Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 736624 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#532827
Älgfoderodlare skrev:
Uvskogen skrev:
Älgfoderodlare skrev:När jag ser din film före röjningen, så är det ett ganska exakt lika skifte som jag nu stamkvistar. Det är inte lika högt i medelhöjd men lika tätt. Prova att ta en dag o stamkvista upp de tallar som i filmen redan börjat få lite upphissade kronor. De i den höjden tar jag bort 2/3 av all kvist tills det bara är frisk kvist kvar. De i mellan längder på 3-5 m tar jag bort ca. 50 % i första omgången.

Jag köper mig en sån såg och provar på det som är kvar att "röja" på den avdel ing jag är i nu. Gillar jag det inte är det ju bara att plocka fram röjsågen igen. Men kan bli intressant att se med egna ögon och dessutom jämföra arbetsinsatsen.
De tvivel jag har hänger nog mest ihop med hur jag ska komma fram med mina småmaskiner när det blir dags att gallra.
Men som sagt, jag provar.


Smala stickvägar brukar ju inte vara något problem i lämplig terräng. Den största skillnaden sker ju om ett antal år då beståndet själv börjar visa vilka stammar som skall vara kvar. Då blir det ju även lättare att skapa de vägar som behövs. Men som jag ser hur utveckling blir, så har man ju som oftast flera likgrova o höga träd inom vissa avsnitt. Där tillväxten inte verkar hämmas av antalet stammar. Det är ju dessa grupper som man då med fördel rundar vid gallringen o lämnar som helhet. För det finns ju rätt stora skillnader inom bestånden som det kan bli så fel att röja i vid för tidig ålder. Man tar helt enkelt bort för många av goda träd med rätt potential. Då skapar de ju ett ett mer reellt värde senare i tillväxten. Så ser jag det.

Du måste komma med på nästa GD. Tror du skulle kunna bidra med mycket intressant kring lägerelden :-bd

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Torbjörn Johnsen  
#533465
isteskog skrev:Klar med drygt halva röjningen. Lärkdelen röjd, nu återstår grandelen. :smile:


Hur går det med lärken @isteskog? Är det stor skillnad mot granen? Det är ju intressant att ha dem sida vid sida. Skulle vara intressant att se hur det ser ut idag.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#533474 Har snigelsurf för närvarande så att skicka bilder går jag bet med :roll: Men lärken växer betydligt bättre än granen, till och med vårtbjörken får ge sig! Jag återkommer till våren med bilder när bredbandet nått byn. Men alla som är intresserade är välkomna att hälsa på hos mig. 🤗 🤗
/Erik 070-5341838

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Camaro1969  
#533830
IMG_0860.JPG


Framåt


IMG_0861.JPG


Bakåt


Tog med röjsågen dit jag aldrig varit förut, fanns betydligt met träd än jag trodde även om det var kalt på sina ställen

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535538 Tänkte jag skulle ge lite återkoppling. :smile:

Röjdes sommaren 2015. Det grovnar på. Skulle vilja in o pilla bort en del klent. Nu kom väl inte dom klenaste partierna med bild. På nåt ställe är det snart bud på å gallra lite.
1543167653_20180930_113946.jpg
1543167653_20180930_114002.jpg
1543167653_20180930_114102.jpg
1543167650_20181125_150812.jpg
1543167651_20181125_150824.jpg
1543167652_20181125_150851.jpg

Vedmaskin - Röjningar på egen mark

Vedmaskin - Röjningar på egen mark

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#535628 "Vedmaskin". Hur stor är sannorlikheten att du kan få in mer Granföryngring under Björkarna ? Med tanke på antalet Björkar o som marken verkar vara o om du ska gallra ur lite mer. Varför inte stamkvista de rsterande Björkarna (förbättrad virkeskvalitet då de blir större ) o lämna som skärm åt Granarna. De bör ju etablera sig lättare o du får en "ny" skog till under utan att behöva återplantera ? Bara en tanke.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535630 Just här kanske röjningsbehovet inte är jättestort.

Vissa ställen där björkarna inte kommit så långt. Så sparade jag tätare.

Då ska man veta att det var väldigt mycket knäckta björkar. Då ville jag ha lite ifall älgen skulle ta ett varv till. Men det har den inte gjort. #:-s

Det är några enstaka träd som som är i gallringsbehov. Men det känns förtidigt att dra igång med gallring. Har ju annat som är mer akut o göra.

Tänker släppa fram björken för att sedan hoppas på graninslag i framtiden. Det var blandat tall o gran innan. Väldigt lite björk i vältan var det om jag inte minns fel.

Stamkvistning har jag inte funderat på. Men det kanske man skulle prova. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

svampbob  
#535631 Det ser riktigt fint ut och du verkar ju ändå ha hunnit gallra innan kronorna började bli upphissade. Jag tycker att det flesta björkgallringarna kommer för sent då och då björkarna bara har en tofs i toppen.

Har det börjat komma upp någon nämnvärd föryngring under ifrån? Annars skulle nog jag gå över det en gång till och glesa ut.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535650
svampbob skrev:Det ser riktigt fint ut och du verkar ju ändå ha hunnit gallra innan kronorna började bli upphissade. Jag tycker att det flesta björkgallringarna kommer för sent då och då björkarna bara har en tofs i toppen.

Har det börjat komma upp någon nämnvärd föryngring under ifrån? Annars skulle nog jag gå över det en gång till och glesa ut.


Tackar. :grin:

Just här har granarna inte kommit igång. Men på en del ställen så är det graninslag bland björkarna. Även bara gran på sina håll.

Frötallarna som lämnades var nog sterila. Med tanke hur få tallar det finns...

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Camaro1969  
#535658
Älgfoderodlare skrev:"Vedmaskin". Hur stor är sannorlikheten att du kan få in mer Granföryngring under Björkarna ? Med tanke på antalet Björkar o som marken verkar vara o om du ska gallra ur lite mer. Varför inte stamkvista de rsterande Björkarna (förbättrad virkeskvalitet då de blir större ) o lämna som skärm åt Granarna. De bör ju etablera sig lättare o du får en "ny" skog till under utan att behöva återplantera ? Bara en tanke.



@älgfoderodlare

jag har skickat ett PM till dig för ett tag sedan, troligen har jag missuppfattat "felmeddelandet" och skickat om, och om, och om igen.. så din inbox kan vara full...

du får gärna höra av dig :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535923 Nu har jag väntat länge nog. Så eftermiddagspasset testade jag kedjeröjaren. Den har stått hemma sedan i våras. :shock:

Har lite andraröjning gran o testa i. :smile:
1543339558_20181127_141358.jpg
1543339556_20181127_144912.jpg
1543339558_20181127_144916.jpg
1543339557_20181127_151635.jpg
Kändes lite ovant i början. Men ju mer man körde så flöt det på bättre.

Smidigt när det står tätt o kapa av på flera ställen. Om man behöver få ner stammen. Men man lurade sig på en del klena som stod kvar. Det hade dom väl i och för sig gjort med klingsågen med.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Grålle52  
#535926 Klar med mina 2ha grisröjning. Tog mig 55,5 arbetstimmar bara #:-s

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#535928
Grålle52 skrev:Klar med mina 2ha grisröjning. Tog mig 55,5 arbetstimmar bara #:-s

Bra kämpat! 💪

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#535943 När det gäller täta björkuppslag försöker jag i tidigt skede verkligen friställa björken, fastän det tar emot, minst 3 om inte 4 meter mellan stammarna.
Inbillar mig att risken då minskar med för veka (smala) stammar.
Detta gör jag redan vid första riktiga röjningen.
I vintras fick vi blötsnö, grannen fick massor av böjda björkar, själv har jag inte hittat någon.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

plax  
#537590 Trivsamt med djungeröjning :d
1544202824_20181207_124605.jpg

Resultatet av vad man gör syns snabbt :-bd
1544202755_20181207_130305.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).