Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732552 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#722170 Jag har ett likartat bestånd fast med rotuppslag av Asp. Det vart hårt betat av Älg under ett antal år o hölls som mest i snödjupshöjd. Nu har det satt fart o blivit ca. 4,5 - 5 högt, men f.n så tätt. Det sägs ju att det inte blir nån särskilt bra kvalitet på rotuppslag. Men då det ändå fyller ett syfte som CO2 lagring, fågelhabitat, betesträd, så blir ju frågan hur MYCKET man behöver ta för att öka tillväxten / förbättra kvalitet då de även har hjälp av moderträden med sin försörjning.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

80-90  
#722175
Tåndemåla skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Wb0y5tgyYgs

Efter röjning filmat från samma stubbe!
Kvar står nu 7500 st/ha vilket är i stort sätt alla som var raka nog och utan kraftiga klyckor.

Drömröjning 👍blev väldigt bra 👍 gott jobbat

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#722176
Tåndemåla skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Wb0y5tgyYgs

Efter röjning filmat från samma stubbe!
Kvar står nu 7500 st/ha vilket är i stort sätt alla som var raka nog och utan kraftiga klyckor.


Ser bra ut!

Vid vilken höjd räknar du med att det ska vara slutröjt och hur många stammar/ha siktar du på då?

Hur många stammar/ha vill du ha kvar till slutavverkning och hur många gallringar tänker du dig för att komma dit?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#722192
Älgfoderodlare skrev:Jag har ett likartat bestånd fast med rotuppslag av Asp. Det vart hårt betat av Älg under ett antal år o hölls som mest i snödjupshöjd. Nu har det satt fart o blivit ca. 4,5 - 5 högt, men f.n så tätt. Det sägs ju att det inte blir nån särskilt bra kvalitet på rotuppslag. Men då det ändå fyller ett syfte som CO2 lagring, fågelhabitat, betesträd, så blir ju frågan hur MYCKET man behöver ta för att öka tillväxten / förbättra kvalitet då de även har hjälp av moderträden med sin försörjning.

Krafts röjkniv, en klassiker inte långt ifrån där du växte upp, odlarna! Har själv en 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#722195
isteskog skrev:
Älgfoderodlare skrev:Jag har ett likartat bestånd fast med rotuppslag av Asp. Det vart hårt betat av Älg under ett antal år o hölls som mest i snödjupshöjd. Nu har det satt fart o blivit ca. 4,5 - 5 högt, men f.n så tätt. Det sägs ju att det inte blir nån särskilt bra kvalitet på rotuppslag. Men då det ändå fyller ett syfte som CO2 lagring, fågelhabitat, betesträd, så blir ju frågan hur MYCKET man behöver ta för att öka tillväxten / förbättra kvalitet då de även har hjälp av moderträden med sin försörjning.

Krafts röjkniv, en klassiker inte långt ifrån där du växte upp, odlarna! Har själv en 👍


Smedjan hade han ju bara ca. 400 m ifrån där vi bodde då. Jag har nog 5 eller 6 st. Jag var nog inte där lika ofta o hjälpte till i tillverkningen som hos "Lorentzon's" snickeri. Men man har nog sågat / slipat en del av de skaft som varit med o danat svensk skog !

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722217
alias skrev:
Tåndemåla skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Wb0y5tgyYgs

Efter röjning filmat från samma stubbe!
Kvar står nu 7500 st/ha vilket är i stort sätt alla som var raka nog och utan kraftiga klyckor.


Ser bra ut!

Vid vilken höjd räknar du med att det ska vara slutröjt och hur många stammar/ha siktar du på då?

Hur många stammar/ha vill du ha kvar till slutavverkning och hur många gallringar tänker du dig för att komma dit?

MVH
Alias



Jag kan inte ge ett tydligt svar på detta. Då det är som det är med klena stammar och tämligen upptrissade kronor gör att jag vill vänta ut någon snövinter innan jag vet hur det blir.
Nu har jag lämnat det som är något sånär och räknar med att krontalet inte är för mycket utglesat. Så de kan stötta varandra något år.
Då syns det snabbt vilka som svarat bäst på denna röjningsåtgärd.

Blir det inga snöskador blir det en ny röjning om 3-4 år. Och då rycker det ner till 2500 st/ha då bör höjden vara 8-11 m beroende på om det är vårtbjörk eller glasbjörk. Jag gynnar vårtbjörken så mycket det går. Sedan en gallring då det är glasbjörk till stor del. Kanske om 10 år.

Beståndet är självföryngring efter en avverkning 2008. Så när totalåldern är 25 år hoppas jag att det är klart med gallring och röjningar. Då finns det 1200 björkar och 1500 granar.
Jag räknar inte med att få till något sångbart från björken.

Då det finns mycket gran under björken även om den bara är 10-60 cm nu lär den gilla mitt tilltag och få lite mer ljus så jag hoppas det kan bli ett två skiktat bestånd och det är detta jag senare kommer bygga vidare på.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#722245 I år röjt i ett sju år gammalt hägn, planterat ek i grupper samt lite fågelbär. I övrigt kommer som Ni ser pga uteblivet (nåja, kom in get och kid en gång!) betestryck inte mindre än:


Asp
Sälg
Ask
Rönn
Lönn
Björk

+ planterat ek och fågelbär mao 8 stycken olika lövträd! Man ser också hur högt rallarrosen växer så betestrycket påverkar mycket!

senast röjdes ffa ekgrupperna fram och det övriga lövet ställdes isär och någon ek togs bort. Nu vidtar sekatörjobb på ekarna för att ta bort klykor, därefter om 2-3 (?) år en röjning igen där ekarna ställs isär igen.

Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

PetterJ  
#722277 Tidsbrist (småbarn) och brandrisk har gjort att idag blev första passet med röjning för mig den här sommarsemestern. 1,5 tank. Otroligt härlig känsla att vara ute i röjskogen igen!

Dagens objekt är en ca 20 årig plantering som tidigare ägare gissningsvis inte röjt och det har blivit björk. 80/20 björk och gran. Inslag av klenare RASE. Undangömt mot ett berg så viltet verkar stå här mycket. De få tallar som lever ser ut som sargade kvastar.

Man får gilla läget och försöka skapa en fin lövskog av det. Det kommer bitvis fina granar underifrån.

1628079436_0b1e135a-bc5b-457b-88c7-215c6ceba7ca.jpeg


1628079436_4152ca53-0750-4d62-872d-870edba71895.jpeg


1628079437_24b2eae4-ec85-46b2-a370-f8b58117a965.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722288
PetterJ skrev:Tidsbrist (småbarn) och brandrisk har gjort att idag blev första passet med röjning för mig den här sommarsemestern. 1,5 tank. Otroligt härlig känsla att vara ute i röjskogen igen!

Dagens objekt är en ca 20 årig plantering som tidigare ägare gissningsvis inte röjt och det har blivit björk. 80/20 björk och gran. Inslag av klenare RASE. Undangömt mot ett berg så viltet verkar stå här mycket. De få tallar som lever ser ut som sargade kvastar.

Man får gilla läget och försöka skapa en fin lövskog av det. Det kommer bitvis fina granar underifrån.

1628079436_0b1e135a-bc5b-457b-88c7-215c6ceba7ca.jpeg


1628079436_4152ca53-0750-4d62-872d-870edba71895.jpeg


1628079437_24b2eae4-ec85-46b2-a370-f8b58117a965.jpeg


Det är gött o komma igång. 😀

Det kommer o bli skog av det med. 👍

Det är roligt när man ser att det får fart. Det händer mycket på några år.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#722379 Fint kvällspass i ungskogen i måndags. Mestadels planterad tall med god självföryngring av gran.

Före:



Efter:


Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Sjögården  
#722380 Snyggt jobbat.
Den röjningen gör förstagallring bra mycket bättre…. 😉

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

skogshare  
#722545 Hur mycket möda och noggranhet lägger ni självverksamma skogsägare ned på att enkelställa tall och löv i självföryngring för att få fram de bästa framtidsträden?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#722554 Såna röjningar gör jag i flera steg, brukar bli minst tre röjningar i sådana bestånd. 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Maverick  
#722557 Före och efter bilder. För fem år sedan var det avverkat och enstaka träd sparades.

Riktig djungel.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#722560 Bra jobbat, Maverick! 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).