Skogsröjning

Objekt för kedjeröjare?

12 inlägg 6112 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Objekt för kedjeröjare?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347968 Vad tror ni, Är detta ett vettigt objekt för en kedjeröjare?

20151025_132342.jpg


Magnus M



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Objekt för kedjeröjare?

JensSkoog  
#347971 Ingen tvekan, enligt mig. Där skulle jag gått in med min KM130R och sektionsfälld ner allt som ska bort. Går självklart snabbare med ordinarie röjsåg, men så mycket blir hängande. Jag gillar att få det ner på marken, men jag är ju definitivt inte proffs :mrgreen: Dom som röjer på tid eller akkort, rasar ju genom det där med sågen. Senn ser det illa ut, men efter lite blötsnö är mestadelen nere.

Användarvisningsbild

Re: Objekt för kedjeröjare?

Erre  
#347978 Där hade inte jag gått in med annat än en kedjeröjare.
Kommer bli mycket hängande å då är det smidigt att kunna kapa av flera gånger, högt som lågt.
Som JensSkoog säger löser snön det för ögat, men om man ska gå i det vill jag ha ner det på marken med en gång.

Användarvisningsbild

Re: Objekt för kedjeröjare?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347997 Jag har aldrig provat en men jag skulle få låna en av handlaren o prova. Ska bli intressant.
Tack för inputen.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Objekt för kedjeröjare?

JensSkoog  
#348008 Du får dela med dig när du provat, och ta lite bilder så vi ser hur det gått.

Avatar Fallback

Re: Objekt för kedjeröjare?

jannee  
#348050 Har bara en vanlig röjsåg, med den tror jag det skulle gå betydligt fortare än med en kedjeröjare, å andra sidan struntar jag fullkomligt i om det blir något hängande.
Rena smörkörningen med en Strandklinga :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Objekt för kedjeröjare?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348054 Håller med Janne, går garanterat snabbare med en vanlig röjsåg. Men ser ju kanske inte lika snyggt ut just efteråt.

Avatar Fallback

Re: Objekt för kedjeröjare?

Amatörhuggare 62  
#348056
1445884408_m_20150919_071016.jpg[/attachment[attachment=0]1445884437_m_20150919_145812.jpg
1445884408_m_20150919_071016.jpg
Här har jag använt kedjeröjaren

Användarvisningsbild

Re: Objekt för kedjeröjare?

Erre  
#348059
jannee skrev:Har bara en vanlig röjsåg, med den tror jag det skulle gå betydligt fortare än med en kedjeröjare, å andra sidan struntar jag fullkomligt i om det blir något hängande.
Rena smörkörningen med en Strandklinga :mrgreen:


Ja den som fortast röjer ner 20 stammar i detta är givet en klingröjsåg. Men sen då?? Hur sker förflyttning i det kaos med stammar som blir när man har ett riggrör framför sig?
Där är fördelen med kedjeröjaren.
Du kan ha svärdet 30-40 cm framför dig för att i nästa sekund ha det 130-140 cm framför dig utan att ha tagit ett steg eller rört dig med överkroppen. Bara genom att röra på armarna. Hänger ett träd över huvudet på dig i det stråk du ska fram i, jag såga då av det allt mellan 3m upp å backen. 8).
Jag är glad amatör, röjer bara på egen mark.
Men jag hade absolut haft en kedjeröjare i det beståndet.

Avatar Fallback

Re: Objekt för kedjeröjare?

jannee  
#348081 Eftersom de endast stå lite på lut är de "fällda" stammarna aldrig i vägen, du har dem på marken och måste kliva över eller på dem :mrgreen:
Gäller bara att få dem att luta åt rätt håll - för annars - blir det problem :grin:

Användarvisningsbild

Re: Objekt för kedjeröjare?

Erre  
#348083
jannee skrev:Eftersom de endast stå lite på lut är de "fällda" stammarna aldrig i vägen, du har dem på marken och måste kliva över eller på dem :mrgreen:
Gäller bara att få dem att luta åt rätt håll - för annars - blir det problem :grin:


Haha. Hoppas du inte är fetare än ett järnspett jannee. Annars blir det nog problem att gå mellan alla dom stammarna, stående eller lutande. :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Objekt för kedjeröjare?

jannee  
#348086 Tvärtom :grin: , gammal hederlig chaufför, ja då kan du tänka dig själv - alltid airbagen med, lufsar fram som en mindre ångvält. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).