Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 737013 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#516174 Jag blev rastlös idag av pappersarbetet så jag åkte till skogs och röjde en stund. Hittade då den här stubben som jag misstänker att en Björn har rivit isär. Det är vedträ stora bitar som är lossbrytna.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hema  
#516180
svampbob skrev:Jag blev rastlös idag av pappersarbetet så jag åkte till skogs och röjde en stund. Hittade då den här stubben som jag misstänker att en Björn har rivit isär. Det är vedträ stora bitar som är lossbrytna.

Om du hittar björnen, så kan du väl vara snäll och tipsa om att jag har ett gäng stubbar som jag gärna skulle vilja ha i lite mindre bitar. :)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#516482 Blev idag färdig med röjninge som var planerad till första halvåret passligt nog.
Så nu får röjsågen vila ett par månader.

1530370161_20180630_085054.jpg


1530370161_20180630_104410.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516485 Ser bra ut ananders. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#516486
Vedmaskin skrev:Ser bra ut ananders. :-bd


Tack, jodå jag är själv nöjd med det.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

mickej  
#516499
ananders skrev:Blev idag färdig med röjninge som var planerad till första halvåret passligt nog.
Så nu får röjsågen vila ett par månader.



Snyggt! Jag ser ju att jag tagit för klent i mitt löv. Men man lär väl sig nångång. :)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

värmSkog  
#516544 En lite sen andra röjning.
Bilderna är inte tagna i exakt samma riktning, men ni ser ju ungefär före och efterresultat.
Detta är andra generationen skog på gammal åkermark.


1530439944_dsc_0241.jpg


1530439950_dsc_0242.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#516570 Fint röjt! 👍 Vad är det för ålder,höjd och stamantal? När blir nästa åtgärd? Många frågor 😀

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

värmSkog  
#516573 Tackar. Skogen avverkades när jag var 9 och jag är idag 28, Allt är självföryngrat.
Stamantal vågar jag inte svara på, Brukar röja mer på känsla.
Kommer nog börja gallra ut ved redan till vintern då det är väl tätt på vissa håll tack vare att det var lite väl grovt för att bara röja ner.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#518209 Är rätt glad att jag röjde flitigt förra sommaren. Styr årets planerade röjning till sensommaren/hösten.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#518217 Röjer en tank (drygt 1,5 tim) på förmiddan varje dag 🌲 Sen är det djurplågeri att vara i skogen...... 👎

   TS
Användarvisningsbild

Röjningar på egen mark

Skogrates  
#518221 Är det någon som känner att ni har varit nära att starta en brand vid röjning?

Ska man ha med en brandsläckare eller nåt annat om man vill (läs måste) ut och röja nu?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Bm350boxer  
#518225 Hade tänkt röja ett par hundra meter skogsväg samt en underröjning (3-4ha) under semestern. Har ställt in allt. Vågar inte chansa.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hema  
#518229
Bm350boxer skrev:Hade tänkt röja ett par hundra meter skogsväg samt en underröjning (3-4ha) under semestern. Har ställt in allt. Vågar inte chansa.

Då håller vi tummarna för lite regn i dina trakter.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#518281 Regnade idag så jag kunde inte motstå att ta en tur med röjsågen.

Röjde färdigt ett lite område med självföryngrad björk som är röjt en gång och där efter har jag planterat gran. Här finns också självföryngrad gran.

1531935527_20180718_114449.jpg


1531935526_20180718_114428.jpg


Där efter började jag på en underröjning av ett område som ska gallras om ett par år. Inga bilder här ifrån då pekskärmar fungerar dåligt under blöta förhållanden.

Som ett litet tillägg något som jag aldrig tro de att jag skulle skriva eller säga men jag börjar tycka om att röja. :???:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).