Skogsröjning

Börja att arbeta med röjning

7 inlägg 9949 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Börja att arbeta med röjning

J.P  
#404271 Hej.

Jag trivs väldigt bra i naturen och vill gärna göra skogen till min arbetsplats. :smile: Jag vill börja att arbeta med skogsröjning och har lite funderingar som jag hoppas att ni kan svara på.

Jag har anmält mitt intresse till en kurs som heter Röjsågskörkort Nivå RA RB via Skogsstyrelsen.
- Det står inget om något grönt kort, SYN-utbildning eller så men det kanske ingår. Vad för certifikat behöver man för att jobba förutom själva körkortet?

- Klarar man sig med röjsågskortet till att börja med eller behöver man även för motorsåg?

- Hur ser arbetsmarknaden ut?
Min tanke är att jag ska börja med att hitta ett jobb över vintern söderut, jag är själv bosatt i Pite. Som grön så är det väl svårt att få in en fot men jag är inte rädd för fysiska jobb och tycker att ackord är bra så att man kan påverka sin lön genom hårt jobb.

- Och en sista fråga. Förekommer det att skogsarbetare tar med sin hund till jobbet och inte då i en bil hela dagen? Är det accepterat? Jag förutsätter då att man har väldigt bra pli på hunden och att denne inte påverkar jobbet.
Jag har själv ingen hund just nu men vill väldigt gärna skaffa en i framtiden.

Tack på förhand. Ha en bra dag. :smile:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Börja att arbeta med röjning

T Landström  
#404276 Finns det något krav på RA RB kortet om man ska röja hos andra?

Användarvisningsbild

Re: Börja att arbeta med röjning

Göt  
#404278 Röjningskörkortet är nog inte nödvändigt på samma vis som motorsågskörkortet

Avatar Fallback

Re: Börja att arbeta med röjning

hfab  
#404288 Som arbetsgivare har jag ganska bra koll på läget.
Du ska ha praktisk och teoretisk utbildning på röjsåg för att uppfylla arbetsmiljölagen.
Vill du arbeta hos en entreprenör ska du i de flesta fall ha gröntkort (SYN-NUTUR) om du vill arbeta mer än 3 månader.

Är du inte rädd om hunden kan du ta med den ut i röjskogen.

Som arbetsgivare anser jag att vilja är viktigare än alla kurser.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Börja att arbeta med röjning

J.P  
#404383 Tack för svaren. :smile:

Det framgick inte om det ingår grönt kort men det borde det ju göra. Jag får efter höra efter när dom kontaktar mig.

Tänker du att hunden kan skada sig? Om man inte kan ha hund med sig så är det ingen deal-breaker, då får jag vänta med det.

Ja jag gillar fysiska jobb och att vara ute. Jag har bl.a haft ett fysiskt jobb där jag var ute i princip hela arbetsdagar året runt och så har jag även jobbat som flyttkarl m.m.
Om ens dagliga jobb blir som ett ordentligt träningspass så är det ju kanon och med envishet kan man komma långt!

Då ska jag försöka hitta en arbetsgivare som vill satsa på en. Efter det så har man en riktigt bra ny referens och kan börja "skapa sig ett namn" i branschen. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Börja att arbeta med röjning

Peter Vinter  
#545011 Hej,

läser ditt inlägg, är i samma situation, och undrar hur det gick.
Har du "grönt kort"? vad betalade du för detta i så fall.
Vet du om man kan komplettera ett motorsågskort med andra utbildningar för att det ska bli grönt, eller måste man köpa hela paketet?

Avatar Fallback

Re: Börja att arbeta med röjning

hardman  
#545094 Grönt kort är en separat kurs. Runt 9000 kr kostade det för några år sen om ja kommer ihåg rätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).