Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732074 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

A.falck  
#683121 Började med en lövröjning idag. Ganska blött på sina ställen men gick ganska bra 🥳 👍

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

A.falck  
#683124 Glömde att lägga upp en efter bild. Lika bra att göra det så ni inte tror jag sket i att 😅

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#683157
A.falck skrev:Glömde att lägga upp en efter bild. Lika bra att göra det så ni inte tror jag sket i att 😅

Glömde lägga upp efter bild. Det är min mantra. Röjer ju i regél tills det blir mörkt. När det inte syns vad man gjort. Men du fixar det. Blir jätte bra det du åstadkommit. Mycket bra.👍

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683162
A.falck skrev:Glömde att lägga upp en efter bild. Lika bra att göra det så ni inte tror jag sket i att 😅


Det tittade fram lite granar. 👍

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#683171 Du går inte vilse i mörkret när du ska tillbaka?
Själv har jag några gånger varit väldigt tveksam om riktningen tillbaka till bilen när jag här röjt för sent på kvällen. Hitintills har jag ju alltid hittat tillbaka men förr eller senare kommer jag att villa bort mig.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#683209 Plockade trattkantareller för många år sedan i november. Det blev kraftig skymning då jag började gå hemåt i mycket kända marker. Då fick jag för mig att gena genom en tät sänka. Efter en stund var jag helt borta. Kom fram till ett dike med rinnande vatten. Jag hade hört att man ofta inte ser vilken väg vattnet rinner då man är borta i huvudet. Mycket riktigt då jag satte ned handen i vattnet rann det inte den väg jag tyckte.
Nåväl, jag visste att bilen fanns uppströms. Kom ut till skogsvägen och valde en riktning. Snart kom jag till en korsning som jag aldrig sett förut.

Har dock kört denna väg tusen gånger men vilken korsning? Efter 10 minuter kom jag på var jag stod. Bara att gå tillbaks mot diket och ytterligare 100 meter till bilen, ungefär 3 timmar försenad. Detta var känd mark!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683214 Kanske ta med en liten kompass? Fast jag har ju varit med om när jag tycker kompassen visar helt galet... 🙃

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#683216 Brukar banda gångvägen med reflexband.
Då ser jag dessa med pannlampa när jag röjer tidiga mornar och sena kvällar.. 👍
Bara hänga upp några fler vart efter man flyttar sig i beståndet..

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#683217
Mangan skrev:Kanske ta med en liten kompass? Fast jag har ju varit med om när jag tycker kompassen visar helt galet... 🙃

Allrahelst när det är mörkt...... har jag märkt!! 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

plax  
#683278 Igår började jag på 1ha slyröjning. Första och sista gången som jag sålde grot!!
1606821489_20201201_112531.jpg
1606821502_20201201_112629.jpg
1606821555_20201201_112556.jpg
1606821560_20201201_112609.jpg


Tur att det är 2km hemifrån och utefter väg 😇

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#683571 Tog en vända efter jobbet idag. Röjde ett par timmar och avslutade i sedvanlig ordning i kraftig skymning. Då jag kom till bilen märkte jag att telefon var borta. Funderade på om jag överhuvudtaget tagit med den. Väl hemma fanns ingen telefon inte heller hördes ringsignaler i bilen.
Äldste sonen följde med och snöspårade i skenet av en ficklampa. Vartefter vi gick ökade tvivlet men 10 meter från vändpunkten hittade vi telefon. Den hade klarat sig fint fast jag hade trampat på den då jag förvarar den i plastpåse. 👍

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#683582 Härligt att du hitta telefonen. Tur att du upptäckte det omgående. Bra att du hade den i en plastpåse. 👍

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#683597 Find my phone är inte dumt!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#683601
halvproffs skrev:Find my phone är inte dumt!


Stängda dragkedjor på fickorna på huggarkläderna ska också vara bra har jag hört 😄 - särskilt om man vill behålla fordonsnycklar och förgasarmejsel m.m.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#683619 Det går så här då det är på minuten att hinna röja en tank mellan jobbet och mörkret. Annars har jag blivit noga med att lägga bort verktyg kolla dragkedjor och annat för att undvika missöden, ändå händer det.
PS. Lägg inte från dig grejer på biltaket. Dom får du åka runt och söka i vägdiket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).