Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736385 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#642124
svampbob skrev:Jag räknade i huvudet och kom fram till att din tank räckte ett trestegshopp gånger ett trestegshopp och tyckte att det var så extremt liten yta men är det sådär jämnjävligt så stämmer det garanterat.


Kan meddela att det kändes lite konstigt också när sågen stannar p.g.a. bensinslut och man tycker att man nästan står kvar på samma plats som där man började röja efter senaste tankningen.

Kan inte påstå att det var eftersatt röjning då slyet bara var 2-3 m högt. Däremot var det tätt - som vassruggar med fingergrova stammar.

Då dessa stammar inte har så mycket egentyngd så är de svåra att styra och vill gärna lägga sig över riggröret. Det gick dock över förväntan att meja ner "vassruggarna" genom att låta sågen huvudsakligen jobba enligt samma systematiska rörelsemönster som när man slår med lie, samt planera arbetet så att den förhärskande vindriktningen gav en motvind snett från vänster.

MVH
Alias

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#642126 Bild från dagens röjning.

Skaplig höjdutveckling på de plantor som undkommit försommarfrost, rådjur och överskuggande björk.

Planterat sen vår 2014. Kan 545:an vara ca 1,65 m från bakkant motorkropp till framkant klinga?

1588520642_20200503_162515.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642129
alias skrev:Bild från dagens röjning.

Skaplig höjdutveckling på de plantor som undkommit försommarfrost, rådjur och överskuggande björk.

Planterat sen vår 2014. Kan 545:an vara ca 1,65 m från bakkant motorkropp till framkant klinga?

1588520642_20200503_162515.jpg


MVH
Alias


Bra fräs på plantorna. :smile:

Ser ut o vara lite smidigare än din förra röjning.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#642179
Vedmaskin skrev:
alias skrev:Bild från dagens röjning.

Skaplig höjdutveckling på de plantor som undkommit försommarfrost, rådjur och överskuggande björk.

Planterat sen vår 2014. Kan 545:an vara ca 1,65 m från bakkant motorkropp till framkant klinga?

1588520642_20200503_162515.jpg


MVH
Alias


Bra fräs på plantorna. :smile:

Ser ut o vara lite smidigare än din förra röjning.


De flesta granarna är 2-3 m höga. De på bilden håller gott och väl 3 m (fullt godkännt på 6 växtsäsonger + 3 års plantålder). Dock finns det vissa områden där rådjur och frost hållit dem tillbaka så att medelhöjden inte är på mer än 1-1,5 m.

Klart trevligare röjning än förra området med färre björkar/ha och klart grövre dito, så att man lättare kan styra fällningen åt önskar håll. :-bd

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Ekman  
#642381 Har också röjt lite, men för mig som är otränad går det långsamt när det är tätt med allsköns löv-framförallt insprängda sälgknippen bromsar farten. Det är fuktig mark och blir al och björk som står kvar.

Försöker fälla ut i det redan röjda men trots div youtube o skogsforum studier i teknik blir det plockepinn, bända och brottas och jag ser bara finfina huvudstammar överallt som man försöker trixa röret runt.

Är det en gångbar metod att göra som jag gjorde efter ett tag, att bara röja ned allt i typ 1,5-2 meters stråk och sen gå in och finlira i de ”strängar” man lämnat kvar mellan det röjda ? Känslan var iaf att man kom framåt snabbare..

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#642391 Blir fint det där, Ekman! Sån där röjning tar tid....... 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Ekman  
#642409
isteskog skrev:Blir fint det där, Ekman! Sån där röjning tar tid....... 😉


Det är nära gården, så jag kan gå och peta lite när jag får en stund över. Tycker också det blir fint, men oväntat svårt att få något flyt!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#642419 Börja att kapa en bit högre upp innan du kapar nere vid marken, på så sätt så ökar du antal kap men stammarna kommer bli lättare att hantera och därmed även lättare att fälla åt rätt håll utan att behöva använda händerna/riggen för att få stammarna rätt...

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Ekman  
#642457
vinterrojarn skrev:Börja att kapa en bit högre upp innan du kapar nere vid marken, på så sätt så ökar du antal kap men stammarna kommer bli lättare att hantera och därmed även lättare att fälla åt rätt håll utan att behöva använda händerna/riggen för att få stammarna rätt...


Tack för tipset! Det hade jag inte kommit på själv, ska testa.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#642458 Varsågod, det tror jag nog...
Lycka till. :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#642484 När du röjer i ett sådant bestånd bör du hålla klinga högt, lämna 40 till 50 cm höga stubbar.
Kan visserligen se lite djävligt ut efteråt men du minimerar kommande rotskott, blir oftast bara stubbskott vilka är lätta att ta hand om vid ett senare (3 till 5 år) tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643337 Tog ett eftermiddagspass. :smile:

Det gömmer sig lite tall bland lövet. Älgarna verkar ha missat dessa för dom ser fina ut. Men det chansas inte. Utan tallen sparas. Om det behövs ställas isär så kan det gå någon.
1589034389_20200509_135948.jpg
1589034389_20200509_135953.jpg
1589034389_20200509_145127.jpg
1589034389_20200509_145140.jpg
1589034388_20200509_152423.jpg
1589034387_20200509_152433.jpg
1589034389_20200509_152439.jpg

Även granen kommer så det finns lite å välja på. Här är det blött. Står vatten i skotarspåren. Bitvis var björkarna som vass. Men blir torrare lite längre bort. Så då blir det trevligare röjning.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#643338 Gäller ju att tallarna får ljus så att de froar på sig! Är det miljötallar som står i ungskogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Finnetfel  
#643343 Lördag förmiddag betyder förståss röjning denna tid på året. Bjuder på en före och efterbild också denna dag. Otroligt mycke man fått klart i skogen nu när coronakrisen anlände och "chefen" ställt in alla andra upptåg som vanligtvis upptar en del av fritiden. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643372
isteskog skrev:Gäller ju att tallarna får ljus så att de froar på sig! Är det miljötallar som står i ungskogen?


Jo det kan väl vara lite trångt på nåt ställe. Dom är lite späda. Men annars räknar jag med att man behöver in om några år igen.

Tallarna blev bara kvar björkskärmen avvecklades i omgångar. :roll:

Har sparat några fina björkar i kanterna för o gotta till sig. :smile:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).