Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736884 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#657248 Är det inte GRAN Canaria det där då?

🤣 🤣

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#657924 Vankade mellan fönstren och tittade på regnet, låg en stund på soffan. Tittade ut igen och var allmänt surmulen. Då drog jag på mig skogskläderna ändå och åkte ut och röjde 3 timmar.
Nu är frun mycket trevligare mot mig och säger att jag uppför mig som en ny människa.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#657927 Abstinensen är en ohygglig sjuka, man känner sig inte hel om man inte får komma till skogs dagligen ..... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#658179
1595705912_20200725_200809.jpg

Ikväll avslutades 10,5 ha blandad röjning. Nu är alla figurer genomröjda på hela skiftet, både underröjning och slyröjning. Började någon gång i april men blev inte klar innan planteringssäsongen så det blev en lång paus.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#658181 10.5 ha är en bra prestation det, Macho! Jag har nog bara hunnit ca 5 ha än...... 😥

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#658195 Tack för det, Iste!
Skogsarbete är den enda motionsformen som intresserar och hälsan blir ju inte direkt bättre med åren så det är så att säga "tvingande".

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#658273 Blev 3,5 timmar med röjsågen idag.

Och det gömmer sig några granar bland bjöksly och hallonris. 😀

1595774817_20200726_104617.jpg


Här är ett lite område med självföryngrad gran, skulle tro att de är ca 15 år. För ca 5 år sedan röjde jag bland plantorna som då var ca 1,5 meter höga och därefter stod de nästan stilla i växten i tre år men de två sista håren har de tagit fart. 👍

1595774812_20200726_134504.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#658351 Någon aning varför de stod stilla, Ananders?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#658368
isteskog skrev:Någon aning varför de stod stilla, Ananders?


Märköigt sånt där. Kollade min 1gallring gjord av maskiner som jag skrev lite om tidigare. Är nu inne på fjärde växtsäsongen och bara små toppskott.
Kom nu ihåg en granplantering som jag gjorde för många år sedan. Växte knappt någonting dom första 5-6 åren men sen tog det fart och nu ska jag 1a gallra området i höst.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658370 Kan bero på att det tidigare varit kalhugget och mängden mycel minskat. Sen tar det några år innan det återbildats.
Bara en fundering från en lekman.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658434 Var ute i regnet igår och röjde i 15-årig tallplantering, blev förstås genomblöt. Röjde där för ca 10 år sen.
1595857977_tallroejning.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#658439 Växtligt! Någon framtida kvalitet i beståndet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#658455
isteskog skrev:Någon aning varför de stod stilla, Ananders?


@isteskog Nä, det kan jag inte svara på. Det är så långt in i beståndet som Gudrun kom, och eftersom den här fläcken är väldigt stenig så lät jag bli att plantera där.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658461
isteskog skrev:Växtligt! Någon framtida kvalitet i beståndet?

Har börjat stamkvista även om det är i senaste laget. Vet inte vad det är för proveniens men hoppas på Rigatallar.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

barbarossa  
#658575
barbarossa skrev:Röjer lite i det vackra vädret fortfarande med beslutsångest om jag ska averka höglägga dika plantera nytt eller gallra och dika.fotona på "fläckhögläggningen" är från grannens skift,hur har grävaren tänkt att något ska kunna växa där?somliga toppar har någolunda tillväxt men dom flesta har bara ynkliga toppskott
gallrar och vilken skillnad månne detta kan bli till något iaf

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).