Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736372 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

generationsskifte  
#643462 Är det bara vi som försöker spara på en del björk bland granarna? Åker man runt och kikar på olika planteringar så är björkarna nästintill alltid nerröjda tycker jag. Eller hur resonerar proffsen här inne?

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#643463
generationsskifte skrev:Är det bara vi som försöker spara på en del björk bland granarna? Åker man runt och kikar på olika planteringar så är björkarna nästintill alltid nerröjda tycker jag. Eller hur resonerar proffsen här inne?


Ska inte påstå mig vara proffs, men jag svarar ändå.

Brukar ofta spara en lågskärm av björk i förstaröjningen då jag har rätt mycket frostlänta marker. I slutröjningen brukar dock de flesta tas bort, om det inte är luckor i barrplantorna - blir helt enkelt för många stammar kvar till förstagallringen annars och grantopparna riskerar att piskas.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Finnetfel  
#643464 Att spara björk bland granarna mellan planterat material brukar jag personligen undvika och istället köra med björkdungar på de lite blötare områdena istället. Jag tror tillväxten på både granen och björken blir bättre och sen finns ingen risk för piskade toppar för granarna under de kommande tillväxtåren.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#643465
generationsskifte skrev:Är det bara vi som försöker spara på en del björk bland granarna? Åker man runt och kikar på olika planteringar så är björkarna nästintill alltid nerröjda tycker jag. Eller hur resonerar proffsen här inne?


Björkarna är trevliga och gulliga när dom är 1,5-2 meter höga och står inne bland barrträden. Fem år senare är bilden en helt annan då är björken förväxt och har börjat piska barret i dess närhet. Jag har själv mer än en gång gjort misstaget att spara för mycket löv inne i beståndet. Är man uppmärksam och tittar till sina planteringar så hinner man dit en gång till i tid och tar ned lövet som man i all välvilja har sparat.
Ska man spara löv så ska dom stå en rena lövgrupper inne i beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

generationsskifte  
#643466
alias skrev:
generationsskifte skrev:Är det bara vi som försöker spara på en del björk bland granarna? Åker man runt och kikar på olika planteringar så är björkarna nästintill alltid nerröjda tycker jag. Eller hur resonerar proffsen här inne?


Ska inte påstå mig vara proffs, men jag svarar ändå.

Brukar ofta spara en lågskärm av björk i förstaröjningen då jag har rätt mycket frostlänta marker. I slutröjningen brukar dock de flesta tas bort, om det inte är luckor i barrplantorna - blir helt enkelt för många stammar kvar till förstagallringen annars och grantopparna riskerar att piskas.

MVH
Alias


Det låter vettigt. Vi vill ha en del björk kvar för ved så är främst därför vi lämnar, och som du säger, om det är luckor. Blandskog är fint, men till nästa år är tanken att göra en förstagallring i ett rätt stort område efter Gudrun. Står ett par stora ekar och några askar mitt bland den fina granplanteringen. Idiotiskt enligt mig att lämna dom mitt i eftersom de kommer skada en hel del träd nu när de ska ner. Morfar och hans bror är och var proffs i skogen, men just detta begriper jag inte hur dom tänkte :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#643467 Naturvård var nog det som "proffsen" sparade! 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

generationsskifte  
#643484 Haha ja precis. Eller fick det bli naturvård i brist på tid 😤

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#643487 Som proffs så sparar jag endast björk i barrskog om skogsägaren begärt detta...
Annars så sågas det ner.

Stora torg kan fyllas men oftast så växer björken ifrån och piskar..

Däremot i slutröjning så kan jag spara en hel del björk där torgen finns, eller större avstånd.

Lämnar inget bara för att spara tid, utan har jag hektar pris som har jag tagit tak för att röja snyggt, och har jag timtaxa så är det en sån liten stund till på räkningen att ingen bryr sig.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

surjämten  
#643490 Ju mera jag röjt ju hårdare har jag blivit mot björken.
Som nybörjare lämnade jag en del björk i tallbestånd vilket visade sig helt galet.
Dock mycket vackert o växtligt med rena björkbestånd där det är lite fuktigare mark

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#643860
1589225608_20200511_123048.jpg

Det blev en nysnösröjning idag. Många år sedan vi haft snötyngda granar 11 maj. Blött och slaskigt.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#644585 Röjer också bort i princip all björk i planterade barrbestånd, 3 meter från björk till växtlig planterad barr. Sparar man mer kommer det 1. Inte växa bra pga björk behöver stort utrymme för att skapa krona = grönyta = tillväxten 2. Piska sönder granar

Röjt klart ett större område, cirka 10 hektar förröjning idag! Mest planterat gran G34-G36 men även lite blandskog.

Bild


Bild


Bild


Ovan bilder på 26-årig G36, cirka 14,5 meter, 31 GY ~200 m3sk/ha - nu kan man gallra !

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645006 Var ute o stångades med röjsågen innan regnet i eftermiddag. :smile:

Tänkte jag skulle gå in från en annan hörna. Så jag fick med mig lite sälgsly. Som jag röjde för fyra år sedan när jag röjde granarna jämte.
1589730260_20200517_152834.jpg
1589730260_20200517_152829.jpg
Tur att man inte väntade för länge. x_x
Även om det var tätt när jag kom där jag skulle röja så var det lättare.
1589730260_20200517_160155.jpg
1589730260_20200517_160329.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645036 Idag har jag slutfört röjning "ett varv runt fastigheten", som jag påbörjade för si så där 11 år sedan. Dags att börja om på ett nytt varv, med andra ord. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645057
Niking skrev:Idag har jag slutfört röjning "ett varv runt fastigheten", som jag påbörjade för si så där 11 år sedan. Dags att börja om på ett nytt varv, med andra ord. :-bd
/Niklas

Blir ju en fin motionsrunda. :d

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#645750 Snart klar med en av de värre röjningarna jag utfört. Senvuxna granar och ffa underröjning på torvmark. Träden blir jättehårda och man fastnar med sågen och stammarna far lite överallt. Snart är det dock klart och jag ser fram emot att se beståndet genomgallrat av skördaren! Vidare har jag gått över ett område som "lämnades" vid förra gallringen/förröjningen så nu får man göra det själv.

Bild



Bild



Bild


Lade även med en bild på en fin Gudrunplantering som nu är röjd två gånger. Från början såg man knappt granarna men nu jäklar börjar det att ta fart!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).