Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729257 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

DrW  
#463536 Röjde två timmar ikväll på en illa skött 10 årig självförygring på ett skifte jag köpte för två år sedan. Mycket älgätet och olikåldrigt och svårt att få överblick och se vad som var värt att spara. Röjde ner det mesta lövet i midjehöjd.
Tror jag kommer behöva komma åter i många omgångar. :((

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Röjningar på egen mark

1klas  
#463799
IMG_0057.JPG
semesternöje

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#463805 Sämre semester kan man ha ..... :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#463813 Röjde klart ett område på ca G28-G30 mark som planterades med stora barrotsplantor av vitrysk eller nordostplantage proveniens 2011 och som nu lövröjts för första gången. Barrplantorna ca 1-2,5 m höga och ca 2000 granar/ha kvar till framtida huvudstammar + lite björk som lågskärm i svackorna och i luckor samt några småtallar som jag inte hade hjärta att röja ner.

Glädjande är att jag hittade åt hembygdsföreningens "torpnamns"-skyltar i ett snår med syrén vid en gammal jordkällare och husgrund. Intressant att området runt torpet där farfars brors frus mormor skall ha vuxit upp (farfar som var född 1919 berättade att han kom ihåg hur det såg ut när marken fortfarande var uppodlad) har hunnit producera en generation skog och nu har hunnit snart ett årtionde in i nästa.

Det enda som grämer mig är att markberedningen rivit upp en hel del stenar så jag har lyckats stensåga ordentligt 6 gånger på 5 tankar. Min Strandklinga är sig inte lik längre :((

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niiiklas  
#463817
alias skrev:Röjde klart ett område på ca G28-G30 mark som planterades med stora barrotsplantor av vitrysk eller nordostplantage proveniens 2011 och som nu lövröjts för första gången. Barrplantorna ca 1-2,5 m höga och ca 2000 granar/ha kvar till framtida huvudstammar + lite björk som lågskärm i svackorna och i luckor samt några småtallar som jag inte hade hjärta att röja ner.

Glädjande är att jag hittade åt hembygdsföreningens "torpnamns"-skyltar i ett snår med syrén vid en gammal jordkällare och husgrund. Intressant att området runt torpet där farfars brors frus mormor skall ha vuxit upp (farfar som var född 1919 berättade att han kom ihåg hur det såg ut när marken fortfarande var uppodlad) har hunnit producera en generation skog och nu har hunnit snart ett årtionde in i nästa.

Det enda som grämer mig är att markberedningen rivit upp en hel del stenar så jag har lyckats stensåga ordentligt 6 gånger på 5 tankar. Min Strandklinga är sig inte lik längre :((

MVH
Alias


Har du köpt Strands filmall? Den är kanon! :-)

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#463821
Niiiklas skrev:
alias skrev:Röjde klart ett område på ca G28-G30 mark som planterades med stora barrotsplantor av vitrysk eller nordostplantage proveniens 2011 och som nu lövröjts för första gången. Barrplantorna ca 1-2,5 m höga och ca 2000 granar/ha kvar till framtida huvudstammar + lite björk som lågskärm i svackorna och i luckor samt några småtallar som jag inte hade hjärta att röja ner.

Glädjande är att jag hittade åt hembygdsföreningens "torpnamns"-skyltar i ett snår med syrén vid en gammal jordkällare och husgrund. Intressant att området runt torpet där farfars brors frus mormor skall ha vuxit upp (farfar som var född 1919 berättade att han kom ihåg hur det såg ut när marken fortfarande var uppodlad) har hunnit producera en generation skog och nu har hunnit snart ett årtionde in i nästa.

Det enda som grämer mig är att markberedningen rivit upp en hel del stenar så jag har lyckats stensåga ordentligt 6 gånger på 5 tankar. Min Strandklinga är sig inte lik längre :((

MVH
Alias


Har du köpt Strands filmall? Den är kanon! :-)


Nä, tror inte att jag har använt filmall till röjsågsklingor under de senaste 10 åren.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#463920 Tragglar vidare. :smile:
1500051694_dsc_1359.jpg

1500051719_dsc_1361.jpg

1500051724_dsc_1363.jpg

1500051729_dsc_1365.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463927 Det rör på sig. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#463933
Vedmaskin skrev:Det rör på sig. :smile:

Absolut. Jag fixar nog mitt mål. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#463940 En bild från dagens Contorta röjning. Det är fantastiskt lättröjt då björkarna inte verkar hinna med Contortan och älgen verkar beta rönnen rejält så att den bara är buskar.
Själva Contortan ser också riktigt fin ut, lite dubbeltoppar har jag tagit med kjedjeröjaren.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

valtra mega  
#463943 Har du mycket erfarenhet av contorta

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#463952 Nej är nybörjare och en flik på en ha blev planterad med Contorta för sex-sju år sedan. Det är en väldig skillnad mot resten av hygget där vanlig tall blev satt.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#463955
svampbob skrev:En bild från dagens Contorta röjning. Det är fantastiskt lättröjt då björkarna inte verkar hinna med Contortan och älgen verkar beta rönnen rejält så att den bara är buskar.
Själva Contortan ser också riktigt fin ut, lite dubbeltoppar har jag tagit med kjedjeröjaren.

Snyggt, "svampbob". :-bd

Är ju rena toppvinst i lotto när björken inte
hinner med och älgen föredrar annat!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#464037 Blev två timmar med röjsågen idag. Trodde att det skulle bli varmt men en rejäl regnskur kylde bra. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niiiklas  
#464057
alias skrev:
Niiiklas skrev:
alias skrev:Röjde klart ett område på ca G28-G30 mark som planterades med stora barrotsplantor av vitrysk eller nordostplantage proveniens 2011 och som nu lövröjts för första gången. Barrplantorna ca 1-2,5 m höga och ca 2000 granar/ha kvar till framtida huvudstammar + lite björk som lågskärm i svackorna och i luckor samt några småtallar som jag inte hade hjärta att röja ner.

Glädjande är att jag hittade åt hembygdsföreningens "torpnamns"-skyltar i ett snår med syrén vid en gammal jordkällare och husgrund. Intressant att området runt torpet där farfars brors frus mormor skall ha vuxit upp (farfar som var född 1919 berättade att han kom ihåg hur det såg ut när marken fortfarande var uppodlad) har hunnit producera en generation skog och nu har hunnit snart ett årtionde in i nästa.

Det enda som grämer mig är att markberedningen rivit upp en hel del stenar så jag har lyckats stensåga ordentligt 6 gånger på 5 tankar. Min Strandklinga är sig inte lik längre :((

MVH
Alias


Har du köpt Strands filmall? Den är kanon! :-)


Nä, tror inte att jag har använt filmall till röjsågsklingor under de senaste 10 åren.

MVH
Alias


Jag hade heller inte filmall till röjsåg innan, men testade, mest lite på skoj, numera är den alltid med! [emoji3]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).