Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732591 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676560 Ska du få tallskog så är det helt rätt åtgärd. Sparar man på björken så väljer man bort tallen.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#676571
1603982553_20201029_131337.jpg

Riktigt roligt att röja då jag äntligen kommit mig ut i tid!
Normalt vaknar jag upp så sent att det blivit eftersatt.
Första gången jag röjer gran, kan inte bestämma mig om jag skall lämna björk.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#676575 Spar björk i luckorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#676579
machonisti skrev:
1603982553_20201029_131337.jpg

Riktigt roligt att röja då jag äntligen kommit mig ut i tid!
Normalt vaknar jag upp så sent att det blivit eftersatt.


Jag har en skogsklocka och den ringer när det är dags för röjning 😉

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

HannuRöj  
#676583
machonisti skrev:
1603982553_20201029_131337.jpg

Riktigt roligt att röja då jag äntligen kommit mig ut i tid!
Normalt vaknar jag upp så sent att det blivit eftersatt.
Första gången jag röjer gran, kan inte bestämma mig om jag skall lämna björk.

😀 Bort med björk, Macho. Finns inga luckor där tror jag..
Entlig bilden finns även självyngrad tall med bra kvalite. 👍 Det är värd att lämna allt för tallblandning.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#676611 Jag sparar björken där jag har luckor. Resten tar jag rent.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#676618
fendt311 skrev:Jag sparar björken där jag har luckor. Resten tar jag rent.

Så gör jag med.
Allra helst i första röjningen.
Här växer löv (speciellt björk) som ogräs. Så i andra röjningen när gran och tall kommit upp lite så kan jag spara mer löv.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676651
Erre skrev:
fendt311 skrev:Jag sparar björken där jag har luckor. Resten tar jag rent.

Så gör jag med.
Allra helst i första röjningen.
Här växer löv (speciellt björk) som ogräs. Så i andra röjningen när gran och tall kommit upp lite så kan jag spara mer löv.


Jag sparar gärna också björk i luckor. Sedan kanske någon lucka är för liten.

Men älgen brukar hjälpa till lite där. Om inte annat så får man justera vid andraröjningen.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Yonaz21  
#676654
1604001793_20201029_132053.jpg
Väldigt tätt granbestånd på 24 år som röjts lite för lite som jag tar tag i nu. Nyinköpt fastighet så jag får jobba mig igenom de olika avdelningarna. Detta blir en slutröjning som förhoppningsvis ska kunna ge ett hyffsat bestånd framöver :)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#676657 Du har lite jobb framför dig. Kommer säkert att bli ett fint bestånd.👍

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#676672 Ni har rätt angående luckor, där det fattas planterad gran finns oftast en självsådd liten tall så tar vanan över och björken får ge vika fast det är granmark Har sett så mycket sönderpiskade toppar så jag är rädd att lämna björk närmare än 4 meter från tall. Gran klarar det bättre men nog har jag gallrat bort många topplösa granar under björkskärmar. Tror jag gör som erre.
Å halvproffs: var har du skaffat dig den där röjningsklockan!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#676698
machonisti skrev:Ni har rätt angående luckor, där det fattas planterad gran finns oftast en självsådd liten tall så tar vanan över och björken får ge vika fast det är granmark Har sett så mycket sönderpiskade toppar så jag är rädd att lämna björk närmare än 4 meter från tall. Gran klarar det bättre men nog har jag gallrat bort många topplösa granar under björkskärmar. Tror jag gör som erre.
Å halvproffs: var har du skaffat dig den där röjningsklockan!


Den fick jag av far genom generna 😉 .
Att bestämma när man ska röja och hur mycket är då för mig ett svårt beslut med tanke på klövviltet som vill ha ett ord med i leken. Även snömängder tänker jag på.

Grannens nya hygge har jag koll på iom att det ligger efter byvägen där jag bor.
Delvis planterat delvis självföryngrat.
När slyet börjat komma upp i en meters höjd så röjde han i fjol bort allt och jag tyckte det såg så glest ut med plant som var ca 60cm höga.
Nu efter sommaren är björkslyet på ca 1m höjd och tätt som bara den.
Har ett likåldrat hygge bara några hundra meter därifrån med ungefär samma markförhållanden och där har jag stora mängder rönn och knappt en björk.
Ska jag röja det i vår eller ska jag spara det som viltfoder är frågan. Har planterat tall där och rädslan är att rönnen drar dit älg så tallen blit uppäten. Brunnsröjde det i våras.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#676702 Brunnsröja är viktigt, därefter kan man vänta tills granen är styvt 2 meter, kanske ännu längre, beror alldeles på hur tätt det är med lövsly. När det gäller tallplanteringar är jag dock helt novis.
När man senare röjer i granplanteringar bör man hålla högt ca 40 cm över backen.
Ser för djävligt ut efteråt och svårt att gå bland dessa djävla stubbar men på sikt blir det väldigt bra.
Du slipper till minst 90 % rotskott blir istället stubbskott som bildar aptitliga rosetter

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#676705
halvproffs skrev:
machonisti skrev:Ni har rätt angående luckor, där det fattas planterad gran finns oftast en självsådd liten tall så tar vanan över och björken får ge vika fast det är granmark Har sett så mycket sönderpiskade toppar så jag är rädd att lämna björk närmare än 4 meter från tall. Gran klarar det bättre men nog har jag gallrat bort många topplösa granar under björkskärmar. Tror jag gör som erre.
Å halvproffs: var har du skaffat dig den där röjningsklockan!


Den fick jag av far genom generna 😉 .
Att bestämma när man ska röja och hur mycket är då för mig ett svårt beslut med tanke på klövviltet som vill ha ett ord med i leken. Även snömängder tänker jag på.

Grannens nya hygge har jag koll på iom att det ligger efter byvägen där jag bor.
Delvis planterat delvis självföryngrat.
När slyet börjat komma upp i en meters höjd så röjde han i fjol bort allt och jag tyckte det såg så glest ut med plant som var ca 60cm höga.
Nu efter sommaren är björkslyet på ca 1m höjd och tätt som bara den.
Har ett likåldrat hygge bara några hundra meter därifrån med ungefär samma markförhållanden och där har jag stora mängder rönn och knappt en björk.
Ska jag röja det i vår eller ska jag spara det som viltfoder är frågan. Har planterat tall där och rädslan är att rönnen drar dit älg så tallen blit uppäten. Brunnsröjde det i våras.

Ligger det så nära byn så får ni väl turas om att promenera dit och störa ev älgar! Det är ju många som rör på sig nuförtiden ....... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#676733
isteskog skrev:
halvproffs skrev:
machonisti skrev:Ni har rätt angående luckor, där det fattas planterad gran finns oftast en självsådd liten tall så tar vanan över och björken får ge vika fast det är granmark Har sett så mycket sönderpiskade toppar så jag är rädd att lämna björk närmare än 4 meter från tall. Gran klarar det bättre men nog har jag gallrat bort många topplösa granar under björkskärmar. Tror jag gör som erre.
Å halvproffs: var har du skaffat dig den där röjningsklockan!


Den fick jag av far genom generna 😉 .
Att bestämma när man ska röja och hur mycket är då för mig ett svårt beslut med tanke på klövviltet som vill ha ett ord med i leken. Även snömängder tänker jag på.

Grannens nya hygge har jag koll på iom att det ligger efter byvägen där jag bor.
Delvis planterat delvis självföryngrat.
När slyet börjat komma upp i en meters höjd så röjde han i fjol bort allt och jag tyckte det såg så glest ut med plant som var ca 60cm höga.
Nu efter sommaren är björkslyet på ca 1m höjd och tätt som bara den.
Har ett likåldrat hygge bara några hundra meter därifrån med ungefär samma markförhållanden och där har jag stora mängder rönn och knappt en björk.
Ska jag röja det i vår eller ska jag spara det som viltfoder är frågan. Har planterat tall där och rädslan är att rönnen drar dit älg så tallen blit uppäten. Brunnsröjde det i våras.

Ligger det så nära byn så får ni väl turas om att promenera dit och störa ev älgar! Det är ju många som rör på sig nuförtiden ....... 😉


Vi sköt 2älgkalvar där nu på älgjakten trots att det är så liten mark. Vi kallar området för skafferiet. Rådjuren har varit värst hittills men nu börjar tallarna komma upp i älghöjd brrr...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).