Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732839 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#557431 Från måndag-tisdag förra veckan! Aktuellt bestånd röjs klart framåt helgen. Min melodi är att röja hårt i björk. 3 meter mellan stammar och minst 3 meter till huvudstam av barr. Övriga som sett har ansett det som väl hårt och även en med röjfirma tar normalt mindre.

Vad är Eran erfarenhet? Det jag sett på de övriga kanske 20 hektaren som röjts (hårt) är att det blir mycket bra och fint, björken kräver mycket utrymme för att växa vettigt. Jag ser också 100 gånger fler ytor som antingen inte röjts alls eller om de röjts så alldeles för klent så att björkar fortfarande piskar planterat barr.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#557436 Om du ligger på ca 1900-2200 då har du huvudstammarna klara till slutröjningen.
:-bd

Jag brukar oftast, lövsanera sådana områden, för att ge barret en chans att sticka iväg.

Bra jobbat :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#557460 När det ser ut som på bilderna så röjer jag fram ett blandbestånd av gran och björk. Spar då uppemot 3000 stammar/ha (mer ibland), men då återkommer jag efter bara några år med en till röjning. Tycker det blir mycket lövuppslag om man röjer för hårt första gången. 🌲

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#557461 Kan bli mycket på bördiga marker... :-bd

Mer att röja.... :d

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Norrtälje  
#557480
Stavve skrev:Vad är Eran erfarenhet? Det jag sett på de övriga kanske 20 hektaren som röjts (hårt) är att det blir mycket bra och fint, björken kräver mycket utrymme för att växa vettigt. Jag ser också 100 gånger fler ytor som antingen inte röjts alls eller om de röjts så alldeles för klent så att björkar fortfarande piskar planterat barr.


Hur många björk har du efter röjning? Hur många gran har du efter röjning?

Jag är mer teoretiskt lagd och skulle inte i egen skog ta större hänsyn till hur skönt det är att röja hårt så jag hade siktat på bortåt 4000stam i en förstaröjning varav 1000-2000 gran och resten björk eller asp, dungar med asp har fin volymtillväxt och björk passar i en blöt lokal osv.
Senare med ett etablerat och stadigt bestånd antingen röja inför att gallra ut lövet med småmaskiner eller röja direkt till slutförband med samskiktad gran, flerskiktad blandskog som till höger på bilden vill jag inte ha.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#557536
isteskog skrev:När det ser ut som på bilderna så röjer jag fram ett blandbestånd av gran och björk. Spar då uppemot 3000 stammar/ha (mer ibland), men då återkommer jag efter bara några år med en till röjning. Tycker det blir mycket lövuppslag om man röjer för hårt första gången. 🌲


Det blir säkerligen en röjning till om två-tre år. Då tas det som växt upp emellan borts. Då har förhoppningsvis granen kommit ikapp och de undertryckta kommer kunna konkurrera. Ser framför mig att det blir en blandskog just på detta område fram till sista gallring då slutförbandet medger 100% gran.

Har erfarenhet av liknande utseende på ett annat ställe och där är det väldigt fint idag, röjdes för fyra år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#557621
Norrtälje skrev:
Stavve skrev:Vad är Eran erfarenhet? Det jag sett på de övriga kanske 20 hektaren som röjts (hårt) är att det blir mycket bra och fint, björken kräver mycket utrymme för att växa vettigt. Jag ser också 100 gånger fler ytor som antingen inte röjts alls eller om de röjts så alldeles för klent så att björkar fortfarande piskar planterat barr.


Hur många björk har du efter röjning? Hur många gran har du efter röjning?

Jag är mer teoretiskt lagd och skulle inte i egen skog ta större hänsyn till hur skönt det är att röja hårt så jag hade siktat på bortåt 4000stam i en förstaröjning varav 1000-2000 gran och resten björk eller asp, dungar med asp har fin volymtillväxt och björk passar i en blöt lokal osv.
Senare med ett etablerat och stadigt bestånd antingen röja inför att gallra ut lövet med småmaskiner eller röja direkt till slutförband med samskiktad gran, flerskiktad blandskog som till höger på bilden vill jag inte ha.


Har inte gjort någon sådan inventering men jag röjer nog mindre teoretiskt än Dig :smile: Utifrån nedan bilder kan Du kanske skapa Dig en uppfattning om stamantal per trädslag.

Nedan några bilder på dagens jobb, röjde nyligen klart detta bestånd. Aktuellt område är lite fuktigare invid ett dike som inte rensats på länge. Av någon anledning valde man då att inte röja detta område. Ska dock bli ändring både på dikesrensnings- samt röjningsfronten.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Norrtälje  
#557658
Stavve skrev:Har inte gjort någon sådan inventering men jag röjer nog mindre teoretiskt än Dig :smile: Utifrån nedan bilder kan Du kanske skapa Dig en uppfattning om stamantal per trädslag.


Dina första bilder lurade nog mig lite, du pratar om hård röjning men där på nya bilderna ser jag tätare med gran så det är nog lugnt! Min poäng är att omloppstiden är ju olika mot björken som sticker iväg till en skärm och gallras ut och sopas ner senare. Jag tänker då bort förstaskörden av björken och funderade på hur många granstammar som du får kvar in i den riktiga avverkningsskogen,

En hårdröjning skulle kunna jämföras med en glesplantering och där rekommenderas en tumregel om 1000 gran per hektar (CC 3,16m) av forskare så skulle du ha mindre än 1000stam så har du kanske börjat nagga på marginalen för avgångar fram till slutavverkningsskog.
Allt för få stam och totalproduktionen går givetvis ner. Svårt för mig som inte är forskare att sia dock hur få stam som är för få men att röja för lite så kan man ju alltid röja lite till eller gallra men är det taget för mycket så får det bli som det blir.

https://www.atl.nu/skog/glesplantering- ... -av-lagen/
https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... ligt..html
https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... lagen.html

Skrev ner en lathund om du vill du höfta antal gran i ett bestånd utan att börja räkna provytor.

CC 1 = 10000per hektar
CC 1,5 = 4444per hektar
CC 2 = 2500per hektar
CC 2,5 = 1600per hektar
CC 3 = 1111per hektar
CC 3,5 = 816per hektar
CC 4 = 625per hektar
CC 4,5 = 493per hektar
CC 5 = 400per hektar

Som du ser är 3m ett helt okej antal gran inför att skogen når mogen ålder men någonstans vid strax över 3m CC och över börjar träden frångå forskarråden för gran och blir då väldigt ekonomiskt viktiga redan i ung ålder. Viktigt att bevara varje glesplanta ända till skörd och därmed en förhöjd risk med tanke på allt som kan hända ett träd på den långa vägen från liten planta till processor.

Uträkningen är CC gånger CC ger kvadratmeter per planta som "molnia" så förträffligt har skrivit:
molnia skrev:Det avgörande är hur tätt du räknar med att sätta per hektar.
2 meter mellan dem gör att en planta kräver 2*2meter=4 kvadratmeter.
en hektar är ju 10000kvadratmeter.
10000/4=2500plantor per hektar.

skulle man plantera på 1,8meter:
1,8*1,8= 3,24kvadratmeter
10000/3,24= ca 3100 plantor per hektar.


Vi tar det baklänges också för att räkna på en rekommendation att sätta exempelvis 1000 resp 2000plant per hektar:

10000kvm (1hektar) delat med rek antal ger kvm per planta och roten ur ger plantförband i meter.
10000/1000=10 kvadratrot 3,16 (3,16meter CC).

10000/2000=5 kvadratrot 2,23 (2,23meter CC).

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#557679 Åh ja🤔 tycker nog det där med forska biten kanske du omvärdera lite, det var en hel del utlägg och lite forskarstuk på mycket här, 😉😉 jag fattade en del men sen blev det som vanligt: snurr i huvet ...
😖😖🤣👍👍🥃☕ Det förstår jag mig på iallafall.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Norrtälje  
#557700 Jo forskarstuk det ligger nog i personligheten men någon forskning bedriver jag inte så någon riktig forskare är jag inte, bara amatör med intressen och tar del av det material jag stöter på.

Summan var att jag ser nu (första bilderna såg jag mest björk) att han har troligtvis tillräckligt med gran och har koll på vad han gör 👍

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#558257 Lite nya bilder! Delvis har man på denna fastighet inte röjt Gudrunhyggena 1. överhuvudtaget eller 2. För klent 3. Det är dags igen

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#559098 Var en sväng och kollade lite på ett hygge som vi planterade tidlig vår i fjol.
1553806231_28_03_19_ovre_felt_z_(3).jpg

Planerar lite brunnsröjning i vår, men tyvärr har många smågranar dött, och
andra har inte gillat snöen som kom i kombo med gräset.
1553806172_28_03_19_ovre_felt_z_(1).jpg

Men självföryngringen är bra här och där :wink:
1553806172_28_03_19_ovre_felt_z_(5).jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#559101 På bild nummer två: där får du fint vaggvirke,till medarna till vaggan.... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#559105
vinterrojarn skrev:På bild nummer två: där får du fint vaggvirke,till medarna till vaggan.... :-bd :-bd

Ja, det är väl det jag får starta produktion av om några år, eftersom den där inte är den enda :((

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#559106 Av egen erfarenhet skulle jag hålla mig till vaggan, inte det som ska ligga i den, :d :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).