Skogsröjning

Realistiskt röjningskalkyl?

13 inlägg 12127 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Realistiskt röjningskalkyl?

Axl  
#398419 Jag stör mig på att alla kalkyler som ska visa på lönsamheten i röjning enligt mig ligger alltför långt från verkligheten. I senaste skogen har dom en artikel med en kalkyl där kostar en ungskogsröjning 1750 kr/ha och en oröjd 1a gallring vid 14 m ger netto. Det framgår inte var i världen eller viken bonitet det handlar om. Jag ifrågasätter inte lönsamheten i röjning men det hade varit intressantare med en mer välgjord kalkyl. Har ni något bättre exempel?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398428 möjlighet att kopiera räkneexemplet? 1750 kr/ha för en hektar låter extremt lättröjt, vi har några sådana objekt per år, då är det att ta bort någon dubbelstam här och där...

Användarvisningsbild

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

Kebbe  
#398429 Ja jag håller med dig. Kunskapdirekt har ju en del exempel och kalkylprogram på sin sida och bland verktygen, men de stämmer illa. En förstagallring på 14 meter välröjd och vid väg kanske kan gå plus i dalom, men de är inte många som ser ut så.
Jag har svårt för att finna röjningar som går att göra för under 2000kr/ha, de flesta hamnar kring 2500-3500kr/ha.

Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

Power Major  
#398441 Låt säga att du betalar 330kr/tim till A. och hen gör 8 tim/dag.
330 x 8 = 2640 kr/dag

Realistiskt är att hen ligger på 0,5 - 0,8 ha/dag i ungskog.

2640 / 0,1 = 26400 kr/ha
2640 / 0,2 = 13200 kr/ha
2640 / 0,3 = 8800 kr/ha
2640 / 0,4 = 6600 kr/ha
2640 / 0,5 = 5280 kr/ha
2640 / 0,6 = 4400 kr/ha
2640 / 0,7 = 3771 kr/ha
2640 / 0,8 = 3300 kr/ha
2640 / 0,9 = 2933 kr/ha
2640 / 1,0 = 2640 kr/ha

Om man ska få ihop dagsförtjänsten på 2640 kr, måste man röja 1,5 ha/dag om man lagt pris på 1750 kr/ha.
= 1 ha på 5 tim och 18 min.

Är det någon som kan göra det i ungskogsröjning så vill jag anställa den HULKEN på stående fot.
Förutsatt bra resultat.

Gjorde 45 ha på en fastighet i fjol md varierande förhållande på bestånd och terräng, låg då på allt
från 0,3 - 3,2 ha/dag.

Titta hellre på resultatet än kronor och ören.
Bättre med någon som röjer sansat än en tornado.

Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

nalle34  
#398443 Den som går på tidningens skogens pris uppgifter tycker jag synd om. Har lagt ut anbud på ungskogs röjning och skulle betala ca. 4000 ha och på sista röjningen innan gallring ca. 2500 ha. Gäller mellan Sverige. Vill inte med hänsyn till röjarna säga exakt var. Sen känner jag INGEN serigös skogs ägare som röjer EN gång innan gallring.

Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

Weavens  
#398471 Tycker att kalkylerna är helt orealistiska. En röjningskalkyl bör vara mer utförlig än vad den är idag.
Dessa kalkyler är baserade på stam antal och höjd men tar ingen hänsyn till trädslag, stenig terräng, lutning, antal snöbrotts områden och lutande trädgrupper "eftersatta röjningar har en tendens att ha sådana områden", är det konflikt bestånd eller är det lätt att välja huvudstammar? Man kan göra listan lång vilket gör det nästan omöjligt att ha en kalkyl för att få rätt pris.

Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

Axl  
#398481 Min fråga blev kanske lite fel det jag funderade på var räntan på pengarna man satsar på röjning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

jannee  
#398489 Ska man hårdra det riktigt är kanske det lönsammaste man kan göra efter en slutavverkning = ingenting.
Du får ingen kostnad för:
Markberedning
Plantor
Plantering
Varken för 1:a röjning, eller 2:a och 3:e röjning.
1:a gallringen som kanske kan gå jämt upp slipper du också.
Frågan är sedan hur mycket mindre du får för din naturskog mot en välskött skog när du säljer alltihop.
Vad tror ni experter :?:
Självklart är man ute för att sälja fastigheten eftersom man tidigare visat sådan brist på intresse :grin:

Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

isteskog  
#398496 Om Skogsstyrelsen sover och inte kollar upp att det är föryngrat så har du klarat steg1
Rasar inte skogen omkull i någon storm, med lagkrav på tillvaratagande har du klarat steg2
Är det någon dumjä-el som vill köpa en djungel har du nått steg3 ......
..... Om inte någon myndighet anser att det är en framtida skyddsvärd skog förstås .... :lol:

Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

Ratelle  
#398527 E

Användarvisningsbild

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398579 Jag tror att vissa av de där röjkostnadskalkylerna inte har uppdaterats på väldigt länge. Dels så är det mycket mer omkostnader idag och sen växer underväxten upp mycket snabbare än för bara 10 år sen, känns det som iaf.

Det är lite tråkigt att det är så exakta priser just med tanke på att det skiljer sig så mycket beroende på bonitet och terrängförhållanden. Sen tror jag också att de räknar med effektiv tid?
Lägger du ner några minuter på att hämta dunken och fila på varje tank så blir det ju en del dötid på en säsong, för att inte tala om flytter mellan olika trakter.
I ren röjprestationskostnad så kan de där kalkylerna säkert vara nära sanningen.

Hur man kommer fram till att en oröjd förstagallring ger netto vet jag inte, låter ju jävligt bra att bara plantera skogen och sen rulla tummarna till de har nått gallringshöjd! Fantastiskt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398582
Weavens skrev:Tycker att kalkylerna är helt orealistiska. En röjningskalkyl bör vara mer utförlig än vad den är idag.
Dessa kalkyler är baserade på stam antal och höjd men tar ingen hänsyn till trädslag, stenig terräng, lutning, antal snöbrotts områden och lutande trädgrupper "eftersatta röjningar har en tendens att ha sådana områden", är det konflikt bestånd eller är det lätt att välja huvudstammar? Man kan göra listan lång vilket gör det nästan omöjligt att ha en kalkyl för att få rätt pris.



Håller helt med, röjjer hellre en tät tallsådd låt säga 10000 röjstammar 3 meter hög på en fin tallhed, än att röja ett blandbestånd av gran och björk på 7000 röjstammar som är 2 meter högt där en kraftigt markberedning har skett och med viss lutning. Enligt alla röjningskalkyler hade priset för tallsådden varit betydligt högre trots att den går snabbare per/ha att utföra... Själv så har man aldrig satt priser utefter enbart stamhöjd och antal röjstammar...

Förra året hade vi totalt 3 ungskogsröjningar som var prissatta till 1750kr/ha, varav 2 av dem hade man själv lagt priset på. Dessa var faktiskt de trakter vi tjänade nästan mest på. Eftersom de var i princip inget röjningsbehov, så man hann i snitt med 2,5-3 ha/dag/person. Rena tallbestånd med 0 löv och 0 gran på. Många hade nog skippat att röja dessa områden hehe...

I år ligger de lättaste röjningarna på 1900 kr/ha... men de är som sagt extrema skillnader i bonitet, terräng osv beroende på var i landet man befinner sig...

Avatar Fallback

Re: Realistiskt röjningskalkyl?

Weavens  
#398583
SkogsGotte skrev:
Weavens skrev:Tycker att kalkylerna är helt orealistiska. En röjningskalkyl bör vara mer utförlig än vad den är idag.
Dessa kalkyler är baserade på stam antal och höjd men tar ingen hänsyn till trädslag, stenig terräng, lutning, antal snöbrotts områden och lutande trädgrupper "eftersatta röjningar har en tendens att ha sådana områden", är det konflikt bestånd eller är det lätt att välja huvudstammar? Man kan göra listan lång vilket gör det nästan omöjligt att ha en kalkyl för att få rätt pris.



Håller helt med, röjjer hellre en tät tallsådd låt säga 10000 röjstammar 3 meter hög på en fin tallhed, än att röja ett blandbestånd av gran och björk på 7000 röjstammar som är 2 meter högt där en kraftigt markberedning har skett och med viss lutning. Enligt alla röjningskalkyler hade priset för tallsådden varit betydligt högre trots att den går snabbare per/ha att utföra... Själv så har man aldrig satt priser utefter enbart stamhöjd och antal röjstammar...

Förra året hade vi totalt 3 ungskogsröjningar som var prissatta till 1750kr/ha, varav 2 av dem hade man själv lagt priset på. Dessa var faktiskt de trakter vi tjänade nästan mest på. Eftersom de var i princip inget röjningsbehov, så man hann i snitt med 2,5-3 ha/dag/person. Rena tallbestånd med 0 löv och 0 gran på. Många hade nog skippat att röja dessa områden hehe...

I år ligger de lättaste röjningarna på 1900 kr/ha... men de är som sagt extrema skillnader i bonitet, terräng osv beroende på var i landet man befinner sig...


Har nog aldrig legat under 2500kr/ha på ungskogar. Dessa tallhedar som hamnar lägre än det i pris är det oftast inget behov av någon röjning. Däremot har man dansat igenom röjningar inför slutavverkning under tusenlappen fastän att det inte heller är något behov av en röjning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).