Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732670 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#709370 Jag har betydligt mer betat i plantering än självsådd.
Ett typexempel är mitt sista hygge på 2,5ha med planterad tall. Mitt på hygget går(gick) en fin körväg. Han som körde markberedaren lyckades köra sönder vägen totalt så en grävmaskin fick tas dit och rätta till förödelsen. Blev väl skapligt iaf.
Dock finns inte en enda tugga taget på det självföryngrade men några meter därifrån är toppskotten avbitna lite här o där. Ungefär samma höjd på plantorna.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

rikard_e  
#709869 Oplanterat hygge 2018
1618606604_img_20180509_113530.jpg


Röjt 2021

1618607778_172323469_947306866074625_4194655569537207298_n.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#709871 Ser ut som att det blir en blandskog ..... Du hänger på den nya trenden, rikard-e 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Ekman  
#709900 En barriär mot barkborre i granskogen. Björktimmer förstås. Och så kommer granen ändå med tiden. 👍🏻
Var det massa hallonris eller är det björk som dominerar vegetationen redan på bilden från 2018?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#709941 Har hunnit att röja drygt 15 hektar underröjning i år men även lite vanlig ungskogsröjning! Min uppfattning är att denna ungskog är självföryngrad efter Gudrun. Det jag vet är att jag nu har röjt den två gånger, det verkar ha viss effekt!

Bild


Bild


Till höger det jag röjt, till vänster hos grannen med annan röjningsstrategi! Kan konstateras att röjning påverkar.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#709946 Grannen kanske ville ha björk! 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Stavve  
#709947
1618688950_dsc_0023.jpg
Ska man få upp lövskog behöver man röja både oftare och hårdare!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

rikard_e  
#710432
Ekman skrev:En barriär mot barkborre i granskogen. Björktimmer förstås. Och så kommer granen ändå med tiden. 👍🏻
Var det massa hallonris eller är det björk som dominerar vegetationen redan på bilden från 2018?

Delen längst hitåt är en del hallon och sönderbetad rönn, annars är det inte mycket hallon, 80% björk. Några bokar och lite gran!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#710482 Har snart röjt klart 2,2ha. Blev marberett för 5år sedan och är delvis ganska stenigt.
Faran är att vid beredningen lösgjordes många stenar och när jag klivit på en del så vickar/rullar stenarna undan så risken är ju stor att man tappar balansen och skaderisken är stor.
Är nog 3 ggr nu som jag legat på marken.
Är det fler som tycker det är olustigt med dessa vickande stenar?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

uffejohan  
#710484 +1 på den....röjde ett liknande område i höstas, klart nu i vår, ett område på 5 ha. Trampade på en vickande sten och föll snett bakåt på en annan sten, finns gott om såna i Småland. Tyvärr träffade den revbenen och knäckte tre stycken. Av den anledningen blev det 2 ha kvar....

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#710488
uffejohan skrev:+1 på den....röjde ett liknande område i höstas, klart nu i vår, ett område på 5 ha. Trampade på en vickande sten och föll snett bakåt på en annan sten, finns gott om såna i Småland. Tyvärr träffade den revbenen och knäckte tre stycken. Av den anledningen blev det 2 ha kvar....


Usch, tur att du inte kom i kontakt med snurrande klinga! En motorsåg kan slängas iväg vid fara men röjsågen går det inte med.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

uffejohan  
#710490 Med långt riggrör o korta ben klarar man sej oftast rätt bra👍

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#710532 Undrar hur ni bär er åt?
Nyttjat röjsåg i snart 50 år och aldrig kommit ens i närheten av att såga mig med klingan.
Visst snubblat och drumlat omkull några ggr, brutet av handtagen, krökt riggröret men komma i närheten av klingan - nännä.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#710554
jannee skrev:Undrar hur ni bär er åt?
Nyttjat röjsåg i snart 50 år och aldrig kommit ens i närheten av att såga mig med klingan.
Visst snubblat och drumlat omkull några ggr, brutet av handtagen, krökt riggröret men komma i närheten av klingan - nännä.


Nu har vi ju inte sågat oss men nog kan det bli så i värsta fall. Nu är ju inte vi så skickliga som dig Jannee som kan och vet allt.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#710566 I stället för att göra dig märkvärdig halvproffs kan du förklara hur situationen ska se ut för att oavsiktligt lyckas nå klingan?
Eller har du inte röjsågen fastsatt i selen, eller kanske kör med ett onormalt kort riggrör.
Hur jag än vrider och vänder kan jag i alla fall INTE nå klingan utan att först lossa sågen från selen.
Men en förklaring TACK!!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).