Skogsröjning

Passröjning

15 inlägg 10394 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Passröjning

Botvig  
#469062 Hej
Vi var ett gäng ute i helgen och röjde älgpass, då kom det upp en fråga som ingen kunde svara på med säkerhet.
1.Då röjningen sker på många fastigheter där markägaren och jakträttshavaren i endel fall inte är samma samt att röjningen sker på varandras marker ,vem bär ansvaret om det sker en olycka?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Passröjning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469079 Ni själva.
Passröjning vill jag minnas är ett exempel över åtgärder som inte kräver motorsågskörkort och inte är till skoglig nytta för markägaren.

Användarvisningsbild

Re: Passröjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469085 Du behöver inget körkort för någon åtgärd åt någon skogsägare. Förutom om

1) Skogsägaren kräver det.
2) Det är fler än du själv som jobbar där samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Passröjning

Sture Andersson  
#469091
Uvskogen skrev:Du behöver inget körkort för någon åtgärd åt någon skogsägare. Förutom om

1) Skogsägaren kräver det.
2) Det är fler än du själv som jobbar där samtidigt.

Detta måste jag fråga vidare på ,jag har inget kort .Men har funderat på att jag måste ta ett ,för att jag gräver åt folk ,och i bland står ett trä ivägen som jag tar ner .Och jag är som regel ensam och det är ingen som bett mig ta ner trädet.

Avatar Fallback

Re: Passröjning

Botvig  
#469105 Problemet är att vid passröjning kanske man är 2-3 personer som hjälps åt på varje pass.
Ett par änvänder motorsåg eller röjsåg.
Frågan är vad som gäller rent juridiskt om det skulle hända något.
I praktiken löser man ju detta om man bara är överens, men det skulle vara intresant att veta vad som gäller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Passröjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469107
Sture Andersson skrev:
Uvskogen skrev:Du behöver inget körkort för någon åtgärd åt någon skogsägare. Förutom om

1) Skogsägaren kräver det.
2) Det är fler än du själv som jobbar där samtidigt.

Detta måste jag fråga vidare på ,jag har inget kort .Men har funderat på att jag måste ta ett ,för att jag gräver åt folk ,och i bland står ett trä ivägen som jag tar ner .Och jag är som regel ensam och det är ingen som bett mig ta ner trädet.


Se här tidigare inlägg i frågan. Kan vara värt att tillägga att Säker skog är ett kommersiellt företag och inte en av myndigheten utsedd organisation.

Uvskogen - Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Användarvisningsbild

Re: Passröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469110
busholle skrev:Ni själva.
Passröjning vill jag minnas är ett exempel över åtgärder som inte kräver motorsågskörkort och inte är till skoglig nytta för markägaren.

Tja, med tanke på viltbetningstrycket och den debatten, så kan man hävda att markägaren har nytta även av passröjning... Dessutom kan ju jakten ge lite intäkter om den arrenderas ut...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Passröjning

tallen100  
#469132 Ni behöver inget kort, så enkelt är det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Passröjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469134
tallen100 skrev:Ni behöver inget kort, så enkelt är det :mrgreen:

+1

Avatar Fallback

Re: Passröjning

Sture Andersson  
#469363 Om jag fattar detta som skrivits här så behöver jag inget kort för att köra motorsåg hos grannen ,om jag är ensam och han inte bett mig om att ta ner något trä .Han har bara bett mig gräva ett dike,om det sen står ett trä ivägen och jag tar ner det så har han ju inte bett mig om det.
Kom gärna med kommentar nån som har koll på detta .

Användarvisningsbild

Re: Passröjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469364 Du behöver inget ens om han både bett dig och betalar dig.

Avatar Fallback

Re: Passröjning

Sture Andersson  
#469411
Uvskogen skrev:Du behöver inget ens om han både bett dig och betalar dig.

Ok där spara jag in både pengar och tid på nått jag inte behövde, bra .

Avatar Fallback

Re: Passröjning

Sture Andersson  
#469445 Lite förvånad att inte fler reagerar på detta att man helt plötsligt inte behöver motorsågskort.

Användarvisningsbild

Re: Passröjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469452
Sture Andersson skrev:Lite förvånad att inte fler reagerar på detta att man helt plötsligt inte behöver motorsågskort.

Det tror jag beror på att fler faktiskt läst vad som står i bestämmelserna i stället för att tycka baserat på hörsägen. Eller baserat på uppgifter från de som har ekonomiska incitament i detta med "motorsågskörkort". Bl.a jag har ju bifogat arbetsmiljöverket egen tydliga broschyr, så det är inte svårt att faktiskt själv läsa sig till regelverket. Man behöver inte läsa det detaljerade regelverket om man är självverksam.

Men också, vilket ofta sker på forumet, så blandas frågan om vad regler och lagar säger, ihop med vad man tycker. Det är då det kan bli svårt att förstå vad som gäller. Lika för mig kan jag säga både när det gäller "körkortet" som annat. Så numera försöker jag dels läsa, och förstå, källan på egen hand och dessutom hålla isär fakta från vad jag tycker.
Exemeplvis så tycker även jag att det är bra med utbildning där man har kunskapsluckor. Likaså bra att regelbundet pröva sina egna kunskaper och se vad nyt som komit fram. Men det är liksom en helt annan diskussion tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Passröjning

Andreas99  
#469555
Uvskogen skrev:
Sture Andersson skrev:Lite förvånad att inte fler reagerar på detta att man helt plötsligt inte behöver motorsågskort.

Det tror jag beror på att fler faktiskt läst vad som står i bestämmelserna i stället för att tycka baserat på hörsägen. Eller baserat på uppgifter från de som har ekonomiska incitament i detta med "motorsågskörkort". Bl.a jag har ju bifogat arbetsmiljöverket egen tydliga broschyr, så det är inte svårt att faktiskt själv läsa sig till regelverket. Man behöver inte läsa det detaljerade regelverket om man är självverksam.

Men också, vilket ofta sker på forumet, så blandas frågan om vad regler och lagar säger, ihop med vad man tycker. Det är då det kan bli svårt att förstå vad som gäller. Lika för mig kan jag säga både när det gäller "körkortet" som annat. Så numera försöker jag dels läsa, och förstå, källan på egen hand och dessutom hålla isär fakta från vad jag tycker.
Exemeplvis så tycker även jag att det är bra med utbildning där man har kunskapsluckor. Likaså bra att regelbundet pröva sina egna kunskaper och se vad nyt som komit fram. Men det är liksom en helt annan diskussion tycker jag.

Hur ska man tolka arbeten som utförs för egenräkning i undantagen? Jag har trott att det kan jämställas med att om jag ska ta betalt av någon för ett jobb jag har utfört så gäller inte undantagen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).