Skogsröjning

Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

20 inlägg 13211 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

traktorz  
#420958
skogshasse skrev:
Anebotorparn skrev:Har stora mängder smågran som ska bort. Tänkte göra gärdsgård, ev sälja i buntar också. Att ta kull är lätt, att kvista lite besvärligare, lätt att skära fel med motorsågen, och mina gamla röjknivar är klumpiga.. Helst skulle man ju ha en "miniminiskotare". Tacksam för tips eller idéer.


jag har ett liknande jobb till våren så jag har pratat med en uppköpare som bygger gärdsgårdar av materialet men han var bara intresserad av materialet om det var kvistat med yxa. var det kvistat med kedja så var det flisved i hans värld.

Tycker jag låter litet begränsande förstås. Kanske för smala störar i så fall, men till långa roar använder vi själva motorsåg. MS193 & MS201 är lämpliga sågar till uppgiften, med riktigt vassa kedjor förstås för det senvuxna granvirket.
Däremot har jag hört, ställer man ibland krav på att gärdsgårdsvirket, helst ska vara vinterhugget.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Elfving  
#420962 Jag förstår varför uppköparen vill ha störarna kvistade med yxa. Det är stor skillnad på slutresultatet om man bygger gärdesgård av yxkvistade störar och granvidjor eller om man slarvar med motorsågskvistat och använder galvad sträng som vidjor... I slutänden är det inte ens samma produkt man levererar tycker jag, ett stängsel i 1700-tals stil skall inte ha märken efter motorsågskedja!

Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Blivande snickare  
#420965
JensSkoog skrev:
Blivande snickare skrev:Vad är det ni menar är bättre med trä?
Dessutom är kompositskaftet hållbart, bra när någon glömt verktyget ute å flyttar traktorn.. :oops: :mrgreen:

Komposit är hollbart och det ruttnar inte, och om det holler en traktor, så är ju
det bra, men jag gillar mycket bättre känslan av trä i händerna. Trä har en
egen värme i sig, och för mig känns det rätt. Har provat olika saker med
kompositskaft, men för mig känns det inte rätt - blir på ett sätt fel balans.
Men, nu har jag ju användt träskaft i mera än 60 år, och
som ni vet så är gamla gubbar svåra att vända :lol:

Okej, låter som ett klart svar :grin:

Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Anebotorparn  
#420983 Tack för diskussionen och svaren, jag hade väl redan gjort bedömningen att det var ont om genvägar. Det blir nog en enhands Fiskars nya röjkniv eftersom jag redan har för "många" motorsågar (om man nu kan ha det?). Skogsforum är verkligen en trevlig diskussionsplats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handverktyg för kvistning alternativt motorsåg

Hema  
#503642
Blivande snickare skrev:
JensSkoog skrev:
Blivande snickare skrev:Vad är det ni menar är bättre med trä?
Dessutom är kompositskaftet hållbart, bra när någon glömt verktyget ute å flyttar traktorn.. :oops: :mrgreen:

Komposit är hollbart och det ruttnar inte, och om det holler en traktor, så är ju
det bra, men jag gillar mycket bättre känslan av trä i händerna. Trä har en
egen värme i sig, och för mig känns det rätt. Har provat olika saker med
kompositskaft, men för mig känns det inte rätt - blir på ett sätt fel balans.
Men, nu har jag ju användt träskaft i mera än 60 år, och
som ni vet så är gamla gubbar svåra att vända :lol:

Okej, låter som ett klart svar :grin:

Om träskaftet skulle bli dåligt, så går det att byta. Tycker jag är en bra sak.

Men att göra gärdsgårdsstaket av stora "julgranar", hur snabbt kommer inte de att ruttna? Klart det blir kanske smått omöjligt att hitta den mängden undertryckt? Kanske även skillnad på de störar som man har liggandes och de man slår ned i backen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).