Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729106 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#337421 Är det röjt en gång tidigare? Jag tycker att tallen ser ut att ha klarat sig för bra mot björken

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

zeetorg  
#337437 Verkligen kul att röja när det blir så fint och tydligt resultat!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#337521 Jo, det är roligt när det går att se resultat ganska omgående. Det är ganska klen björk så det har nog blivit röjt före min tid.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337559 Har fortsatt med röjningen. Har fått till en före och efterbild på samma ställe.
Röjning före.JPG

Röjning efter.JPG

Här står jag uppe i sluttningen och fotograferar nedåt. När jag kommer lite längre upp i backen så minskar botten växten. Så det blir lite mer lättröjt.
004.JPG

Det kanske inte syns så väl på bilderna hur grovt det nedsågade är. :sad: Man får intala sig själv att det är syrfällning o inte röjning. :wink:
009.JPG

Med tanke på hur bra det har växt tidigare, så lär det bli åka av nu. :grin:
006.JPG

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#337567
Vedmaskin skrev:Det kanske inte syns så väl på bilderna hur grovt det nedsågade är. :sad: Man får intala sig själv att det är syrfällning o inte röjning. :wink:

Grymt jobbat! Björkskogen bli vacker när man får glesad ur den lite :grin:
Som den snåljåp jag är, tänkte jag strax jag såg bilderna att här ligger mycket bra ved! För mig är det värsta i björkröjningen å lämna stammar grövre än snusdosan i skogen :cry:
Senast redigerad av JensSkoog sön 26 jul 2015, 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

markalyckan  
#337571 Du har gjort detta riktigt bra. Det är roligt att röja när man får bra resultat. Bara hoppas det inte kommer en massa blötsnö i vinter som tynger ner topparna.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#337591 Ibland så gråter man nästan när man kapar ner rejäla vedbitar och även klena massavedsträd...... men kommer man dit några år senare och ser hur ungskogen växt till sig efter röjningen så fylls man med en god känsla att åtgärden var riktig. Har sett alldeles för många s.k vedtag som inte blivit åtgärdade i tid! :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337666 Hav tröst go vänner. Det går en fin traktorväg där jag stod och fotograferade. Så det finns förutsättningar att rädda lite ved. :grin:

Nu när det närmar sig hektaret som är röjt. Så har man fått lite perspektiv på det man började röja.
På en del ställen är det luckor. Även att det är lite sent i starten, då är stammarna lite klenare. Då sparar man gärna någon extra.
Känns som att man var lite feg i början, sett till stammantalet. Men det är luft mellan kronorna.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Rydiander  
#338020
ImageUploadedByskogsforum forum1438255126.828368.jpg
Är rätt ny skogsägare till 63 hk i södra Småland och laddar upp min första röjningsbild! Röjt fram löv intill ett surare parti som syns till vänster på bild. Så tätt var det från början överallt. Ska ta lite grövre björk till vintern till spisved. Försöker lyssna och läsa av andras åsikter och sen göra vad jag själv tror på.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#338021 Fortsätt så Rydiander! Röjningen ser bra ut :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Rydiander  
#338026 Tackar, ja det känns bra efteråt när man har sly upp till magen av nerröjt [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338032 Ser bra ut. Å lite vedhuggning på det så blir ännu bättre. :)

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#338571 Äntligen klar med den älgbetade ungskogsröjningen! 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338572 Får bara hoppas att älgarna inte går ett varv till. :???:

Ser bra ut. :-BD

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#338573 Det mesta har vuxit ur älgbetningshöjd. Bilden visar en kant mot äldre skog som har skuggeffekt och kommit lite efter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).