Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736572 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Sandström87  
#459439 De va nån som sa att de kunde vara björktrast.

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459446 Bara det inte är lavskrika...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#459532
JensSkoog skrev:
Värmlänning skrev:Jag är ny på detta med lövröjning. Hur skall jag göra här. Försöker gynna de få ekar som kommer upp.
3-4 m höga, men de släpar efter med diametern jämfört med björken.

Nu är jag bara amatör, men ek har jag pysslat om i mera än femtio år, och det här är vad jag har erfart. Björken vil växa om eken på alla sätt, så om du vil ha eken fram får du ge den rum. Den kan gärna stå mellan annat, men den får inte packas in aldels. Lämna gärna två, tre ekar i en dunga några år extra och så bestämmer du vilken som ska få stå. Om du vil lämna björk så stamkvista den lite så eken får ljus, men inte för mycket, för då blir det mängdor av nya skott. Jag tar gärna sekatören fram och tar alla grenar/skott så eken lämnas med 2/3 krona. Senn får man fram med sekatören varje år framöver.


När jag ägde mark i Norduppland, så hade vi en del Ek. Jag gjorde mycket likasom Jens, men jag brukade dra upp de träd som stod närmast Ekarna med rötter o allt. För att ej behöva röja närmast trädet igen. Och stamkvistade de övriga som stod en bit ifrån. Skogsek kom ju att växa även i ganska tät Tallskog i Norduppland. På ren sandmark. De verkar rätt tåliga att ta sig upp där de får plats. Så gott som alla de som jag frösått här i Härjedalen har ju tagit sig.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

husqvarna_med_sthil  
#459638 Idag blev det ett röjpass efter jobbet, nu hemma och mör. Fick gjort det jag tänkte och på vägen tillbaka tog jag en tur upp på nästa område jag ska ge mig på. Jädrar vad lövet har tagit över... björk överallt med tall och gran under mer eller mindre. Det blir nog att hårdröja löv där. Ser egendomligt slyigt ut, inte fint alls faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Axl  
#460397 Tog en röjpromenad ikväll. Gick med sekatör och grensåg genom två bestånd och tog lite grenar och träd så jag kom fram. Det ena vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Har planerat gran men det kommer allt annat också. Har försökt brunnsröja men då kommer örnbräken och hallon istället för löv. Det blir röjning 2 gånger om året om man ska hålla granarna fria!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460412
Axl skrev:Tog en röjpromenad ikväll. Gick med sekatör och grensåg genom två bestånd och tog lite grenar och träd så jag kom fram. Det ena vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Har planerat gran men det kommer allt annat också. Har försökt brunnsröja men då kommer örnbräken och hallon istället för löv. Det blir röjning 2 gånger om året om man ska hålla granarna fria!


Röj i slutet på juli eller i augusti så växer det inte om. Granen får då någon månad med ljus så den kan fylla på rötterna med näring och skjuta ordentliga toppskott till nästa säsong.
För örnbräken kan trampning vara att föredra framför röjning. Röjning kan stimulera produktion av nya skott mer än trampning.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Axl  
#460432 Problemet är att hitta granarna, lätt gjort att man röjer omkull dom när dom är överväxta.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460435 Trampa då istället. Jag hade en liten kratta med 2 m skaft när jag letade plantor nedväxta i knapptåg. Den använde jag både för att riva fram plantan och för att måtta från föregående planta så att jag hittade nästa.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#461218
Värmlänning skrev:Tack för svar :mrgreen:
Slängde på en näve npk på varje ek nyss, röjning blir det till helgen!

Ekröjning = utförd. Skönt, men man är ju hyfsat grön på ädellövsskötsel.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#461262 Då var man igång igen. :-bd
1498389010_dsc_0870.jpg

1498389003_img_20170625_124637_445.jpg

1498389059_img_20170625_124637_444.jpg

1498389052_dsc_0875.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#461266 Efter de två första bilderna började jag fundera om du planterat? :wink:
Men sen såg jag att det fanns fin gran som kom fram .... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#461267
isteskog skrev:Efter de två första bilderna började jag fundera om du planterat? :wink:
Men sen såg jag att det fanns fin gran som kom fram .... :smile:

Hehe. Dom första två bilderna är tagna nere i en vattensjuk svacka. Där är det inte vackert.
Sen 20 meter därifrån när man kommer upp på torrare mark så är det betydligt bättre.
Som tur är. #:-s

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#461285
Erre skrev:Då var man igång igen. :-bd
1498389010_dsc_0870.jpg

1498389003_img_20170625_124637_445.jpg

1498389059_img_20170625_124637_444.jpg

1498389052_dsc_0875.jpg


Lagom väder för sådant jobb nu och bra ser det ut till och bli med. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#461287 Riktigt bra väder. Var nästan klar för dagen när regnet kom.
Tackar.
Ja det tar sig. :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

husqvarna_med_sthil  
#461295
Erre skrev:Då var man igång igen. :-bd
1498389010_dsc_0870.jpg

1498389003_img_20170625_124637_445.jpg

1498389059_img_20170625_124637_444.jpg

1498389052_dsc_0875.jpg


Härligt ! Det blir förjädra fint när du får fram de där granarna !
Jag har röjt jag också idag, löv så ända in i bomben och fort gick det för det att komma upp. Gick där när hygget intill gjordes samt att mina frötallar fick åka med... nu i försommar är det som det skulle ha varit en explosion av björk rätt upp... inte en enda tall eller gran syntes ! Hur som snart klart i mitt fall, behöver en dag till :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).