Skogsröjning

Dags att röja en andra gång?

24 inlägg 10756 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342118 åberg, tror du björken kommer ikapp nu? Tänker mig att granen håller undan.

svampbob, kan så vara. Andra delar så har granen slutit sig och där kan det nog räcka med en röjning strax innan gallring. Men där bilderna är tagna är det torrare och magrare. Kanske därför granen inte har täckt över riktigt.

Det är en 5-6 ha, så det tar sin tid.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

jannee  
#342123 Man kan ALDRIG röja för mycket eller för tidigt, avgörande är om man har tid eller ork. Tänker du leja så vänta tills du ämnar göra en första gallring.
Då hyr du in en lett eller annan öststatare, blir billigast och så gör snåla bönder, visserligen förlorar du i tillväxt men du kommer aldrig att få tillskansa dig någon intäkt från någon slutavverkning.
Vill du maximera tillväxten - RÖJ. Skiter du i vilket - VÄNTA
Fördelen med att fuska med röjningarna är det knappt kommer att synas när du väl gjort sista röjning/ första gallring. Ingen vet hur det kunde sett ut om skogen sköts/röjts optimalt. Dessutom DIN EGEN skog du gör m.a.o. som du själv finner bäst.

Användarvisningsbild

Re: Dags att röja en andra gång?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342149 Björken är inte ikapp granen så mitt råd som jag även skulle skrivit om jag gjort plan på fastigheten är röj om 2-3 år då hinner granen sluta sig och du slipper underröjning på de största delarna. Detta råd efter vad jag sett på bilderna.

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

åberg  
#342226
Mangan skrev:åberg, tror du björken kommer ikapp nu? Tänker mig att granen håller undan.


Ursäkta om det lät som att jag tror eller vet nåt, för det gör jag inte. Det var för att jag vill veta som jag frågade.

Användarvisningsbild

Re: Dags att röja en andra gång?

svampbob  
#342273 Relativt sett så är detta skogligt ett I-landsproblem. Hur många hundra tusen ha finns det inte med skog i den höjden som aldrig har varit i närheten av en röjsåg?

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342398 Det visar sig vara 8 år sedan det blev röjt, antagligen lite för tidigt. Lutar åt att jag försöker springa över det i höst, skall försöka i oktober innan gallringssäsongen sätter igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Hanatorp  
#343445 Hur höga är granarna, hur långa är årsskotten och vilket förband har granen.
Det är svårt att bilda sig en uppfattning på en bild när man inte har någon referenspunkt. I mina ögon ser det ut som om granarna är 4-5 meter och årsskotten 30 cm och då skall det mycket till om björkarna skall komma ifatt igen. I synnerhet om granarna står med litet förband och boniteten är bra. Blir det däremot alltför öppna ytor mellan granarna så ljuset når ner till björkarna och boniteten inte är så hög så kan de kanske komma ifatt. :smile:

mvh

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Konsult  
#344941 Tycker det ser trångt ut. In och röj.

Användarvisningsbild

Re: Dags att röja en andra gång?

SHR  
#345123 Såga!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).