Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732784 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#665249 Ja det finns olika ansatser för att ta sig an röjningsberget. Jag tog den enkla vägen i höst.

Blir det en bra vinter så tänker jag försöka gallra 4 ha av området. Lämpligt med jobb behövs nog också för att jag ska hinna sitta i skördaren.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#665443 Nu är det nära.
1599502743_dsc_7951.jpg

1599502728_dsc_7949.jpg

Har nog en timme kvar sen är detta klart.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

fendt311  
#665446 Var ute själv ett par tim efter jobbet i dag. Vilka kontraster när man kommer ut från en verkstads lokal. Där man nästan inte ser/Vet vad det är för väder ute. Skön och rogivande känsla när man kommer ut i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#666646 Uppskattade det fel.
Efter ännu en tank så blev det lite lite kvar.
1600107058_dsc_8046.jpg

Men nu är det sjukt nära. 😁.

Var en fin kväll ikväll med.
1600107077_dsc_8039.jpg


Samma plantering fast där jag slutade förra hösten.
Lövet exploderar
1600107082_dsc_8043.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#666650
Erre skrev:Uppskattade det fel.
Efter ännu en tank så blev det lite lite kvar.
1600107058_dsc_8046.jpg

Men nu är det sjukt nära. 😁.

Var en fin kväll ikväll med.
1600107077_dsc_8039.jpg


Samma plantering fast där jag slutade förra hösten.
Lövet exploderar
1600107082_dsc_8043.jpg


Har väl aldrig hänt någon tidigare att man underskattar hur mycket som är kvar att göra? 😉

Skaplig stenmur inne i skogen.

Nedersta bilden borde publiceras i Svensk Jakt.
Där framförs det ju ofta i insändarna att det inte finns något löv kvar för klövviltet att äta när den stora stygga skogsägaren röjt sin ungskog...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#666677
Erre skrev:Uppskattade det fel.
Efter ännu en tank så blev det lite lite kvar.
1600107058_dsc_8046.jpg

Men nu är det sjukt nära. 😁.

Var en fin kväll ikväll med.
1600107077_dsc_8039.jpg


Samma plantering fast där jag slutade förra hösten.
Lövet exploderar
1600107082_dsc_8043.jpg


Du är då grym att jobba! Jag har gjort tvärsom på ett par ställen. Låtit björken ta överhand och sen vid lämpligt tillfälle röjt så det blivit ett ren björkskog och även en björk/granskog.
Torbjörn som hälsade på mig för några veckor sen tyckte att det växt bra. Uvskogen sa på ett annat ställe; tror jag aldrig sett så mycket björk😊.
Med tanke på gbb och älgbetning så tror jag att det är bra att spara björk.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#666699 Vi har ett par rena björkbestånd och flera blandbestånd.
Eftersatt röjning skapar lätt blandbestånd. 😁

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

uffejohan  
#666714 Lyssnade på Vida’s webbinarium i morse. Där talades det på ett intressant sätt om granbarkborren men också om vikten att röja fram lämpliga trädslag på markerna. Bl.a. vikten av att spara björken och låta den vara ett naturligt inslag i granskogen. Det finns teorier om att björken avger ett ämne som barkborren flyr från. Det forskas tydligen på det och det skulle ju vara fantastiskt om det hade effekt. Man får hoppas att monokulturen av gran går mot sitt slut och vi får se mer varierade skogar.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Camaro1969  
#666715
uffejohan skrev:Lyssnade på Vida’s webbinarium i morse. Där talades det på ett intressant sätt om granbarkborren men också om vikten att röja fram lämpliga trädslag på markerna. Bl.a. vikten av att spara björken och låta den vara ett naturligt inslag i granskogen. Det finns teorier om att björken avger ett ämne som barkborren flyr från. Det forskas tydligen på det och det skulle ju vara fantastiskt om det hade effekt. Man får hoppas att monokulturen av gran går mot sitt slut och vi får se mer varierade skogar.


kan man se webinariumet nånstans nu i efterhand?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

uffejohan  
#666718 Vet inte men bäst kanske om du mailar till evenemang@vida.se så kan du nog få länken till detta och även de andra ”webbinarierna”.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#666739 Den här borde jag ha tagit i första röjningen.

Nu vände jag bilden på den stora björken.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

HannuRöj  
#666816 Andra grässröjning, första året. 😬
Getingarna blev lite arg, annars gick det bra med kompostklinga.🍁

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666821 Trampa gräset istället för att röja det. Avslagning stimulerar tillväxten betydligt mer än nedtrampning gör.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

bgl  
#666826 Trampa med snöskor, den här enkla varianten,en aluminiumbåge med ett rutnät av orange plastband ,som sälj i skogssammanhang.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

HannuRöj  
#666838 😀 Snöskor! Det låter en bra ide, terrängen är väldig lätt gammal åkermark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).