Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729330 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458186
husqvarna_med_sthil skrev:Har tänkt börja i tid hela våren men nu är jag igång i varje fall, bland flug och annan kus. Otränad, gör nästan ont men men, går över :mrgreen:


Gott å va igång. :-bd

Man kan knappt bärga sig tills man får tid till att röja nästa gång. :roll:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

kalhuggo  
#458329 Ja så är man då igång, fyra år sen sist. Började i slutet av mars att gå en mil per dag med min maskinförarförfallna lekamen men det visade sig inte betyda ett skit :surp:
Något helt annat att balansera bland röjstubbar och tuvor och samtidigt styra klingan rätt.
Körde 3,5 tankar på ca. 4 timmar och var så slut att jag inte höll på ta mig hem. Men skönt att ha kommit igång.
Har ca. 7,5 ha med option på 1,3 i år så när det börjar vara klart kanske man börjat komma i form :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

husqvarna_med_sthil  
#458347
kalhuggo skrev:Ja så är man då igång, fyra år sen sist. Började i slutet av mars att gå en mil per dag med min maskinförarförfallna lekamen men det visade sig inte betyda ett skit :surp:
Något helt annat att balansera bland röjstubbar och tuvor och samtidigt styra klingan rätt.
Körde 3,5 tankar på ca. 4 timmar och var så slut att jag inte höll på ta mig hem. Men skönt att ha kommit igång.
Har ca. 7,5 ha med option på 1,3 i år så när det börjar vara klart kanske man börjat komma i form :grin:


Härligt ! Man vet att man lever när man suttit för länge :grin: Gör ont men går över !

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#459198 Jag är ny på detta med lövröjning. Hur skall jag göra här. Försöker gynna de få ekar som kommer upp.
3-4 m höga, men de släpar efter med diametern jämfört med björken.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#459229
Värmlänning skrev:Jag är ny på detta med lövröjning. Hur skall jag göra här. Försöker gynna de få ekar som kommer upp.
3-4 m höga, men de släpar efter med diametern jämfört med björken.

Nu är jag bara amatör, men ek har jag pysslat om i mera än femtio år, och det här är vad jag har erfart. Björken vil växa om eken på alla sätt, så om du vil ha eken fram får du ge den rum. Den kan gärna stå mellan annat, men den får inte packas in aldels. Lämna gärna två, tre ekar i en dunga några år extra och så bestämmer du vilken som ska få stå. Om du vil lämna björk så stamkvista den lite så eken får ljus, men inte för mycket, för då blir det mängdor av nya skott. Jag tar gärna sekatören fram och tar alla grenar/skott så eken lämnas med 2/3 krona. Senn får man fram med sekatören varje år framöver.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#459237 Får bli en röjning då! Nu är det ca 40-80 cm mellan stammarna. Är ett förband på 150 cm för mycket/lite i detta läge?
Tar gärna ner björken för att gynna eken. Björk har vi massvis av... ädellöv är en brist.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#459246 Halvannan meter skulle väl vara bra nu, men vänta inte för länge innan du tar bort mer.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#459250 Halvannan= två meter
Lätt att missförstå om man inte har förmånen att umgås med tomten ofta :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#459251 Jag trodde halvannan var en och en halv :)
Då lärde man sig igen nåt nytt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#459252 Hoppas jag sa rätt nu då :-ss

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#459253 Får jag ett sista bud? 🙏 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#459256 Vår finska snickare är väl närast :wink:
"Halvannan" betyder "en och en halv", men när man använder det som jag gjort
här är det ett "ungefärmått" och kan vara 5 - 6 fot eller två bra steg.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Värmlänning  
#459390 Tack för svar :mrgreen:
Slängde på en näve npk på varje ek nyss, röjning blir det till helgen!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Sandström87  
#459413
20170610_090800.jpg
IMG_20170606_104948_008.jpg
stöp i dessa ägg i helgen då jag röjde. Den granen fick stå kvar till nytta för djurlivet.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459431 Vad är det för fågelägg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).