Skogsröjning

röjjacka

11 inlägg 5729 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl

röjjacka

özach  
#328834hej , är det nån med erfarenhet av Husqvarnas röjjacka ???? vadderade i axlarna borde vara
avlastande för axlar , har hva byxor som jag tycker är bra å sköna ! :geek:

TS
Stihl

Re: röjjacka

Pensionär  
#328901Jag använder den jackan, riktigt bra å skön.
Men just vadderingen i axlarna har jag tagit bort för den satt aldrig på plats.
Med Balance XT sele så har man ju nästan all tyngd på höften ändå så axlarna klarar nog sig.

Användarvisningsbild

Skog10  
#887037Någon som har erfarenhet avTimberman röjjacka och kan ge ett utlåtande? Storlek? Hur bra är ventilationen vid varma temperaturer? Jag tycker att det är ganska svårt att hitta en bra jacka för röjning som har en slimmad passform (försvåra för insekter att krypa in) och tillräckligt tjockt tyg för att förhindra bett, samtidigt som den har hög andningsförmåga. Alla former av membran faller bort.
https://skogma.se/p/timbermen-roejjacka ... 6057029007

Användarvisningsbild

Vildmark  
#887046Jag använder husqvarnas jacka men är det varmare än 5 grader ute så är det långärmad tshirt som gäller. Det finns lufthål i armhålor men den blir väl varm om man jobbar hårt. Den har också en tendens att suga åt sig en massa smuts från våta björkar med mera. Husqvarnas långärmade tshirt är bra. När det gäller röjbyxor så tycker jag att stihls byxor är bäst. Förstärkningen nedtill är bra mot björnbärsris. Finns även öppningsbara lufthål bak på låren. Körde 2.5ha förröjning idag med regnkläder och det var tokvarmt... såhär års är allt för varmt.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887066Jag använder en långärmad funktionströja. Bomull är värdelöst, blir fort sur av svett.

Användarvisningsbild

lv_101  
#887068Lägger till en fråga : Finns det någon långärmad tshirt/funktionströja som båda andas bra och stoppar bromsbett och mygg ? Just broms är besvärande här om man envisas med att gå ut i skogen på den här tiden.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#887069Troligtvis finns det ingen sval tröja som stoppar mot bett. Man får vara hårdhudad.

Användarvisningsbild

Skog10  
Vildmark skrev:Jag använder husqvarnas jacka men är det varmare än 5 grader ute så är det långärmad tshirt som gäller. Det finns lufthål i armhålor men den blir väl varm om man jobbar hårt. Den har också en tendens att suga åt sig en massa smuts från våta björkar med mera. Husqvarnas långärmade tshirt är bra. När det gäller röjbyxor så tycker jag att stihls byxor är bäst. Förstärkningen nedtill är bra mot björnbärsris. Finns även öppningsbara lufthål bak på låren. Körde 2.5ha förröjning idag med regnkläder och det var tokvarmt... såhär års är allt för varmt.

Tack, då vet jag vilken jacka jag inte skall köpa. 😀 Jag har sneglat lite även på den. Jag provade idag en billig, tunn jacka i polyester (typ mellanlagersjacka) och den verkar lite lovande i alla fall om det bara är mygg som stör. Det var dock väldigt lite insekter av den värre sorten i farten så något egentligt test var det väl inte. Röjbyxor som är tillräckligt långa i benen ( d v s i 100+ -storlekar) verkar inte att gå att få tag i.

r93  
#887145En fjällrävenskjorta i G1000 ?
Eller blir det för varmt?

Byxorna klarar ju mygg å broms, har ett par urgamla av modellen vidda, dom trycker jag är ganska svala och behagliga på sommaren.

Användarvisningsbild

lv_101  
#887146Just det ja, G1000. Har själv ett par 25 år gamla G1000 byxor som jag använder ibland fortfarande. Tycker också dom är svala och sköna. Får kolla vilka skjorter som finns idag.

Användarvisningsbild

Elis76  
#887167Jag har ett par orange röjarbyxor i kraftigt tyg och skarp nyans från Ullareds Lantmän. Till det en t-shirt och långärmad skjorta. Är det kyligt lägger jag till en jacka från blåkläder.

Jag tycker inte man behöver överdriva med dyrköpta kläder när man röjer. Riktiga skor är dock viktigt samt hjälm med visir och extra skyddsglasögon. Jag har varit med om kvistar som både letat sig in under visiret och slitit av hjälmen. Första förband icke att förglömma

Myggen är jag imun mot som Norrbottning.

😉

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).