Skogsröjning

Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

36 inlägg 19914 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Fredrik Reuter  
#471177 Hej,
Nu är diagrammet uppdaterat och staplarna var för sig. Det var inte fel i datan i den förra men presentationen blev missvisande.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515743 Så, skogen har ett enormt röjningsbehov, samtidigt som jägare klagar på att allt sly röjs bort så det inte finns någon mat till älgen. Får inte ihop det riktigt.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

boksson  
#515744 Är det så tätt att älgen inte tar sig fram?

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Torbjörn Johnsen  
#515745 Intressant reflektion @Mangan !

Det här är värt att grotta i. Jag gissar att:
- Inventeringen anger inte om det finns röjningsbehov eller ej utan om det är röjt eller oröjt
- Skogsägarna väntar med röjning (röjning till slutförband) p g a rädsla för älgskador. (Stamtäta 15-åriga ungskogsbestånd med löv och gran ger ju inte så mycket bete för klövviltet)
- I många plantskogar är RASE så hårt betat och även björk så det knappt finns röjningsbehov men klassas som oröjt (vilket det ju är) vid inventering.

-Mer?

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

r93  
#515786 Ok, har aldrig hört en jägare gnälla för det är för hårt röjt, däremot motsatsen, så det inte går att ta sig igenom planteringarna, Sverige är ett stort land så det är svårt att generalisera.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515788
r93 skrev:Ok, har aldrig hört en jägare gnälla för det är för hårt röjt, däremot motsatsen, så det inte går att ta sig igenom planteringarna, Sverige är ett stort land så det är svårt att generalisera.


Ja när det är nyröjt så kan det gnisslas lite. :lol:

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

r93  
#515789 Sant 😉 😀

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515804
r93 skrev:Ok, har aldrig hört en jägare gnälla för det är för hårt röjt, däremot motsatsen, så det inte går att ta sig igenom planteringarna, Sverige är ett stort land så det är svårt att generalisera.


Botvig - Alarmerande betestryck på skog 2018

Gnälls över att vi röjer för mycket sly.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Hanatorp  
#515806 Jag tycker för min del att det inte är ett stort problem med betning på min fastighet. Jag har ganska mycket sälg, ek och rönn som är i beteshöjd, men jag ser bara betning på ca 20% av dessa. En förklaring skulle kunna vara att jag har på en sida av min fastighet en länsväg och kanske skräms viltet av trafiken och människor på vägen.

Jag tror att de lokala förhållandena med fodertillgång och viltstammar är avgörande för betet, men även att regelbunden närvaro av människor påverkar viltet att undvika betning där människan finns.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

kallen  
#515830 Finns studier bland annat på Tönnersjöhedens försökspark som visar att bete i orörda bestånd är betydligt mindre än i röjda, troligen tycker djuren inte om att gå in i en djungel.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

tyke  
#515904 Det är dax att öka på klövviltstammarna så vi kommer tillrätta med röjningsberget annars får vi ju inget virke i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515921 Ökar vi viltstammarna, så blir det inget virke i framtiden...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

isteskog  
#515932 De fyrbenta röjarna betackar jag mig för! :???:

Användarvisningsbild

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

p till p  
#516018 Nyckelbiotoper artskyddsförordningen o. s. v. gör väl det knappast roligare att röja.

Avatar Fallback

Re: Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516025 Jo absolut. Välskött skog håller mupparna borta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).