Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 737122 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Grålle52  
#531193 Snart ger jag upp och maler hela beståndet till flis. Kört hittills 45h på dessa 2ha. Har fortfarande ca 10h kvar gissar jag. Fyfan vad trött jag är! :(( ligger ca 1m tjockt sly så bara ta sig fram är nåt för en riktig självspäkare.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531207
Grålle52 skrev:Snart ger jag upp och maler hela beståndet till flis. Kört hittills 45h på dessa 2ha. Har fortfarande ca 10h kvar gissar jag. Fyfan vad trött jag är! :(( ligger ca 1m tjockt sly så bara ta sig fram är nåt för en riktig självspäkare.


Vad ska du göra med det?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Grålle52  
#531218 Köra klart!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hema  
#531257 Byt till en strandklinga veta, blir det lite trevligare.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#531269
Grålle52 skrev:Snart ger jag upp och maler hela beståndet till flis. Kört hittills 45h på dessa 2ha. Har fortfarande ca 10h kvar gissar jag. Fyfan vad trött jag är! :(( ligger ca 1m tjockt sly så bara ta sig fram är nåt för en riktig självspäkare.

Bara kämpa på!!
Det kommer inte att finnas en bit på marken som du kommer älska mer än den du fått kämpa så hårt med.
Jag vet. Har haft över 20 hektar med sån röjning. Det tog ett par år att få klart. Men man går där och tittar idag med stolthet. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531405 Har kommit en bit på väg på mina 5Ha. Idag började jag med de 2Ha som fått väldigt med älg skador för några år sedan. Har dragit på att röja där för att försöka ge de som överlevde en chans att växa upp "älgsäkert". Nackdelen blev förstås tydlig idag, väldigt tätt och mycket med lövsly. Så tempot blev lågt men fint blir det. Nu kanske du tycker att skillnaden mellan före och efter är liten. En orsak är att där står granar som jag ska hugga om en vecka eller så. Fått apteringslistan idag.
1541084285_20181101_092051.jpg
1541084292_20181101_102239.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#531449 Snyggt! Men jag skulle nog ha sparat den betade björken på ”före” bilden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531454
Värmlänning skrev:Snyggt! Men jag skulle nog ha sparat den betade björken på ”före” bilden :wink:


Hmm, ja om du visste hur jag funderat fram och tillbaka idag på detta med att spara redan betade tallar och björkar. Å ena sidan sägs det att älgarna gärna återvänder till redan betat och då spar man det friska. Å andrasidan så säger en del att det bara lockar dit älgen. Så nu gör jag en typisk vingelvariant och spar ibland, tar ner ibland. Vad är rätt egentligen? :???:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#531544 Jag röjer bort det mesta av vårtbjörken redan i förstärkningen. Tallen grovnar då till snabbt och är inte lika begärlig för betoning (gäller vid normal älgstam). Älgen älskar trånväxt tall som står i lövsly...... :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#531545 Förstaröjningen ska det vara.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531556
isteskog skrev:Förstaröjningen ska det vara.......
Och betning gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#531575 Telefondjävel .......🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531759 Idag har jag varit mitt i området där jag har som mest med älgskador. En del ställen finns det inte en hel tall på men ändå, överlag så hittar jag en hel del stammar man kan satsa på. [emoji4]
Måste också dela med mig av hur det såg ut i morse.
20181103_095232.jpeg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Palakangas  
#531782
isteskog skrev:Telefondjävel .......🤣

Trånväxt, är det också telefonuslingen eller?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#531796 Trånväxt är lika med det som står och stampar och inte kommer någon vart. Typiskt exempel är tall som står i lövsly som är högre än tallen. Men älgarna älskar den tallen!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).