Skogsröjning

Hur hanterar ni....

5 inlägg 4524 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur hanterar ni....

Hasaro  
#409831 Denna fruktansvärda plågan och irritationen som kallas ÄLGFLUGOR!!! Finns det nått som hjälper, myggmedel djungelolja eller nån huskur?

Har gjort några försök att vara ute och röja men det varar en tank eller två sen ger jag upp med håret fullt av dom...

Klippte även ner håret till 10 mm för att lättare bli kvitt dom :D Men irritationen vinner ändå.

Är det helt enkelt inget annat val än att vänta på kallare tider? Har inte haft några problem med dom tidigare år. Men då har man nog inte börjat röja förens frosten har kommit.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur hanterar ni....

Fredrik Reuter  
#409832 Hej,
Om det är till något tröst så är du inte ensam. Det söks frenetisk på skogsforum om Älgflugor just nu den tråd som leder i antalet läsningar är Bett av älgflugor? . Kanske kan du via den hitta något som hjälper.

Personligen har jag inte gjort det, inför Gallringsdagarna var det bitvis tjockt med älgflugor. Jag gav upp till slut och körde på ändå. Det funkar ett tag, sedan inser man hur många som krupit innanför tröjan och man blir vansinnig igen.

Jag körde lite tester med myggsprayer mm, inget verkade bekomma dem.

Avatar Fallback

Re: Hur hanterar ni....

jannee  
#409862 Jag kanske haft tur de två dagar jag provade med att RIKLIGT duscha hela huvudet och halsen med AXE deodorant.
Lade på så rikligt att jag nästan for lite illa av doften (lukten). Men i vilket fall som helst var jag dessa 2 dagar helt befriad från anfall av älgflugor. När jag sedan dag 3 återigen gick och röjde (med samma illaluktande kläder) dock obesprutat huvud fick jag en handfull älgflugor.

Avatar Fallback

Re: Hur hanterar ni....

Tinna  
#409954 Jag andvänder insektsmedel som jag har till hästarna annars, ultra shield, sprayar på huvtröja och drar den över huvudet, jag har massor med hår dom skulle mysa i annars! Det tar inte bort dom helt, men hjälper en del... Vet inte hur nyttigt det är för människor... Men nåt ska man ju dö av! :-D

Användarvisningsbild

Re: Hur hanterar ni....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409975 Enligt Skogma ska deras Total Stop även fungera mot älglus http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=141
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).