvud taget kan betraktas som "äldre nyanlända" och tillgängliga för arbetsmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

JensSkoog  
#499841 Nu har någon klog person hittat på att man kan använda arbetslösa
och invandrare i röjning här i Norge ochså :mrgreen: :mrgreen:

https://www.nrk.no/sorlandet/nho-vil-la ... 1.13930888

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

StefanN74  
#553694 Har det kommit in några rapporter hur det har gått där dessa röjningar har ägt rum ?

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Avslutat-02  
#553695 Kyrkan ringde ifjol och ville göra en Kyrkstig på våran mark, det handlade om en vandringsled.

Den skulle röjas av nyanlända, ja svarade att om de inte anlitade entreprenörer från trakten, kunde de dra till en herre under jorden.

Visade sen att det var skattemedel som skulle betala detta, om detta hade fått gått igenom då skulle alla skogsvårdsfirmor, avlönas från staten,,,,,,,, men vänta nu!
Det lät ju riktigt bra :d det :d :d :d :d :d

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553696 Problemet med den här typen av intiativ är väl att de härrör ur ett desperat behov av att hitta på "enkla jobb". Men några sådana finns knappt längre i vår typ av samhälle. Finns nog bara en väg och det är utbildning eller starta eget företag.
Finns ju många framgångsrika företagare som invandrat. Men utan utbildning så är det nog bidrag som gäłler, oavsett härkomst.

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Avslutat-02  
#553700 Ja, alla människor kan bli det man vill, men att tro att bilda företag automatiskt löser jobb frågan, det är ett väldigt oigenom tänkt tanke, många konkurser varje månad, pga AMS övertro till detta.

Men de är ju inte de som tar smällen....

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#553703
StefanN74 skrev:Har det kommit in några rapporter hur det har gått där dessa röjningar har ägt rum ?

Det kan jag ge en rapport på.. :-bd dessa arbeten är genom den senaste budgeten nedlagda. Det praktiska arbetet i dessa ” skogslag ” utgjordes till största delen av risdragning, viss lättare röjning och högläggning av ris/virke i antingen faunadepåer eller på avlägg. Arbetena pågick uteslutande på statlig och kommunal mark. Deltagarna fick motorsåg AB och röjkort R. På de platser jag själv känner till var arbetena fullgott utförda och deltagarna var både engagerade och glada i sina arbetsuppgifter. Vad jag känner till har en person som arbetade med dessa uppgifter fått anställning som ” allt i allo ” på ett arboristföretag i Stockholmstrakten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553707
vinterrojarn skrev:Ja, alla människor kan bli det man vill, men att tro att bilda företag automatiskt löser jobb frågan, det är ett väldigt oigenom tänkt tanke, många konkurser varje månad, pga AMS övertro till detta.

Men de är ju inte de som tar smällen....

Det var ju inte det som var det jag sa. Utan det finns två alternativ, antingen utbildning eller starta eget. Finns ingen i den här tråden som sagt att det "automatiskt" löser någonting. Men det är ett möjligt alternativ.
Men vad tror du är vägen framåt @vinterrojarn?

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553709 Men lite intressant är det som nämns alltmera. Nämligen att kommunerna ska bli mer aktiva i detta. Jag kan tänka mig att nyttja helt outbildade och stegvis lära dem jobbet OM jag slipper ta alla de förpliktelser som följer med en anställning. Men varken kommunen eller AF kan bidra där. Svaret från AF när jag frågade efter folk för 6 månader sen var "det finns inga arbetslösa" :surp:

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#553711
Uvskogen skrev:Men lite intressant är det som nämns alltmera. Nämligen att kommunerna ska bli mer aktiva i detta. Jag kan tänka mig att nyttja helt outbildade och stegvis lära dem jobbet OM jag slipper ta alla de förpliktelser som följer med en anställning. Men varken kommunen eller AF kan bidra där. Svaret från AF när jag frågade efter folk för 6 månader sen var "det finns inga arbetslösa" :surp:

Det var märkligt, jag känner till ett stort antal företag som sedan många år tillbaks använt sig regelmässigt av lönebidragare där AF stått för en stor del av lönen.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

rejser  
#553714 Det är väl som många skrivit innan. "Röja lite sly kan väl vem som helst göra".
Har sett projekt med allt från ungdomar med för många bokstavskombinationer till rehabilitering av kriminella samt aktivitet för nyanlända.
Alla projekt hade solskenshistorier och det motsatta. Bäst resultat av dom som jag var med om var helt klart nyanlända. Lite för många bokstavskombinationer hos dom andra för att gå och hålla fokus.
Finns ju så mycket andra sysslor som t.ex. avbytare kan göra. Stängsling, mocka ut osv.
Det vi testade lite är att göra ett socialt projekt av det, språk och kunskap för nyanlända. Det var i samarbete med svenska kyrkan och gav ett bra resultat jämfört med dom andra projekten.
(vi har volontär-arbetat med nyanlända i några år, dock inte äldre utan 25-40 år).
Minns en kille speciellt, väldigt ödmjuk, lite tyst, muskulös och vaken blick.
Stängslade, gjorde massa tungt jobb, noga, snabbt.
Sedan när han väl mjuknade så kom det fram att hemma hade hans familj haft nästan 1000 hektar, 5-6 stora moderna traktorer, anställda osv. Visade bilder och vi kände oss plötsligt lite dumma att vi gick och visade honom hur man skulle stängsla med våra hemmagjorda stängselstolpar av ek. :)

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

jannee  
#553715 Royal Design är ett företag som i princip bygger hela sin verksamhet på just lönebidragsanställda.
Nu hör detta företag till handels men för övrigt borde det annars vara sak samma.
Arbetslös i Nybro kommun innebär att du mer eller mindre genom arbetsförmedlingens lönebidragssystem får erbjudande om att söka till Royal i Orrefors.
För övrigt är det lite hysch hysch om att nyttja lönebidragsanställda. Inom kommunalt eller statligt troligtvis inga problem annars kommer det där om illojal konkurrens lätt upp.
Ses inte med blida ögon om någon entreprenör "anställer" lönebidragsanställda för röjning eller plantering :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Avslutat-02  
#553716 Ja tror inte på den här vägen med gröna jobb, tycker inte skatteresurser ska användas så.

Sedan att lärlingsjobb kan vara något, det tror ja.

Men den här lekstugan, med nysvenskar som ska röja och vidare.
Nä, det fungerar inte.


Jobbade förut emot en kommun med egen skogspersonal, nysvenskarna röjde bort allt utom det som skulle bort.

När vi satt i möte med AF och SFI och kommunen, så kom det fram, när ja frågade varför nysvenskarna svarade yes yes, på frågan om de för stod vad ja sa och menade,,,,,var på läraren från SFI svarar att: vi lär dem att alltid säga yes, eller ja på frågor, även om de inte förstår.

Ja blev fly förbannad, och rör i från.

Okej att man inte förstår, men säg det då.
Så kan ja ändra orden eller visa vad ja menar..

Detta menar jag är en lekstuga med människor.
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 27 feb 2019, 09:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#553720 Risken är att dessa människor som ” utbildats inom den gröna näringen ” anställs i ett företag som sysslar med gatu och parkunderhåll där lönen ser helt ok ut och följer kollektivavtalet men där de anställda får betala tillbaks en del av lönen till ägaren av företagen för boende i lägenheter som ägs, eller hyrs av företagsägare. Dessutom jobbar de helger och natt för tio kronor mer i timman men löneutbetalningarna visar helt andra siffror. Och dessa företag är upphandlade av de stora drakarna i branschen och har ett årligt resultat som är häpnadsväckande.. :???:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).