Skogsröjning

Röja eller inte?

27 inlägg 16369 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29708
Palms skrev:Kul att ni gör en björkskog, jag har en tendens att vilja lämna mer björk än vad som behövs, det är fint med glest bestånd av stora björkar. Vi har ju avtal som måste följas men det brukar bli som björk-alléer vid vägkanterna där jag har röjt :lol:


Björk är mycket vackert, tyvärr blir det bara fulbjörkar här på västkusten, och inte hjälper älgen till.


Det skär i mitt hjärta varje gång jag röjer bort en granplanta för att lämna plats för björk... Måste stålsätta mig. Finns det några piller man kan ta för att döva smärtan, som ni röjare använder? 8)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31797 Så här kan det gå om man väntar för länge med förstaröjningen, den här trakten är planterad med tall för 9 år sen.
Björken växer så det knakar just här och har tryckt undan all tall, endast små granar kvar under lövet.
Syns grymt dåligt på bilderna, de är fotade med en mobilkamera, ska försöka komma ihåg riktiga kameran och byta ut bilderna nån dag.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31992 Om björk växer jättebra,är då tall rätt trädslag att plantera på den marken?

/Nisse

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32204 Björken växer jättebra överallt här...
På den här trakten har naturen och vi som röjt bytt träslag, det blir en fin granskog här istället, med inslag av björkdungar :lol:

   TS
Avatar Fallback
Skogsmullle  
#35479 jo klarm man ska röja! det ökar ju ljusinsläpp och näringstilförsel.. brukar jämföra men ett julbord där man har bjudit tio gäster och lagat mat för tio men sen kommer bara sex stycken men det är samma mängd mat. det säger sig ju nästan själv. och alla skogsägare som menar att det är för dyrt kan jag ju säga att de får tillbaka det i framtiden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja eller inte?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587634 Och vad tycker ni nu då, sisådär 11 år och en klimatdebatt med dystopiska inslag, senare?
Själv så vacklar jag en aning men fortsätter röja.

Avatar Fallback

Re: Röja eller inte?

isteskog  
#587649 RÖJ!!!!! 🙂 👍 🌲

Avatar Fallback

Re: Röja eller inte?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587668 Alla irrläror om lönsamma energigallringar i oröjda bestånd har kommit på skam. Likaså allt surr om den väldiga virkeskvaliten i oröjda bestånd.

Avatar Fallback

Re: Röja eller inte?

Tralsmo  
#587670 Röj. Nästan det viktigaste av allt.

Användarvisningsbild

Re: Röja eller inte?

Loggerslife  
#589366 Man bör röja sina bestånd, både löv och barr. Det ger bättre netto vid gallring och det ser betydligt snyggare ut.

Lyckas man som inköpare eller maskinförare att övertala markägaren om att en röjning behövs så har man vunnit mycket. 🙏

Sen är en ganska viktig detalj att man försöker skära ner och få ner röjstammarna på marken, det är lite huvudvärk för maskinföraren när där står en massa indiankojor överallt i gallringen . Detta gör också att när man matar in hugget virke så kan det slå snett mot en koja och fara iväg och skada en stam som är tänkt att sparas.

Men detta är ju ett ämne som alltid stöts och blöts om det ska röjas eller inte, men var och en har ju faktiskt rätten att bestämma själv. 😊

Avatar Fallback

Re: Röja eller inte?

Amatörhuggare 62  
#589423 Jo ,nog är det grannare, när skogen är röjd.

Avatar Fallback

Re: Röja eller inte?

isteskog  
#589425 Gran(nt) ser det då ut! 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).